Číslo 3 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Petrem Mančalem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Olle z Bullerbynu ve stanici ZOO

Dvojnásobní držitelé ceny Anděl v kategorii alternativa, brněnské Květy, patří k tomu nejoriginálnějšímu na současné české klubové scéně. Charakterizuje je výrazová neodvozenost, zvukové hledačství i jedinečná lyrika, již prozrazují už názvy řadových desek: Daleko hle dům, Jablko jejího peří, Kocourek a horečka, Střela zastavená v jantaru, Myjau. Na novém albu Bílé včely kapela výrazně potemněla. Je v tom smutek nad ztracenou generací, nebo pocity lidí na prahu Kristových let? „Stojíme víc nohama na zemi,“ shrnuje za kapelu její zpěvák a výhradní autor písní Martin E. Kyšperský.

Posun Květů od předposlední studiové desky Myjau k novince Bílé včely je znatelný. Začněme od hudby samotné – skupina zní o poznání syrověji, rockověji. Proč? Jste momentálně toho názoru, že v jednoduchosti, nepřikrášlenosti je síla?
Minulé album bylo sestaveno z písní napsaných pro lehoučké divadelní představení. Já myslím, že i tak se nám tam dostalo trošku melancholie, ale ne moc. A chtěl jsem, aby to byl krok stranou, aby se v řadě našich desek dalo najít něco mimo základní linii. Bílé včely zase navazují na to, co se dělo předtím, ale protože utekl čas, a změnilo se hodně kolem, je to úplně jiná deska, než řekněme Myjau. Syrovější, minimalističtější, ale přitom pořád víc zpívám.

„Všichni jsme černí a bílí zároveň,“ říká lídr brněnských Květů Martin E. Kyšperský (na snímku druhý zleva, s kozou třetí zleva)

Na Bílých včelách jsou i texty podstatně nekompromisnější. Dříve jste se v nich často inspiroval svými sny. Příběhy nové desky jako by naproti tomu inspirovala ulice. Ztratil jste v dnešní realitě iluze?
Náš producent Ondřej Ježek říkal, že mu připadá, že stojí víc nohama na zemi. Tedy ne on, ale tohle album. V textech jsou věci, které se opravdu dějí lidem kolem mne, ale zároveň se nebojím otevřít kdykoliv dveře úplně volným asociacím. Když přilétne nějaké slovo a dere se na jazyk vší silou, tak ho tam pustím, protože to tak asi má být.

Úvodní píseň nového alba, My děti ze stanice Bullerbyn, propojuje protagonisty slavné knižní reportáže o mladistvých narkomanech s hrdiny literární selanky pro děti a mládež. Byl v tom ten záměr – naznačit střet „neposkvrněného“ dětství s neutěšeností světa, jenž čeká na každého, kdo vykročí z rodného domu?
Lidé se tomu spojení většinou smějí, protože to zní tak absurdně. A myslím, že si i na vteřinku zkouší tu kombinaci vysnít. Třeba strčit Olleho a jeho kamarády do Berlína… Ale jde o to, že v těch dětech na severu jsou někde uvnitř ty druhé, zoufalé děti, co fetovaly v sedmdesátých letech, a naopak, v těch smažkách zase najdete úplně čisté duše. Prostě lidé jsou černí a bílí zároveň, právě tak jako moji spolužáci ze základní školy, které potkávám a o kterých je ta píseň. Všechno v jednom.

O konfrontaci představ se skutečností je i další silná píseň Kámoši. Zpíváte v ní: „Všichni mí kámoši jsou mrtví anebo v dálce“…
To byla kdysi jedna věta Keitha Richardse, četl jsem ji v novinách. Řekl to o kumpánech, kteří už jsou dnes asi opravdu staří páni. Já jsem si pak představoval, jaké to je, být opuštěnej dědek. Ale samozřejmě je to metafora, protože nějakou marnost a osamění cítím tu a tam taky. Podotýkám ale, že nejsem smutný člověk, či dokonce tragický typ. To se tak jen může zdát.

