Číslo 30/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Elinou Garančou.

 

 


 

 

Ten do teho mlátí a ogaři sa chytajú

„Přijede k nám Metallica do Francovéj Lhoty / Nechajú si ju podepsať na džisky a boty / Budú hopkať před plotem a házať viktórie / Celé si to natočijá chlapi z policie…“

Vsetínská kapela Ciment patřila na přelomu osmdesátých a devadesátých let k největším pozoruhodnostem domácí rockové scény. Nebývale syrový dřevní hardrock s folklorním podložím a texty ve valašském nářečí servírovala čtveřice divoce vyhlížejících vlasatých vousáčů v čele s jiskřivým zpěvákem Petrem Zezulkou. A jakožto svéráznou odpověď na ZZ Top či Black Sabbath si ji oblíbilo metalové publikum z řad učňovské mládeže stejně jako bizarnostem přející kavárenská intelektuální komunita.

Vtipnou přímočarost Cimentu, jehož poetika jiskří střetem regionality s ironií, dodnes nejlépe dokumentuje debutové album Na srazu intelektuálů v Poteči nikomu néni do řeči (1992), jež se nyní díky Indies Happy Trails konečně dočkává reedice. A navrch doplněno o studiově jen zčásti zaznamenané nahrávky z repertoáru kapel Exploze, Krátký proces a Skupina z Luhu, které Cimentu předcházely. Půvabně je v dobovém rozhovoru přetištěném v bukletu nově vydané desky charakterizuje Petr Zezulka: „Já na nic neumím hráť, tak dycky vemu kytaru a dva prsty, Zbyněk (bubeník Zbyněk Štěpánský, pozn. red.) do teho mlátí a ogaři sa chytajú...“

Remasterovaná nahrávka Cimentu je záslužná nejen proto, že původní snímek zmizel již krátce po prvním vydání z obchodů a stal se kultovní sběratelskou položkou. Nynější edice může také napovědět, jak na současné scéně zaujmout nepřehlédnutelné místo: možná humorem, dozajista však přísnou osobitostí.

Milan Šefl, hudební publicista

Foto Indies Happy Trails/Jožka Mikeš



  Média v dobách
  politické krize
 
  
Agenti do výslužby
  neodcházejí
 
  Vratké nohy
  humanitárních aktivit