Číslo 6 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s psycholožkou.
Jiřinou Prekopovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vlci uprostřed betonu velkoměsta

K nejpříjemnějším loňským počinům na domácí hudební scéně jistě patří druhé album příležitostné formace Umakart, o níž se zhusta píše jako o českém „all stars bandu“ – ne snad ve smyslu instrumentálním, na hráčské mistrovství tu nikdo neaspiruje, spíš jde o výjimečnou schopnost členů kapely aranžovat a nacházet adekvátní zvuk. Připočtěme samozřejmě skladatelskou nápaditost a lehkost zpěváka Priessnitz a kreslíře Jaromíra Švejdíka, které dávají producent a kytarista Dušan Neuwerth a programátor a baskytarista Jan P. Muchow (abychom vyjmenovali osu skupiny) náležitě vyniknout.

Podstatná část Umakartu je podepsána i pod comebackem Václava Neckáře

Od první desky Manuál se Umakart na aktuálním albu Vlci u dveří (vydal Supraphon) vlastně nikam dál neposunul, jen plně zužitkovává atributy své originální žánrové škatulky „městského folku“. Písně v povlovném tempu jaksi nenuceně dospívají k výrazným refrénům, „špinavý“ zvuk i nálada nahrávky evokují všechny odstíny zamračené velkoměstské šedi. A hrdinové obdobně neučesaných textů tu neutěšenost podtrhují, ať už to jsou týpci v sídlištních hernách a hospodách, děsivý „bezprsťák“ z nejčernějších snů nebo vlci u dveří, co „maj uniformy a černý boty“. Posluchači skoro zbývá jen ta „kolejnice v zatáčce/položit se a zavřít oči“, jak se zpívá v úvodní písni Ve 4 ráno na slova nového spolupracovníka Umakartu, krucemburského básníka a držitele Ceny Jiřího Ortena Jana Těsnohlídka.

Že styl Umakartu není přes svou výlučnost nevstřícný k posluchačským „středním vrstvám“ víme přinejmenším od soundtracku k filmu Alois Nebel, pro který kapela s hostujícím Václavem Neckářem vyprodukovala Půlnoční; právě Švejdík, Neuwerth a Muchow jsou ostatně podepsáni i pod zpěvákovým albovým comebackem Dobrý časy s dalšími již prověřenými skladbami Bejvávalo a Na Rafandě. Pro své vlastní album si tahle parta popových kreativců vymyslela písně obdobně hitové a syrovostí provedení ještě uvěřitelnější. Lepších nahrávek tu v roce 2012 v kategorii popu skutečně mnoho nevzniklo. Jestli nějaká.

Milan Šefl

Foto Bára Prášilová



  Panelstory se podobá
  zoufalému výkřiku
 
  Vlci uprostřed betonu
  velkoměsta
 
  Dvakrát Nothombová:
  na svém a na jiném