Číslo 12 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s astronomem.
Jiřím Grygarem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Netvor, andělé a nedostatek lásky

Dvě nejnovější inscenace pražského Švandova divadla jsou dramatizacemi. A byť je míra jejich „dramatična“, a tedy i poutavosti, odlišná, bezděky se významově doplňují a vydávají komplementární svědectví o dnešním světě.
Frankenstein, uváděný od listopadu minulého roku, je adaptací slavného stejnojmenného románu Mary Shelleyové. Romantickému příběhu o doktoru Frankensteinovi, jenž z kusů mrtvých lidských těl vytvoří homunkula, ponechali tvůrci inscenace jak jeho přízračnou atmosféru, tak i metaforický přesah. Autor scénáře a režisér Martin Františák dokázal z dvě stě let starého epického vyprávění přesně vyhmátnout dramatické situace a sklenout je do znepokojivě aktuální výpovědi.

Frankensteinův Netvor je pozoruhodnou hereckou kreací ve Švandově divadle hostujícího Tomáše Kobra

Odcizení…

Filip Čapka modeluje Frankensteina jako neurotika posedlého prací. Jeho vztah i k těm nejbližším lidem je ničen vizí o vlastním takřka božském poslání. Sotva však svůj výtvor s pomocí magických světelných výbojů oživí, zděsí se ho a nazve ho Netvorem. Křečovité záškuby, v nichž se jeho výtvor drápe ze skleněné laboratorní rakve-inkubátoru, prozrazují že i tento „nečlověk“ se rodí v bolesti. Scéna Jana Štěpánka, kostýmy Jany Prekové i hudba Jiřího Hájka pracují s expresí. Leč stejně uměřeně jako hostující Tomáš Kobr, který svého Netvora obdařuje značně stylizovaným pohybem a absencí mimiky. Jeho kamenná tvář nezračí ani zákmit citového hnutí. Přesto nebudí hrůzu. Evokuje spíš nevinnost. A při setkání s nevidomým starcem (Stanislav Šárský), jakoby v Netvoru dokonce začalo klíčit lidství. Když však slepce, který jediný měl Netvora rád, zabije lůza, homunkulus již dál nechce mít s lidmi nic společného.
Touží odejít na ledový sever a žádá Frankensteina, aby mu vytvořil družku. V té chvíli už jako netvora nevnímáme homunkula, ale jeho stvořitele, jenž mu odmítá vyhovět…
Tragické vyústění příběhu uzavírá scénickou metaforu o zpupnosti lidstva, které si ze své kreativity udělalo fetiš, své pachtění povýšilo nad lásku a samo sobě se odcizilo do té míry, že se svými produkty zabíjí.

Prázdnota…

Damiel Marka Pospíchala je v Nebi nad Berlínem jako by uhranut už pouhou hmotnou existencí světaDalší adaptace – měla premiéru v lednu tohoto roku – je už méně zdařilá. Možná proto, že si její tvůrci – Petr Štindl a Dodo Gombár, z nichž první se chopil též režie – vytyčili úkol přece jen o něco obtížnější než tvůrci inscenace předchozí. Kouzlo filmu Wima Wenderse a Petera Handkeho Nebe nad Berlínem je natolik spjato s dnes již zaniklou melancholií génia locí rozděleného města, že resuscitovat toto kouzlo na divadelní scéně je takřka nemožné. Ukázalo se, že tomu nepomůže, ani když jsou střípky filmových osudů vrženy na místo, jemuž vévodí stín Wendersova anděla, zračící se na skleněném průčelí Zlatého anděla Jeana Nouvela. Úsporná charakterizace filmových postav – věčně spěchajícího Bosse (Miroslav Hruška), jím plísněné Manažerky (Klára Cibulková), ekologií umanutého „Vizionáře“ (Jaroslav Šmíd), postiženého Marcuse (David Punčochář) či řádové sestry, která o něho pečuje (Apolena Veldová) – vyznívá na jevišti ploše: z jejich pohybů, „pojezdů“ na nejrůznějších vehiklech (včetně segwaye), z gest i z vět se opakováním stávají automatismy. A nejsem si jist, zda záměrně.
Proč svět těchto stereotypy soužených bytostí láká „neviditelné“ anděly natolik, že do něho chtějí sestoupit? V případě Damiela Marka Pospíchala to vypadá, že je naivně uhranut už pouhou hmotnou existencí světa. Osudy andělů, kteří sestoupili dřív – ať je to Herec Ladislava Freje či Marion Zuzany Onufrákové – nicméně napovídají, že je k „pádu“ mohla přivábit žízeň lidí po lásce, či přesněji: touha zaplnit prázdnotu, kterou v sobě lidé při absenci lásky pociťují.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Alžběta Jungrová a Patrik Borecký



  Troška zábavy v Čajovně
 
  
Je čas poznat Cholina    
 
  Kam utek Stolkolet?