Číslo 30/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operní zpěvačkou.
Elinou Garančou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vratké nohy humanitárních aktivit

Ten film na první pohled vypadá jako cestopis nebo reklama na turistiku: půvabná mladá žena se vydává do velehor. Brzy jsme vyvedeni z omylu, dívkou je slovenská herečka a muzikantka Dorota Nvotová, která už šest let žije v Nepálu, provozuje cestovku pro Slováky a Čechy lačné vysokohorské turistiky a věnuje se náročné humanitární práci. Podporuje nepálský sirotčinec, získává sponzory, pomáhá nejchudším, jež doslova sbírá na chodníku v Káthmándú. Místní ji říkají Fulmaya – Květ lásky (Dorota: „K mému zděšení, takové hipísácké jméno, ale už mi zůstalo.“) Fulmaya se jmenuje po své zachránkyni také tříleté děvčátko, které našla na ulici a odvedla do sirotčince.

Dorota Notová žije v Nepálu, provozuje cestovku a věnuje se náročné humanitární práci

Nepálskou epizodu života úspěšné a dobrodružně založené mladé umělkyně (dcery herečky Anny Šiškové a divadelního režiséra Juraje Nvoty) si vybrala pro svůj celovečerní dokument Fulmaya, děvčátko s tenkýma nohama debutující Vendula Bradáčová. Buduje Dorotin příběh jako sled barvitých, občas poněkud chaoticky poskládaných scén – takový je ostatně i Dorotin životní styl. Režisérka je protagonistce v patách doma i na rušných ulicích, na „lovu“ mladistvých feťáků, při návštěvách sirotčince, v nemocnici, kam dopraví nemocné dítě, i na nákupech. Dorotin život nešlo srovnat do spořádaného scénáře, na který autorka zřejmě nakonec rezignovala a nechala se vést způsobem života protagonistky a jejími aktivitami. Na jedné straně tak docílila kouzla spontánnosti a zároveň si připravila půdu pro překvapivě nečekaný závěr nepálské mise. Na straně druhé však kvůli tomu film přece jen místy působí příliš expresivně, neuspořádaně, navíc balancuje mezi osobní, sympaticky upřímnou výpovědí a inklinací protagonistky k exhibicionismu. Byť, pravda, možná neuvědomělou.
Dokument však přináší daleko víc pozitiv. Cenné je už samo téma a pokus o sondu do nitra zajímavé Dorotiny osobnosti (rovněž autorky a interpretky nevšední, invenční hudby k filmu). A film nabízí také šokující vyústění Nvotové humanitární činnosti, jež znovu nastoluje otázku po smyslu a efektivitě charity v takzvaných třetích zemích – podobně jako nedávný Marečkův snímek Pod sluncem tma.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Falcon



  Média v dobách
  politické krize
 
  
Agenti do výslužby
  neodcházejí
 
  Vratké nohy
  humanitárních aktivit