Číslo 6 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s psycholožkou.
Jiřinou Prekopovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dvakrát Nothombová: na svém a na jiném

Od roku 1992 vydala jedenadvacet knih. V češtině jich vyšlo devět. Naposledy Životopis hladu (2012) a Kyselina sírová (2011; obě v překladu Lucie Šavlíkové v nakladatelství Mladá fronta). A dokázala vždycky překvapit: někdy v dobrém, někdy ve špatném. Každopádně Amélie Nothombová svým psaním ani neunavuje, ani nenudí – provokuje. Kdyby nebyla ročník 1966, padl by na ni příměr „enfant terrible frankofonní literatury“ jako ulitý.

Kdyby nebyla ročník 1966, padl by na ni příměr „enfant terrible frankofonní literatury“ jako ulitý... Amélie Nothombová.

Kyselina a jiné monstrozity

Jmenované knihy stojí za zmínku už proto, jak jsou různé – skoro jako by každou psal někdo jiný. První titul, Životopis hladu, navazuje na linii autobiografického vyprávění, kde Nothombová rekapituluje své dětství a mládí prožité v exotických kulisách několika asijských zemí (zejména Japonska), ale i Spojených států amerických, kam všude putoval její otec-velvyslanec za prací (Strach a chvění, Milostná sabotáž, Ani Eva, ani Adam). Druhý titul, Kyselina sírová, rozvíjí linii stylizované, častokrát jasně schematické fikce, v jejímž základě stojí vždycky nějaká výjimečnost, monstrozita, ať fyzického či psychického rázu, jako mimořádná ošklivost (Atentát), anděl s ďáblem v těle (Antikrista), schizofrenie (Můj soukromý nepřítel) – a vlastně i dávná rituální vražda, které se dopustila nynější literární celebrita (Vrahova hygiena).

Kyselina sírová je špatně napsanou moralizující agitkou, příběhem, který modeluje černobílý svět dobrých a zlých, jasných viníků a nevinných obětí, a to na příkladu reality-show pasoucí se na každodenním „provozu“ jakési moderní varianty koncentračního tábora. Nefunguje tu ale ani zpracovaná látka (nedá se věřit obecnému psychologickému portrétu „hrdinů“ a antihrdinů, natož motivaci k jejich konkrétnímu jednání), ani styl – od počátku do konce dutý a bezkrevný, nadopovaný frázemi a vycpaný „vatou“ všeho druhu. Totálně upadlé finále, kdy pravda a láska porazí na lopatky lež a nenávist, a tím podrobí kritice zhýralou společnost, prodejnou kulturu, vulgární média, oportunismus politiků atd. atp., je pak nejlepším odrazovým můstkem k románu Životopis hladu.

Nejlepší kuchař

Tady je totiž všechno jinak. Pokud píše Amélie Nothombová o sobě, je najednou někdo jiný: zjemní a zbásní svůj slovník, povýší styl, zpomalí tempo svého vyprávění, dá volnost imaginaci a začne jednotlivé obrazy důkladněji, sytěji prokreslovat (což jí nebrání využívat sarkastickou zkratku k pointování). Věci se jí přirozeně týkají víc, pokud je na svém. Odpadá potřeba stylizace, fikční světy mizí. Zůstává jen volné řetězení vzpomínek, které ovšem skládají dohromady zřetelný a naléhavý příběh. Jeho středem je přirozeně autorka sama, tentokrát ve věku od čtyř do sedmnácti let – čili ve věku dětství a mládí, v čase formování, zrání, individuace. Životopis hladu je tedy důležitá próza: obnažuje kořeny, z nichž Nothombová vyrostla, potažmo ze kterých vyrostlo její současné literární angažmá.

Dětství to bylo ale dvojaké: jisté v titulním „hladu“, fantastické lačnosti po jakémkoli intenzivním prožitku, a nejen po jídle, pití, četbě nebo záležitostech sexuální povahy (v jejichž líčení je ostatně Nothombová velmi zdrženlivá), vlastně po jakémkoli neznámém, a tedy magickém prvku okolního světa; a nejisté, pokud jde o zázemí, naplňování klíčových pojmů jako rodina, domov, láska (autorku vychovávaly po světě guvernantky a do Belgie, kde se „jen“ narodila, se dostala znovu až v sedmnácti letech). Samozřejmě že první souvisí neodbytně a hlubinně s druhým. A to v dětství i v dospělosti. Pohyblivé, nejisté základy mají za následek všetečný a nekonečný „hlad“ po stálosti, po jistotách. Které ovšem přijdou zřídkakdy. Jejich absence ale může vydat své plody, někdy až se „závratnou nutností“. V případě Amélie Nothombové v podobě knih. Dobrých i špatných.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Panelstory se podobá
  zoufalému výkřiku
 
  Vlci uprostřed betonu
  velkoměsta
 
  Dvakrát Nothombová:
  na svém a na jiném