Číslo 7 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klavíristou.
Michalem Maškem.


 

 

 

 

 

V hlavní roli filmu Mistr se představuje až uhrančivě přesvědčivý Joaquin PhoenixKdo nás spasí?

Režisér Paul Thomas Anderson v minulosti překvapil výrazově nápaditými filmy, v nichž odkrýval, co se skrývá za zdobnou fasádou americké společnosti (Magnolia, Až na krev) – a rovněž ve svém nejnovějším počinu Mistr zkoumá odvrácenou stranu vnější prosperity, kdy trpící duše člověka vlastně nikoho nezajímá. A načrtává varovný obraz toho, jak vnitřně nejistí, rozkolísaní lidé v takovém případě rádi přijmou pomoc nabídnutou všelijakými sektami či (pseudo)náboženskými společnostmi.

Taková situace nastala zanedlouho po skončení druhé světové války, kdy navrátilci i se svými traumaty byli ponecháni napospas osudu. Také Freddie Quell (až uhrančivě přesvědčivý Joaquin Phoenix postihl prohlubující se asociální sklony v mluvě i klátivém pohybu) se nedokáže zařadit do běžné společnosti, sužuje jej sexuální frustrace i jiné běsy, které zahání alkoholem, posléze míchaným s rozpouštědly. Nedokáže u žádné práce vytrvat, sociálně i lidsky klesá, dokud nepotká charismatického Lancestera Dodda (až konejšivý Philip Seymour Hoffman se vyhýbá jakékoli výrazové expresi, aby o to výstižněji postihl manipulativní schopnosti svého hrdiny). Dodd dokáže Freddieho přesvědčit o stěhování duší i o léčivých možnostech terapeutických sezení a pokusů s hypnózou. A Freddie, jakkoli čas od času uniká z jeho dosahu, se stává pevným členem vzmáhajícího se společenství, dokonce se z vlastní vůle stává údernou pěstí, která dává za vyučenou každému, kdo by zapochyboval o Mistrových slovech a činech.
Na filmu je cenné zejména to, že se  neuchyluje k lacině provokativnímu pamfletu, vyjadřuje se střídmě a bez zaujímání rozhodných stanovisek, ani Dodd rozhodně nepatří mezi prvoplánově záporné figury. Ponechává vlastně na divákovi, aby sám zaujal stanovisko. Ačkoli závěrečné titulky filmu hlásají, že „nemá nic společného s jakýmikoli skutečnými událostmi“, proslýchá se, že Andersona inspiroval případ scientologické církve a jejího zakladatele L. Rona Hubbarda. Však její příznivci hlasitě protestovali...

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Aerofilms



  Raný Ajvaz, jiný Ajvaz
 
  Kdo nás spasí?
 
  Jak jsme nedorazili Pelého