Číslo 17 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a režisérem.
Petrem Formanem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Max Kašparů, psychiatr a pedagog

Vždyť tak snadné zdá se

„Do školství a do medicíny mohou mluvit všichni, protože každý chodil do první třídy a každý měl chřipku.“ To jsou slova mého primáře, který mne po promoci uváděl do tajů psychiatrie. To, že se tento obor liší v řadě specifik od ostatních lékařských oborů, především tím, že psychiatři nepoužívají k základnímu vyšetření žádné laboratoře ani jiné přístroje nebo nástroje a vycházejí jen z rozhovoru a pozorování, vede řadu laiků k představě, že hledat původ duševních nemocí a určovat psychiatrické diagnózy je velmi snadné. Nikdo asi nediskutuje s neurologem o původu roztroušené sklerózy a nepře se s ním ohledně stanovení její diagnózy, nikdo nepoučuje chirurga, jak má postupovat při operaci, nebo očnímu lékaři neradí, jak má hodnotit nález na očním pozadí.
Na psychiatrii je tomu zcela jinak. Nikoli sami nemocní, ale hlavně jejich relativně zdravé příbuzenstvo ví o tomto lékařském oboru úplně všechno. Z čeho má jejich dcera ty divné stavy, kdo je způsobil, že to nejsou v žádném případě deprese, ale nedostatek zinku a hořčíku v těle, protože to nedávno psali v jedněch novinách. Proto bylo úplně zbytečné, že je praktický lékař poslal s dcerou do psychiatrické ordinace, a tím pádem ji označil za blázna. Pro celou rodinu je to ostuda. Jestliže dědeček pracoval na dráze a babička byla učitelkou, nemůže být vnučka duševně nemocná. To dá rozum. „My jí doma uvaříme slepičí polévku, koupíme v lékárně přírodní preparát a ze zádumčivé a sebevraždou vyhrožující dívky bude po pár dnech radostné stvoření. V žádném případě do ní nebudeme cpát nějaké to chemické svinstvo a na ten nápad, že by si měla lehnout na psychiatrii, tak na ten, milý pane doktore, úplně zapomeňte. Není to žádnej cvok a v ústavu by ji ještě zbláznili. Já znal jednoho, ten tam byl a skončil z toho na důchodě...“
Po letech zkušeností, zvláště s příbuznými mých pacientů, jsem došel k závěru, že poměrně často je příčinou zanedbané léčby, nebo dokonce příčinou smrti klietů jejich „vzdělané, moudré, zkušené a v psychiatrii se vyznající“ příbuzenstvo. Samostatnou kapitolu tvoří v tomto smyslu rodiče „zlobivých“ dětí. Kam jinam s nimi jít, když v šestnácti letech přestanou chodit do učení, začnou fetovat, lhát, toulat se, odmítají pracovat a parazitují? Protože to nejsou ani trestné činy, které by musela vyšetřovat policie, ani porušování školního řádu, zaklepe maminka na dveře poradny dětského psychiatra. Domnívá se, že lékař má v rukávu ukrytou kouzelnou radu, která napraví šestnáct let výchovou nedotčeného mladíka. Kompletní vyšetření vyloučí u dorostence všechny duševní nemoci a zbude poslední diagnostický výsledek – nevychovanost. Sdělit tento závěr mladíkově matce není jednoduché. Obratem ruky oponuje větou: „Ale já ho nikdy nic špatného neučila...“ Pokaždé se mi chce odpovědět: „Ovšem nic dobrého také ne.“
Když jsem se s tímto poznatkem svěřil svému příteli, který učí na gymnáziu, zaptal se mne, zda jsem někdy nepobýval tajně u nich ve škole, protože podobné přístupy rodičů k jejich problematickým ratolestem znají i učitelé ve školách. Otec ví velice dobře, jaké má jeho syn vynikající vlohy i sklony (v každém případě po něm), a je právě chybou pedagogů, že to ještě nepoznali. Matka ví, že syn je velmi slušný a pilný student, ovšem kantoři si na něj zasedli, protože on toho ví víc než oni, špatní kamarádi ho svedli na cestu toxikomana, policie ho při vyšetřování prodeje drog neprávem obvinila a od soudu se nedá čekat nic jiného než nespravedlivý rozsudek.
Na jedné straně je dobře, že všechny druhy našich škol chrlí ze svých útrob každoročně kvanta vysoce vzdělaných a erudovaných specialistů, na což můžeme být všichni patřičně hrdi – a předpokládám, že také jsme. Bohužel se na druhé straně z naší země vytratily moudrost a pokora. Je to s nimi podobné jako s láskou. Na horách neraste, v poli ju nesejú. Apatyka ji také nevede a k onomu „shůry dáno“ jsme už zapomněli cestu.



  Kvadratura kruhu
 
  
Osobité vidění
  Juraje Jakubiska
 
  Meditace podmínkou
  i smyslem