Číslo 13 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a houslistkou.
Ivou Bittovou.


 

 

 


 

 

 

 

 

Petr Koudelka, publicista

Řeči po hospodách

Po celé dějiny lidstva se táhne spor, jestli můžeme do něčeho mluvit. Do politiky, do hospodářství země, do spravedlnosti, prostě jestli může člověk něco ovlivnit. Na aténské demokracii se dokazuje, že ano, na absolutistických režimech, že ne, na totalitách, že vůbec ne, pak někdo vyrukoval s „mocí bezmocných“ a nakonec se ukázalo, že to je jen takový bonmot, který zkrachoval. Proto si myslím, že ze všeho nejlepší a nejúčinnější je žvanit a nadávat po hospodách. Nemyslím tím jenom očistný a psychologický efekt takového žvanění a nadávání na poměry, po kterém se člověk cítí jako znovuzrozený, považuji tento způsob účasti na správě a řízení věcí veřejných, na republice (res publica = věc veřejná), za legitimní a spolehlivý.
Že jsem se trefil do černého, ukazuje prosazení přímé volby prezidenta, která se odehrávala převážně po hospodách. Alespoň všechna její předkola. Podívejme se nejdříve na oprávněnost žvanění po hospodách jakožto přirozené součásti našeho politického a společenského života. V hospodách je to tak: jeden řekne to, druhý ono, ostatní si přisadí, přidají se na tu nebo onu stranu. Z hospody odcházejí všichni s pocitem, že oni měli pravdu. Stejným způsobem se dnes odehrává vědecké bádání kupříkladu. Už jste slyšeli, že by se vědci z kteréhokoliv oboru dohodli, co je správné? Je lepší máslo, nebo margarín? Byl na Marsu život? Tak, nebo tak. Nevíme. A takhle je to se vším. Úplně zbytečné politické strany prosazují protichůdná stanoviska k důchodům, ke školství, k obraně země a kromě toho, že získávají další a další „koryta“, je výsledek nulový. V hospodách se se stejným výsledkem o všem žvaní zrovna tak.
To, jak se žvaní po hospodách, je nejlepším ukazatelem míry naší svobody. Na sklonku Rakouska-Uherska, jak je zaznamenáno ve Švejkovi, se tu a tam svoboda žvanění potlačovala. A císařství na to dojelo. Stejně tak „za Německa“ bylo nebezpečné pustit si „hubu na špacír“. Že dnes máme svobodu, o tom nejlépe svědčí neuvěřitelný rozmach žvanění po hospodách. Ne každá země má takovou míru svobody jako my. Například v Americe, která je paradoxně považována za Mekku svobody a socha Svobody je jejím symbolem, neodvažují se lidé příliš hlasitě žvanit ve svých fast foodech (což je u nich slabá nápodoba našich hospod). Už to, že jsou to „zařízení rychlého občerstvení“, ukazuje, kam vítr fouká. Rychle se najíst a pryč, než vás napadne něco říct proti prezidentovi nebo nedej Bože proti rasové diskrimaci bělochů. V Rusku vás za to (někdy) rovnou v hospodě zabijou.
Jaký má ale nadávání na poměry a na všechno ostatní účinek? Co z toho vzejde? Odpověď je jasná: nic! Stejně jako desítky a stovky kritických článků v novinách, stejně jako demonstrace a petice, výzvy občanů, prostesty odborů, stávky podniků, bouřlivé odmítání exekutorské praxe, tlak proti vyděračství bank, stejný výsledek jako všechny tyto marné a nervy drásající boje: nic! Filozof Václav Bělohradský na to vytvořil krásnou teorii – postkriticismus. Nikdo ničeho nedosáhne, protože je všechno (i demokracie a politika) na prodej. Marnost lidského počínání zasáhla i papeže. Ne kvůli zdraví, ale kvůli marnosti boje s lidskou chamtivostí a špinavostí nakonec odstoupil. Slyšel jsem to v hospodě.
V hospodách se odehrávají dramata jako v antické tragédii. Lidé tam u piva pronášejí názory na hladomor v Africe nebo vyprávějí příběhy zločinných podnikatelů. Každý vypravuje, jak se právě podílí na obrazu světa, na jeho kolapsu. Jen vypravuje. A proč tedy máme nadávat, proč chodit do hospody? Protože tam mají (někdy) dobré pivo.



  Řeči po hospodách    
 
  
Penicilin & zasvěcení    
 
  Můžu vám skočit do řeči, soudruhu?