Číslo 12 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s astronomem.
Jiřím Grygarem.


 

 

 

 

 

 

 

Jakub Kamberský, publicista

Troška zábavy v Čajovně

Původně jsem se chtěl na tomto místě zabývat archivními pořady redaktora Tomáše Černého věnovanými pětasedmdesátinám filmového a divadelního režiséra Jiřího Menzela a nedožitým devadesátým narozeninám dalšího významného filmaře Zdeňka Podskalského. Tomáš Černý jistě promine, ale po takřka neuvěřitelném zážitku z vltavské Čajovny musím svou pozornost věnovat jinému Zdeňkovi, a sice Troškovi.
Pořad Čajovna, vysílaný každý večer na Vltavě, mnohým posluchačům netřeba jistě představovat. Reflektuje novinky ze světa hudby, divadla, literatury, výtvarného umění, životního stylu, ale zhruba půl roku čtvrtek co čtvrtek i ze světa filmu.
Filmový publicista Pavel Sladký se nevěnuje pouze novinkám, ale snaží se posluchačům přinášet hlubší, analytické náhledy na určité fenomény, ať už si o nich může náročnější posluchač, jímž nepochybně posluchač Vltavy je, myslet cokoli.
Ve čtvrtek 21. února došlo tak na těžko pochopitelnou rekordní návštěvnost nového filmu Zdeňka Trošky Babovřesky. Pořad měl být koncipován tak, že hlavní prostor dostane režisér, jehož výpověď pak „vyváženě“ doplní bezvýhradný obdivovatel a zakladatel Troškova fanouškovského webu Michal Koszorú a filmový kritik Kamil Fila, který se snaží popkulturní jevy posuzovat bez přezíravosti, jak ostatně v pořadu zaznělo. Vše ale bylo tak trochu jinak. Režisér Troška rozhovor ukončil zhruba po deseti minutách způsobem, který bychom od zralého člověka asi nečekali.
Co jsme se vlastně dozvěděli: Zakladatel Troškova fanwebu posluchačům sdělil, že Zdeněk (familiárnostem se u českého človíčka meze nekladou) „točí české filmy pro českého diváka, takže se v nich vidí opravdu každý“, že jsou to filmy „lidové a naše“. V tomto skoro až bezelstném duchu se odvíjely všechny odpovědi Troškova obdivovatele. U běžného, nenáročného diváka se snad nelze divit neschopnosti argumentovat a jistě lze čekat přízemní názory typu „dal bych kritikům do ruky kameru, ať sami něco natočí“. Je však alarmující, když obdobně argumentuje sám režisér, který se navíc po deseti minutách „odkope“ tvrzením, že kdyby věděl, jaké šťouravé otázky mu bude redaktor pokládat, tak určitě na rozhovor nepřijde. Tímto Troška i jeho nekritičtí obdivovatelé dokazují, že nejsou schopni a hlavně ochotni vést konstruktivní dialog, což není nijak objevné zjištění, leč je určitě důležité si tyto skutečnosti uvědomovat. Moderátor kladl věcné, místy třeba kritické otázky, ale rozhodně ne šťouravé. Debakl naštěstí vedle něj zachránil připravený kritik Kamil Fila, který provedl zasvěcený rozbor fenoménu Troška bez jakýchkoliv invektiv či urážek. Ukázal tak, že je na rozdíl od ostatních zpovídaných zcela nad věcí.
Kvituji odhodlání Pavla Sladkého pustit se do kontroverzního pořadu, nedbat výhružně laděných apelů režiséra Trošky na neodvysílání natočeného materiálu, hlavně ale děkuji týmu Čajovny, že se po nedávné kauze s komentářem Adama Drdy nebál odvysílat pořad, na nějž by mohla od Troškových fanoušků přijít řada stížností ke všem vysílacím radám. Tedy – za předpokladu, že by si kdy vůbec Vltavu naladili.



  Troška zábavy v Čajovně
 
  
Je čas poznat Cholina    
 
  Kam utek Stolkolet?