Číslo 9 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sběratelkou umění.
Medou Mládkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Co se skrývá za „nezištnou“ pomocí?

Také občas podumáte, zda „rozvojové“ peníze zasílané do Afriky pro zlepšení tamních životních podmínek, mají nějaký reálný dopad? Dokumentarista Ivo Bystřičan se ve snímku Doba měděná (3. 3., ČT2, 23.35) vypravil do Zambie, země převážně křesťanské (byť věřící svou víru více skandují v písních a své domy zaplavují Ježíšovými portréty, než že by ji ztišeně prožívali), jejímž důležitým vývozním artiklem je hlavně měděná ruda. Když tamní vláda měďné doly zprivatizovala a prodala novým majitelům sídlícím jednak ve Švýcarsku, jednak v Kanadě, slibovala si od toho prosperitu celé těžařské oblasti.

Také občas podumáte, zda „rozvojové“ peníze zasílané do Afriky pro zlepšení tamních životních podmínek, mají nějaký reálný dopad?

Doba měděná ovšem zaznamenává pravý opak – veškeré zisky plynou do zahraničí, nové vlastníky, kteří dokonce získávají velkorysé dotace Evropské investiční banky, ani v nejmenším nezajímá situace tamního obyvatelstva, zbídačovaného masivním propuštěním ze zaměstnání. Sledují jediné: co největší zisk. Svůj vlastní. Takže je nezajímá stav silnic zničených jejich nákladními auty ani osud zraněných, práce neschopných horníků, kteří zůstanou bez jakékoli finanční podpory.
Bystřičan spolu s kameramanem Jiří Málkem pobyl v Zambii pouhé dva týdny, během té doby natočili početná svědectví o chudobě a beznaději tamního obyvatelstva, které zprivatizované doly připravili i o poslední jakkoli chabé jistoty. Spatříme, jak hloučky dětí provizorně vyspravují rozbitou vozovku, jak propuštění horníci sbírají vzácný kov v již opuštěných lokalitách, kde se přestalo těžit, ale přesto jsou ostřelováni tamními důlními hlídkami. Režisér rozmlouvá s řadou horníků, také s odborovým předákem, kteří možná až příliš alibisticky poukazují na páchaná bezpráví, ale také na vlastní bezmoc.
Přes všechnu snahu však snímek zachycuje jen jednu stranu reality: navzdory mnoha pokusům proniknout k majitelům dolů tvůrci nikdy nikoho nezastihnou, dokonce ani tiskového mluvčího, věčně prý zaneprázdněného. Vyvrcholení se však odehrává jinde – v Lucembursku, v sídle Evropské investiční banky, jejímž představitelům, nerudným a podezíravým, režisér promítl pořízené materiály a žádal je o stanovisko. Dověděl se, že filmu schází vyváženost: vždyť tam chybí vyjádření druhé strany, zástupců měďařské společnosti, kteří ovšem odmítli jakkoli komunikovat. Navíc bankéři vyrukovali s číselnými propočty a grafy, přesvědčeni, že i zambijskému obyvatelstvu se zvyšuje životní úroveň, ačkoli jim film dokazoval nesmyslnost takového názoru. Víra v šalebnou průkaznost čísel i ve vlastní neomylnost se tu zdá být všudepřítomná...

Jan Jaroš, filmový publicista



  V hlavní roli abeceda
 
  
Zrození Jacka Londona
 
  České dějiny písmem a obrazem