Číslo 3 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Petrem Mančalem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Všechny ty večery v roce Seveřanů

S výsledky výroční ankety Týdeníku Rozhlas o nejsilnější kulturní zážitek roku 2012 jste se mohli seznámit v minulém čísle, nyní následuje její rozhlasová část. Redaktorů, spolupracovníků redakce i samotných tvůrců jsme se opět po roce zeptali na jejich největší posluchačskou radost posledních měsíců, a třebaže někteří odmítli s tím, že jejich rozhlasové zážitky jsou nepublikovatelné, stejně se našlo dost reflexí k vytvoření jistě ne vyčerpávající, ale snad zajímavé názorové mozaiky.

V hlavní roli norské rozhlasové hry Muž činu se představil Vojtěch DykIvan Němec, publicista
K pozoruhodným letošním premiérám řadím rozhlasovou hru, kterou zkušený norský dramatik Jesper Halle nazval Muž činu a v rámci cyklu Severské jaro ji nastudoval režisér Aleš Vrzák. Upoutala mě tím, jak se z mezilidského konfliktu mezi dvojicí Arabů a mileneckým párem, jenž vyvrcholí znásilněním dívky, začnou vyklubávat vážné aktuální problémy související s evropskou imigrací. Inscenaci hry s kompozičně komplikovanou fabulí, do níž vstupuje řada vnitřních monologů, a vyžadující i četné dramatické proměny situací a prostředí, zvládl režisér obdivuhodně. Natáčel ji v exteriérech, rozhlasovém plenéru i nekonvenčních interiérech, a tak se mu za pomoci hudby a dalších zvukových prostředků podařilo vytvořit autenticky působící dílo. K jeho hodnověrnosti přispěly i výborné herecké výkony, mezi něž patřilo i ztvárnění dvou postav, které byly nekonvenčně obsazeny alžírskými představiteli.

Foto Pavla Hodková

Tomáš Pilát, redaktor ČRo 3 – Vltava
Není jednoduché vymyslet a připravit na každý den zajímavý pořad. Jan Burian to ale umíVybrat si jeden rozhlasový zážitek je složité, obzvláště „moje“ Vltava jich nabízí několik denně. Pokud ale mám vybrat, zmíním projekt s názvem Na sever! vysílaný v rámci Severského roku. Jeho autorem a moderátorem je Jan Burian, osobnost vskutku renesanční: písničkář, spisovatel, filmař, badatel, průvodce a, jak je vidno, i skvělý rozhlasák. Ve zmíněném cyklu představuje posluchačům severské státy ze všech možných i nemožných úhlů, zabrousí tu do muziky, tu do výtvarného umění, tu do literatury, tu do vědy. Seznamuje nás se zajímavými místy a pozoruhodnými osobnostmi. Není jednoduché vymyslet a připravit na každý den zajímavý pořad; Jan Burian to ale umí, zdaleka se nevyčerpal a navíc je jeho povídání opravdu podmanivé.

Foto Indies MG 

Alena Sojková, redaktorka Týdeníku Rozhlas
Rozhlas je médium, které umí krásně překvapit. Jen si představte, v průběhu noci dokončujete práci, vyměňovat cédéčka v přehrávači se vám nechce, navíc se ani nemůžete rozhodnout, co si pustit, protože všechno, na co si vzpomenete, je obehrané, nedostatečně aktivizující nebo naopak rušivé. V tyhle hodiny střídám Dvojku (Barvy hudby Zlaty Holušové), Vltavu (Noční vlnu jazzu a předjitřní hodinku Mezi drakem a hadem, nejraději s Petrem Dorůžkou) a Radio Wave, které opravdu není jen pro mladé. Tyhle noční hodinky s hudbou, která nenudí a udrží člověka bystrým, mám ráda. Škoda že člověk potřebuje spát.

