Číslo 16 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Lídou Engelovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Opat „chuligán“ Anastáz Opasek

Když před třinácti lety (24. srpna 1999) náhle zemřel při své krátké návštěvě bavorského kláštera v Rohru břevnovský opat, benediktinský řeholník a básník Anastáz Opasek, uzavřel se tím nejen jeden bohatý český osud, ale symbolicky se sklenula topografie jeho života i úsilí. Zemřel v klášteře, který se po roce 1968 stal na dvacet let jeho domovem a odkud se svými spolupracovníky pomáhal rozdýchávat český exilový život. V místech, kde znovu promýšlel jedno ze svých životních témat, německo-českou otázku, klíčové téma střední Evropy.

Nikoli církevní funkcionář a moralista, ale muž vnitřně svobodný, riskující a prodchnutý Kristovým evangeliem, u kterého měli všichni otevřené dveře. Anastáz Opasek

Představuje-li si někdo ještě dnes opata jako žoviálního buřtipána s korbelem piva, který pařátem objímá zlatý poklad (mimo jiné tak karikoval v padesátých letech Dikobraz církevní představitele a tento obraz se čas od času vrací i do naší politické současnosti), je na omylu. V případě Anastáze Opaska dvojnásobném. Tento drobný, hubený muž se vymykal všem ubohým i uhlazeným představám o představeném kláštera. Nikoli církevní funkcionář a moralista, ale muž vnitřně svobodný, riskující a prodchnutý Kristovým evangeliem, u kterého měli všichni otevřené dveře.
K jeho blízkým přátelům patřila řada lidí, stojících mimo církev. Vzdělanec, realista, hluboce vkořeněný do benediktinské spirituality, básník čistého zraku a bytostný Evropan. Vždyť uvažme – narozen českým rodičům ve Vídni, dospíval v Kolíně nad Labem, studoval v Římě, duchovně působil v Praze, Rakousku, v německém Rohru a za svůj druhý domov považoval renesanční Itálii. Milovník a mecenáš české kultury, přítel tvůrců rozličných povah a poetik (ve škále Jaroslav Durych – František Halas – Karel Kryl), častý návštěvník koncertů a divadel. Jeho školou nebyla jen univerzitní škamna – v padesátých letech prošel těmi nejhoršími stalinskými kriminály (byl odsouzen na doživotí), kde poznal podivuhodnou sortu lidí od vrahů a kolaborantů po kasaře, později zedničil na pražském sídlišti a skladníkoval v Národní galerii, v exilu se nikdy nevyhýbal praktické pomoci utečencům. Ač řeholník, přirozeně a nenuceně přerůstal jinak uzavřená ghetta a jako gotický svorník spojoval rozličná lidská společenství – poúnorové exulanty s osmašedesátníky, evangelíky s katolíky, marxisty s undergroundem, Čechy a Němce.
Anastáz Opasek nebyl teologem, po kterém by zůstalo esejisticky formulované dílo. Zanechával ve druhých stopu svými promluvami, osobními dopisy, postoji i svým mlčením. Přesto po něm zůstává i literární brázda – jedenáct básnických sbírek, které vydal v exilu i po roce 1989 a ze kterých je sestaven i opaskovský rozhlasový Souzvuk s názvem Jak ptáče chycené Ptáčníkem (neděle 21. dubna, ČRo Vltava, 9.00). Opasek je rovněž autorem vynikající vzpomínkové knihy Dvanáct zastavení, ze které se na Vltavě bude od pondělí 15. dubna, vždy v 11.30, číst na pokračování v cyklu Osudy, a je také autorem řady článků, úvah a literárních textů, roztroušených po domácích i exilových časopisech, které by si zasloužily knižní soubor.
Opat Anastáz Opasek měl dar živé komunikace, byl bystrým debatérem, uměl naslouchat, neupejpal se posedět s přáteli a vypít kalíšek vodky, humor byl jeho rodným druhem. Když ho jako zednického přidavače zdravili v šedesátých letech jeho dělničtí nadřízení „Čest práci“, Opasek pohotově odpovídal: „Až na věky amen.“ I pro určitou nenucenost a rozpustilou živost měl přezdívku „opat chuligán“. Vznikla v bolševickém kriminále, jejím autorem byl teolog a biolog Petr Ondok a s Opaskem se tato přezdívka táhla až do pozdních let. Sám se tak občas podepisoval na lístky, které posílal svým přátelům.
Jan Nepomuk Vojtěch Opasek se narodil před sto lety, 20. dubna 1913 ve Vídni. Nemohl si vybrat lepší rodné místo – Burgring číslo 7. Manželé Opaskovi totiž bydleli v Přírodovědeckém muzeu, kde byl otec zaměstnán jako hlídač. Z okna pohled na známý pomník Marie Terezie, po ulicích jezdí kočáry, malý Jeník Opasků tu ještě zahlédl na projížďce císaře Karla...

Miloš Doležal, redaktor ČRo Vltava



  Věčně provokující Bunuel
 
  
V bezpečí v nebezpečné zemi
 
  Melancholik a staré světy