Číslo 16 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérkou.
Lídou Engelovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Věčně provokující Luis Bunuel

Jeden z klasiků světové kinematografie, španělský režisér Luis Bunuel (1900–1983), od něhož Česká televize v pondělí 15. a v pátek 19. dubna uvede snímky ze závěrečné fáze jeho kariéry – Tristanu a Tajemný předmět touhy, vyrůstal ve starobylé Zaragoze. Prošel přísnou výchovou v jezuitské koleji, avšak jeho víra tím nijak nebyla upevněna. Začal naopak pochybovat o klíčových dogmatech, dychtivě se seznamoval s myšlenkami dosud zamlčovanými. Sám později přiznával, že jej tehdy ovlivnily názory dvou Karlů, Darwina a Marxe. Rozporný vztah k náboženství jej provázel celý život a svůj postoj zhustil do jednoho proslulého výroku: „Díky Bohu, jsem ateista.“

rásná Catherine Deneuveová ve filmu Tristana

V necelých třiceti na sebe upozornil – ve spolupráci s malířem Salvatorem Dalím – dvěma ještě průzkumnými, ale přesto již zralými surrealistickými manifesty Andaluský pes a Zlatý věk. I v liberální Francii, kam se uchýlil, vzbudily skandál a cenzurní zákazy. Jeho tvůrčí dráha tak byla na dvě desetiletí přerušena.

Také Tajemný předmět touhy patří do závěrečné fáze Bunuelovy kariéryZnovu na sebe upozornil až roku 1950 v mexickém exilu. Tehdy předložil drama Zapomenutí, chmurný obraz opuštěných dětí, živořících na okraji velkoměsta a sklouzávajících ke zločinu. Mexiko se mu stalo druhou vlastí, kde realizoval i některé své nejlepší filmy. Obrací se k duchovním záležitostem, klade si otázku, kam vede život s vírou i bez víry – a v obou případech dospívá ke značně skeptickým poznatkům. Na začátku stojí Nazarin, poté následují díla jako Viridiana, Anděl zkázy nebo Mléčná dráha. Opět vzbuzoval obdiv i pohoršení.
Od poloviny šedesátých let pracuje Bunuel převážně ve Francii, kde vznikají proslulé úvahy o absurditách moderní civilizace, o jejím pokrytectví – a nerozhodovalo ani místní, ani časové zakotvení. Přitahuje jej tabuizace sexu a z ní plynoucí zvrhlé, nenormální vztahy (Tristana, Tajemný předmět touhy), upoutává metaforicky laděnými průhledy do života „lepší společnosti“, směšné svou distingovaností i rádoby vznešenými mravy (Nenápadný půvab buržoazie, Přelud svobody).
Bunuel si chrání volný rozlet představivosti, natáčí filmy v nejlepším slova smyslu anarchistické – jak zjevnou neúctou před všemi posvátnými institucemi (včetně manželství, víry a majetku), tak způsobem výpovědi, která boří veškerá ustálená pravidla.  Jiný proslulý filmař, Federico Fellini, mu složil poklonu, když napsal: „Ve svých filmech Buňuel sní současně s divákem, dokonce i místo něho, pokud on toho není schopen.“

Jan Jaroš, filmový publicista



  Věčně provokující Bunuel
 
  
V bezpečí v nebezpečné zemi
 
  Melancholik a staré světy