Barvy hudby Zlaty Holušové potěší i v jednu v noci 

„Opomíjíte publicistiku!“ vzkázala na adresu BBC Su ŤijJiří Vejvoda, publicista
V červnu 2012 se v rámci své cesty do Velké Británie vypravila barmská disidentka a politička Su Ťij do londýnského sídla BBC. A bylo to velmi emotivní setkání. „Během mnoha let mého domácího vězení jste byli mým jediným spojením se světem,“ svěřila se v redakci vysílání do zahraničí BBC World Service. „Díky vám jsem se dozvídala, co je nového, ale vstřebávala jsem i spoustu dalších zajímavostí. Pro osamělého člověka je rádio požehnáním... Jen se mi zdá, že poslední dobou se moc zaměřujete na zpravodajství. A opomíjíte publicistiku, která mě obohacovala nadčasověji.“

Ve světě severské mytologie plné běsnících živlů a herojských činů bylo dobřeMilan Pokorný, šéfredaktor Týdeníku Rozhlas
„Moje mysl sobě žádá, mozek můj mě ponabádá, abych začal píseň pěti, abych jal se vyprávěti...“ Tak zvaly od 2. června po dvacet pozdních večerů vltavské Stránky na dobrou noc posluchače do světa Kalevaly – severské mytologie plné běsnících živlů a herojských činů. Přestože vyprávění o „věčném mudrci“ Väinämöinenovi, kováři Ilmarinenovi a Lemmikäinenovi, jenž vstal z mrtvých, do češtiny přebásnil Josef Holeček už v roce 1895, dobře se poslouchalo i v roce 2012. Obrovskou zásluhu na tom má ostravský herec Jan Fišar, který si tím řekl o nominaci do ankety Neviditelný herec.

Alena Blažejovská, redaktorka ČRo Brno
K mým zážitkům patří dokumenty ze soutěže Sdružení pro rozhlasovou tvorbu Report. Skvělých bylo víc než cen, například pořad Dana Moravce Occupy Prague o revoltujícím stanovém městečku. Jako posluchačku i pedagožku mě potěšila rozhlasová pásma Prostějov Edvarda Valenty a Choditi s koulí na noze je sotva vtipný nápad, která v cyklu Schůzky s literaturou na stanici Vltava odvysílali studenti Divadelní fakulty JAMU Marek Petřík a Tereza Adámková. První bylo věnováno Prostějovu a Edvardu Valentovi, svým tvarem bylo poctou legendárnímu pásmaři Františku Gelovi. Druhé si elegantně a vtipně poradilo se 100. výročím narození Bohuslava Brouka, enfant terrible české avantgardy. Studenti je i režírovali s vědomím, že pásmo se může blížit rozhlasové hře a držet přitom trumf autenticity.

Zážitkem byl i pořad Dana Moravce Occupy Prague 

Přemysl Hnilička, publicista
Ačkoliv byla hra Toma Roba Smithe Dítě číslo 44 natočena již v roce 2011, premiérována byla až v únoru letošního roku, proto jako první jmenuji právě ji. V dramatizaci Šárky Koskové a v režii Dimitrije Dudíka vzniklo mnohovrstevnaté, syrové a nelehké dílo ve vynikající interpretaci (Martin Myšička, Jan Hartl, Stanislav Zindulka, Jaroslav Kepka a mnozí další). Výborně dopadla také ostravská inscenace hry Renaty Putzlacher Gustav a Alma (režie Radovan Lipus, v hlavních rolích Anna Cónová a Norbert Lichý), ironická brněnská inscenace Když slunce zapadá, většina lidí konečně odchází z kanceláří! (Elfriede Jelineková, režie Martina Schlegelová) či k zamyšlení provokující Muž činu Jespera Halleho (režie Aleš Vrzák). Celkově to byl vůbec úspěšný rok, pozoruhodných titulů je rozhodně více než nezdarů.

