Číslo 7 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Michalem Maškem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Michal Mašek, klavírista

Koncertujete doma i v zahraničí, jste autorem i producentem pozoruhodných kulturních projektů. Jen o minulosti mluvíte nerad...

O nemoci bych už opravdu mluvit nechtěl, je to dávno a přijde mi to zbytečné. Chci přemýšlet hlavně o budoucnosti. Nevím, proč se novináři vždycky zajímají hlavně o to, jak jsem se s nemocí vyrovnal, to už přece dávno není zajímavé.

Přece jen se ale vraťme trochu zpátky, i když ne k onemocnění. Začněme třeba vaším absolventským koncertem před pěti lety. Tehdy jste mi řekl, že kvůli nemoci jste sice něco zmeškal, ale taky nabral spoustu životních zkušeností. Co vás od té doby potkalo?

Mohu říct, že jsem za těch pět let prožil tolik, kolik možná jiní nezažijí ani za patnáct let. Protože skoro každý měsíc se událo něco podstatného.

V jakém směru?

Po absolventském koncertě jsem neměl moc ambice hrát, bál jsem se, že si mě nikdo nepamatuje, že budu těžko navazovat. Pak se to trochu zlomilo a začal jsem znovu. Vyšly nějaké desky, například jsem nahrál Beethovenův Císařský koncert – ten, který jsem hrál s orchestrem na absolventském koncertě.

Nezůstal jste ale pouze u klavíru...

Začal jsem se hodně věnovat produkci a novým kulturním projektům. Baví mě je vymýšlet. Připravil jsem například projekt pro Evropskou unii s názvem KOPT!, tedy Kultura a umění od první třídy. Získal jsem na něj dotace od EU, přispěl také Ústecký kraj. Oslovili jsme všechny školy v kraji a vybrali z nich dvanáct. Víc by ani nešlo zvládnout. V rámci projektu jsme se snažili názorně předvést dětem na základních školách, co je to kultura, mluvili jsme o hudbě, divadle, ale třeba i o kultuře oblékání. Měl jsem z té práce nakonec velkou radost, protože jsem viděl, že má smysl a ohlas. Řada venkovských škol by se k něčemu takovému vůbec nedostala.

A děti to bavilo?

Ano. Nádherné bylo, když nás po představení obklopilo třeba pět set dětí, měly zájem, chtěly autogramy...

Nerezignoval jste tím trochu na vlastní koncertní činnost?

Vůbec ne, zároveň jsem se začal starat o svoje koncerty, všechno sám, protože sehnat manažera je těžké.

Zvláště u někoho, kdo vlastně začíná. Co bylo třeba dělat, aby vás hudební scéna znovu vzala na vědomí?

V první řadě je třeba mít dobrý projekt. Což platí i pro umělecký program, v mém případě pro klavírní koncert. Musíte přijít s něčím opravdu kvalitním a pokud možno původním. Ale to samo o sobě nestačí, musíte vymyslet příběh, který by to prodával. A hlavně – je třeba vydržet. Začíná se ztuha, na začátku se nový projekt moc nechytá, což jsem si ověřil. Je to běh na dlouhou trať.

Jak dlouhou?

Nejde vám to dva měsíce, čtvrt roku, ale nemusíte se chytit ani za půl roku. Přitom nesmíte během té doby udělat žádnou velkou chybu. Pokud vydržíte, začnou se pořadatelé sami ozývat, že vás chtějí. Musíte ovšem taky hodně cestovat, já například jezdím hodně do Německa. Důležité je stýkat se s lidmi, pořád někde být, připomínat se. Doma se sice něco může urodit, ale samo nic nevyroste.

To je hotový metodický návod. Který dobrý nápad vám ještě vyšel?

Nejvíc se asi povedl koncertní program z klavírních skladeb Bohuslava Martinů, doprovázený kresbami skladatele. Tento projekt vznikl loni a stále funguje.

Jak jste se dověděl, že existují kresby, jejichž autorem je Martinů?

Mám rád Martinů od dětství, říkávám, že zatímco k některým skladatelům jsem musel hledat vztah přes rozum, on se mi odjakživa líbil přes srdce. Ten projekt byla šťastná náhoda, která jako by čekala na mne. Nikdo jiný s tím dosud nepřišel. Věděl jsem, že nějaké kresby existují, proto mě napadlo se po nich pídit, myslel jsem, že by se mohly hodit třeba jako ozdoba tištěného programu. V Institutu Bohuslava Martinů mi to potvrdili a dodali, že jich je spousta. Tak jsem se vydal do Poličky a opravdu je tam objevil. Dík patří muzikoložce Lucii Jirglové z Památníku Bohuslava Martinů v Poličce. Vděčím jí za mnoho, neustále za ní do Poličky jezdím a vymýšlíme nové věci.

Takže to začalo kresbami...

Vlastně ano, ale jak říkám, základem byl můj vztah k Bohuslavu Martinů. Když jsem viděl tu úrodu kreseb, připravili jsme z nich knížku. A pak jsem sestavil koncertní program a nahrál cédéčko. Je na něm průřez klavírní tvorbou Martinů – Sonáta, výběr z Etud a polek, Motýli a rajky, bonusové skladbičky. Reprodukce kreseb vozím na koncerty jako přenosnou výstavku. Když je sál hodně velký, jako třeba v Kongresovém centru ve Zlíně, promítají se kresby na velkou plochu na pódiu. Bývají to nádherné koncerty, doplněné slovním doprovodem, který děláme s mladým dirigentem a hudebním producentem Pavlem Trojanem. Už jsme spolupracovali i na projektu pro Evropskou unii, v němž taky byly divadelní prvky. Pro pořad o Martinů jsme sestavili dialogy z korespondence skladatele a jeho přátel. Já „hraju“ Bohuslava Martinů, Pavel je střídavě Rudolfem Firkušným, Stáňou Novákem nebo Janem Zrzavým. V těch dopisech jsou drobné půvabné příběhy ze života. Takže to celé nakonec není pouze koncert, spíš komponovaný program.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Jakub Ludvík

Plné znění rozhovoru najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, které vychází 5. 2.



  Raný Ajvaz, jiný Ajvaz
 
  Kdo nás spasí?
 
  Jak jsme nedorazili Pelého