Číslo 12 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s astronomem.
Jiřím Grygarem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jak se zachovat, když vládne zlo?

Luděk Munzar se v těchto dnech, pln tvůrčích sil, dožívá osmdesátky. Narodil se v Novém Etynku (dnes Nová Včelnice) – a zdá se, že tato osada, kterou nalezneme v prostoru mezi Jindřichovým Hradcem a Pelhřimovem, vyzařuje nějaké fluidum, protože tam o desetiletí dříve přišel na svět i jiný slavný herec, Rudolf Hrušínský.

Munzar mistrně vykreslil rozpoložení člověka, jenž si uvědomuje své beznadějné postavení

Od Munzarova vstupu před kameru nás dělí bezmála bezmála šest desetiletí a jeho první role, spojené s výrazně kladnými hrdiny, si zajisté vybavíme – zvláště mladičkého mechanika v závodnické retrokomedii Dědeček automobil. Souběžně zvládal i polohy výrazně záporné: připomeňme aspoň bezpáteřného kariéristu s úsměvem na rtech z proslulého Žertu. Vyzrálým, mnohavrstevným herectvím zaujal v životopisném dramatu Lev s bílou hřívou, kde se doslova převtělil do stárnoucího skladatele Leoše Janáčka.
Každé ztvárňované postavě přitom dokázal podřídit nejen vnější projev, ale i hlasové nasazení. V řadě děl vystupoval společně se svou ženou Janou Hlaváčovou, která v tuto dobu také slaví význačné životní jubileum. Od obou herců Česká televize nachystala několik děl, právě na Kavčích horách ostatně vznikly i některé mimořádně závažné položky jejich kariéry. Jednou z nich je Generál Eliáš (8. 3., ČT2, 21.50).
Vysokým protektorátním úředníkům, hlavně v prvních letech německé nadvlády kolísajícím mezi kolaborací a opatrným sondováním odboje, byla málokdy věnována větší pozornost. Mezi důležité výpovědi patří Noc rozhodnutí (1993), kde Rudolf Hrušínský v posledním vystoupení před kamerou, již sešlý a k smrti unavený, prohmatal tragickou bezmoc protektorátního prezidenta Háchy. K dalším podnětným portrétům náleží právě Generál Eliáš, přibližující osudy protektorátního ministerského předsedy.
Eliášův postoj, pro jednoho možná pragmatický, pro jiného hraničící se sebeobětováním, dokreslí úvaha, která zazní hned v úvodu. Eliáš až bolestně zvažuje dilema: pokud nepřijme nabízené místo, zmocní se jej nějaký všehoschopný darebák, když je vezme, bude se nad ním vznášet oprátka.

Režisér Pavel Háša plně zužitkoval scénář J. S. Kupky, zkušeného autora řady životopisných děl, jenž protagonistu přibližuje ve vějíři vysvětlujících debat a monologů, které vypovídají nejen o jeho postojích, ale také o vnějších událostech a tlacích, které je dotvářejí. Munzar mistrně, každou větnou intonací, každým gestem, pak prokreslil rozpoložení člověka, jenž si uvědomuje své beznadějné postavení.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Troška zábavy v Čajovně
 
  
Je čas poznat Cholina    
 
  Kam utek Stolkolet?