Role Gustava Mahlera ve hře Renaty Putzlacher-Buchtové Gustav a Alma se zhostil Norbert Lichý

Foto Tomáš Tesař

Alena Zemančíková, redaktorka ČRo 3 – Vltava
Ačkoli by měl letos Kerouac devadesát, je jeho způsob psaní dodnes avantgardouFrantišek Fröhlich přispěl do Severského roku na Vltavě cyklem Listování s Ibsenem, ale také zásluhou kolegyně Renaty Venclové svými Osudy. Slyšeli jsme tak nejen brilantní, originální a vtipně podané rozbory Ibsenových dramat, ale také příběh intelektuála, kterého formovala atmosféra i kolegiální ovzduší šedesátých let dvacátého století. Lidé jako František Fröhlich mají zásluhu na tom, že česká kultura zůstala v kontaktu s kulturou západu i evropského severu i v dobách, kdy se tam jezdilo téměř výhradně do emigrace. Druhým zážitkem byla pro mě spolupráce s Josefem Rauvolfem a Kryštofem Markem, jakož i s režisérem Vladem Ruskem a interprety Davidem Novotným a Jaroslavem Pleslem na četbě na pokračování Vize Codyho Jacka Kerouaca. Propojení slova s jazzovou hudbou i Kerouacův automatický proud řeči připomněl, že ačkoliv autorovi by letos bylo devadesát let, je jeho způsob psaní dodnes avantgardou.

Jakub Kamberský, publicista
Určitě by mi srdce krvácelo, kdybych z množství kvalitních pořadů, odvysílaných napříč všemi stanicemi, měl jmenovat pouze jeden jediný. Silné prožitky jsem kupříklad pociťoval u většiny dramatických premiér Severského roku na Vltavě. Nezapomenutelné byly pro mne z realizačního hlediska inscenace Muž činu (režie Aleš Vrzák), Pieta (režie Lída Engelová) či Najednou (režie Petr Mančal). Zcela odjinud bych jmenoval verneovský muzikál Na kometě (režie Dimitrij Dudík). Nicméně nejsilnějším zážitkem byla pro mne dvoudílná inscenace románu Toma Roba Smithe Dítě č. 44, pojednávající o masových vraždách dětí a praktikách tajných služeb ve stalinistickém Rusku padesátých let. Tento opus ve mně opravdu dlouho rezonoval.

Ve dvoudílné inscenaci Dítě č. 44 si zahrál Martin Myšička

Foto Michael Tomeš

Petr Pavlovský, publicista
Největší rozhlasový zážitek pochází z východních Čech. Byl to osmidílný seriál, nazvaný Když jsem vandroval, muzika hrála. Divadelní paměti loutkáře Jana Dvořáka, nádherný radiodokument, vysílaný na Praze každou středu do konce listopadu.

Dramatik, herec, režisér a divadelní pedagog Jan Dvořák byl dlouholetým ředitelem hradeckého Divadla Drak

Jan Burian, písničkář
Můj největší rozhlasový zážitek roku byla diskuse o hudbě na Radiožurnálu... Ale mám-li se vyjádřit vážně, tak to byl Páteční večer s Jaroslavem Vostrým autorů Renaty Venclové a Radovana Lipuse. Nadchlo mě, že někdo umí udělat takový pořad a že si ho můžu cestou z koncertu vychutnat. Jinak mě povrchnost, rozjásanost a hlavně sebechvála v rozhlase většinou opravdu odpuzuje.

Hned dvakrát se v anketě o rozhlasový zážitek roku objevuje jméno redaktorky Vltavy Renaty Venclové. Respondenti ocenili „její“ Osudy Františka Fröhlicha a Páteční večer s Jaroslavem Vostrým. 

Miloš Doležal, básník, redaktor ČRo 3 – Vltava
Islandský dokument s názvem Still Swimming (Co vlny neroztříští) autorky Thorgerdur Sigurdardottir, vysílaný na podzim na Vltavě. Skutečný baladický příběh, studená smrt i vroucnost otce, rej i divoká zákeřnost živlů (i ve zvuku), plachost i naléhavost, přítomnost tajemství, „vyplouvání“ obrazů z dětství, z krajiny, ze snů a mystických setkání se zemřelým. Minulost – tak živě, jemně přítomná v našich životech (často přehlušovaná, přebíjená), v tomto dokumentu podivuhodně zaznamenána, zdokumentována. Výborný dramaturgický tah Evy Nachmilnerové i zdařilé české znění.

