Číslo 13 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a houslistkou.
Ivou Bittovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Kolektivní rituály na svatbě i v polní nemocnici

Robert Altman (1925–2006) patřil k režisérům mnohokrát odepisovaným, ale přesto se nakonec prosadil. S filmem se seznámil jako producent, když zkoušel štěstí s krátkými instruktážními snímky a reklamami. Poté, co si jej povšimla televize, získal možnost režírovat několik částí ze sáhodlouhého (také u nás známého) seriálu Bonanza (1961). Provázela ho však pověst tak zvaně obtížného tvůrce, který si neustále vymýšlí zbytečné experimenty, prodlužuje natáčení a mrhá svěřenými penězi.

M.A.S.H. – morbidní tlachy na operačním sále i potměšilé sexuální naschvály, které stíhají zprvu komisní majorku, patří mezi nezapomenutelné výjevy

Až v roce 1970 Altmana proslavila válečná komedie M.A.S.H. (pátek 29. března, ČT2, 21.40), odehrávající se v polním lazaretu – název je ostatně jeho zkratkou – v době korejské války. Je ovšem příznačné, že boje jsou přítomny pouze zprostředkovaně, především v neustálých přísunech zraněných. Jediný výstřel, který zde zazní, pochází ze startovní pistole a zahajuje sportovní utkání. Altman byl v pořadí patnáctým adeptem, kterému byl scénář tohoto filmu nabídnut. Vymínil si, že mu do práce nebude nikdo zasahovat, takže si podle svého vybudoval nejen na svou dobu cynický příběh, ale i zvukové opracování.

Svatba – za důstojným vnějším vzhledem Altman odhaluje malost a směšné půtkyAž v konečném sestřihu dodává vyprávěný příběh posledního hrdinu. Je jím táborový amplion, z něhož se neustále linou nějaké zvuky, ať již svérázná asijská pop-music nebo přitroublá hlášení. Morbidní tlachy na operačním sále i láskyplně potměšilé sexuální naschvály, které stíhají zprvu komisní majorku, patří mezi nezapomenutelné výjevy. Na úspěchu tohoto filmu se podílel i vynikající dabing, který ve skvělém překladu i hlasovém nasazení zcela věrně zprostředkoval původní rozměr filmu. Vždyť si vezměme už ten úžasný nápad počeštit přezdívku hlavní hrdinky – na Hrmu.
Žánrové rozpětí Altmanových filmů, od rozverné komedie přes psychologická dramata, životopisy či western až k ponuré sci-fi, je udivující. Své mistrovství prokázal i v několika „kolektivních“ příbězích, kde rozvířil souběžně sledované osudy někdy i desítek postav, které zaplňovaly dějiště podléhající určitým rituálům, ať již to byl hudební festival (Nashville), umělecké prostředí (Hráč) nebo třeba rodinná slavnost (Svatba).
Právě Svatbu, natočenou roku 1978, spatříme v pondělí 25. března (ČT2, 21.50). Ukazuje místy směšné, místy trapné pinožení hostů, předvádí, jak snadno se na povrch prodírají často tajené povahové sklony, výhrady a rozpory. Za důstojným vnějším vzhledem Altman odhaluje častou malost a směšné půtky. Zkrátka: lidé se nemění, ať se pohybují kdekoli.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Řeči po hospodách    
 
  
Penicilin & zasvěcení    
 
  Můžu vám skočit do řeči, soudruhu?