Číslo 31/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Pavlem Tesařem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Když vyvrcholí partnerské neshody

Richard Linklater se už potřetí vrací k milostným vztahům mezi americkým spisovatelem Jessem (Ethan Hawke) a Francouzkou Céline (Julie Delpyová) – poprvé to bylo před bezmála dvaceti lety ve snímku Před úsvitem, kdy se oťukávali ve Vídni, o desetiletí později Před soumrakem zvažovali svůj vztah v Paříži a nyní Před půlnocí procházejí při společné dovolené v Řecku krizí společného, byť nesezdaného soužití obdařeného dvěma malými dětmi.

Už potřetí se vracíme k milostným vztahům mezi Američanem Jessem (Ethan Hawke) a Francouzkou Céline (Julie Delpyová)

Režisér opět spoléhá na sdělnost několika ucelených epizod, které jsou postaveny na ustavičných sebezpytných rozmluvách, někdy vstřícných, někdy konfrontačních, a které se většinou odvíjejí v dlouhých záběrech, někdy nehybných, někdy sledujících chůzi ústřední dvojice. Nutno zdůraznit, že herecké ztvárnění – a zejména verbální složka – je vskutku fascinující, herci skvěle zvládají i dlouhé, emočně proměnlivé dialogy, snímané občas i v jednom nepřetržitém záběru; jistou míru improvizace naznačuje uvedení Delpyové i Hawka jako spoluscenáristů.
Rozmluvy zaujmou bezprostředností i zpodobněním mnohdy malicherných sporů, které probublávají ze zdánlivě pohodových názorových výměn. Za zdánlivou banalitou se skrývají vážnější problémy, třeba zpochybnění tradiční mužské a ženské role. S jedinou výjimkou kolektivního podvečerního stolování se příběh upíná na hlavní dvojici. Postupně se dotýká nenaplněných snů a očekávání, na přetřes přijdou životní stereotypy i únava z nich.
Rozmíšky bývají hravé (když Céline se stylizuje do role naivní obdivovatelky svého muže, později obdobnou polohu zužitkuje i Jesse), jindy doopravdy hrozí rozvratem, když se v popředí ocitne Jessův zájem o syna z jeho rozvedeného manželství. Jesse by se chtěl přestěhovat do Ameriky, aby byl synovi blíž, což Céline vnímá jako nepřípustný nátlak, aby se podřídila. Kamarády darovaná romantická noc v přepychovém hotelu tak záhy získá nahořklou pachuť.
Snadno si povšimneme, že řecké reálie, v nichž se celý příběh odehrává, jsou odsunuty do pozadí. Linklater nemapoval ani řecké reálie, ani řeckou povahu – naopak načrtnul vztahy v éře rozpadu dosud uznávaných hodnot, třeba láskyplného celoživotního soužití, což fascinuje nejen hlavní dvojici. A učinil tak s nepopíratelnou vypravěčskou noblesou.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Islandské léto           
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jdi a trp...           
  
Dívejte se
 
  Tanec ve stínu diktatury
  Téma