Divoká zákeřnost živlů, obrazy z krajiny, snů a mystických setkání – to je dokument Islanďanky Thorgerdur Sigurdardottir)

Agáta Pilátová, publicistka
Zaujala mě hudební vyprávění i výběr hudby redaktora Vltavy Petra Vebera zejména Také ten Páteční večer, který Olga Jeřábková vyhradila Jiřímu Grušovi, stál za toz cest po stopách českých muzikantů ve světě a jeho pořady s duchovní hudbou. Hovoří poutavě a zasvěceně, s osobním nasazením a přitom s nevtíravou uměřeností. V říjnu se mi moc líbily vzpomínky historika a diplomata Františka X. Halase v programové řadě Osudy; přinesl nejen spoustu nových informací o svém otci básníkovi, ale například zachytil dobovou atmosféru, zajímavosti o práci na překladu bible. Vynikající byl říjnový Radiodokument o likvidaci „rodinného tábora“ v Osvětimi a taky Páteční večer věnovaný Jiřímu Grušovi.

Hana Primusová, spisovatelka
Stejně jako loni vyzdvihnu Páteční večer na Vltavě. Kvůli televizi ho neposlouchám vždy (nechci jako každý druhý pitomec říkat, že „sleduji dokumenty na ČT2“, ale my se na ně s manželem fakt díváme a v pátek večer bývají zajímavé), dopřeju-li si ho však, málokdy se zklamu. 30. listopadu mě velice zaujala a poučila výborně připravená dvouhodinovka Na stopě severské detektivky. Mám k tomuto tématu vztah – s Martinem Beckem Maj Sjöwallové a Pera Vahlööa jsem, dá se říci, vyrůstala, znám i jeho „kolegy“ a jejich stvořitele (zatím poslední, co jsem četla z děl skandinávské detektivkářské tvorby, jež přesunula žánr ze škatulky „jen detektivky“ do kategorie kvalitní beletrie, je Dinosauří peří Sissel-Jo Gazanové – a doporučuji!). Zita Senková, jejíž práci mimochodem sleduji soustavně, neboť v ní dlouhodobě vyniká, si do pořadu erudovaně vybrala erudované hosty, s nimiž erudovaně hovořila, a komponovaný pořad připravila v šíři a hloubce překonávající má dosti náročná očekávání.

 Skandinávská detektivkářská tvorba, to je i Sissel-Jo Gazanová

Milan Šefl, redaktor Týdeníku Rozhlas
Český rozhlas by měl soustavně vymýšlet cesty, jak vzbudit zájem u lidí, kteří si s veřejnoprávním rádiem zrovna netykají. Potenciálních posluchačů jsou mraky a čekají na oslovení – ve vysokoškolských učebnách i kolejích, za volanty automobilů a jistě i v hromadných dopravních prostředcích. Mým rozhlasovým zážitkem roku byl úžas cestujících, k nimž náhle na stanici metra Můstek promluvili protagonisté jedné z Minutových her – v rámci skvěle vymyšlené spolupráce mezi Českým rozhlasem a Dopravním podnikem hl. m. Prahy. Za dobrý nápad, jak dát konkrétně o Vltavě vědět, jakož i za celý nápaditý projekt miniaturních rozhlasových her, včetně přehledného webu, si tým „Minutovek“ zaslouží uznání a respekt.

Vzhůru mezi lidi! 

Foto Tomáš Vodňanský

Připravil Milan Šefl



  Boj s morem nedobojován
  Nalaďte si
 
  Rozhovor s M. Kyšperským

  Pořiďte si  
 
  Rozhlasový zážitek roku 2012
  Téma