Album uzavírá písnička Marco Polo. Čím vás příběh slavného cestovatele zaujal a co naznačuje umístění skladby na samotný konec dosti temného alba – východisko, spásu, únik do krajů, kde „za nocí bývalo slyšet jen pískání netopýrů“?
V pubertě jsem chtěl složit píseň, ve které zhudebním kus učební látky. Říkal jsem si, že když si to potom budu zpívat, zapamatuju si díky melodii ta fakta. Pochopitelně kravina. Proto mi taky trvalo půl života, než jsem tu píseň doopravdy napsal. První sloka jsou jen fakta o Marco Polovi. Ale když jsem přemýšlel o obdivu který musel cítit jeho přítel, který ve vězení zapisoval jeho paměti, připomnělo mi to jiný příběh. Jednoduše, že je třeba opustit s láskou svého guru a vydat se po vlastní cestě. A taky najít v sobě něco dobrého, i kdyby to mělo být v poslední chvíli té cesty. Proto taky ten citát z filmové sci-fi Blade Runner o slzách v dešti.

Květy bývají považovány za vyústění silné brněnské alternativní scény osmdesátých let. Cítíte s kapelami jako Z kopce, Pro pocit jistoty nebo E jisté spříznění?
Já si jich vážím, doopravdy mi to přijde jako silná hudba i jako inspirativní projev svobody. Ale jestli můžu sám sebe reflektovat, tak myslím, že stačí pustit si tyto kapely a pak nás, a je to úplně jiná energie.

Vaše texty jsou velmi osobité, Květy se díky nim výrazně liší od většiny toho, co se na české rockové a folkové scéně prezentuje. Jste velký čtenář? Co ovlivnilo váš vztah k jazyku, ke slovu?
Lidé si vždycky mysleli, že čtu odmalička, protože jsem byl spíš introvert, zadumaný. Ale já s tím začal až hodně po dvacítce, předtím jsem se spíš flákal, nebo snil o hudbě... A teď mne to chytlo hodně, poslední léta čtu, dokonce jsem dal dohromady Čtenářský kroužek – do nějakého už založeného mne nikdo nepozval... Ale to je vtip. Doháním hodně věcí, které jiní četli jako daleko mladší. Svět podle Garpa, Chladnokrevně, Na cestě, Cizinec, Jméno růže, Pěna dní, Cesty na Sibiř. Dokonce Petr a Lucie. Krásnej pocit. Kdyby to šlo, opustím úplně internet a budu jen v tomhle světě.

Zabýváte se i výtvarným umění, vždy jste se přinejmenším podílel na obalech alb Květů – a nyní jste kolážemi vyzdobil celý buklet Bílých včel. Jak surreálná výtvarná podoba nového alba vznikala?
Obal desky, tedy i ta malá knížka v ní, je vždycky konkrétní výzva donutit se dotáhnout něco výtvarného do konce. Před lety mi učarovalo dělat koláže, protože malovat jsem nikdy neuměl, s počítačem je to taky bída. Ale spojování věcí citem, a vlastně vytváření úplně nekonečného světa, to je dost vzrušující. Měl jsem štěstí, že se mi zdál sen, který určil příběh koláží a bookletu pro toto album. Vlastně i název. Ale nechci to znova říkat, je to popsáno přímo v něm.

Na vaše koncerty se už dneska shánějí lístky docela obtížně. Myslíte, že tak výlučná hudba, jakou hrají Květy, se někdy může stát masovou záležitostí?
Netipoval bych to, ale člověk nikdy neví. Chodí na nás v průběhu let více a více lidí, ale že bychom měli plno, kamkoliv přijedeme, to určitě ne. Já ale cítím úplně největší štěstí, když to prostě jen děláme dobře a naplno. Zní to jako klišé, ale opravdu v tom je největší síla. To okolo už nějak přijde.

Květy dosud vydaly devět alb. Máte už představu, kam se kapela vydá na „jubilejním“ desátém?
Na to je ještě příliš brzo. Možná si koupíme jen staré syntezátory a budeme hrát elektro, možná to bude ještě kytarovější, a možná se vrátíme k začátkům a uděláme hudbu pro kýble a kastroly. Vždycky mám nějakou představu, ale ta je hodně v dálce. A pak pomaličku vystupuje z mlhy. Uvidíme.

Milan Šefl

Foto Roman Franc



  Boj s morem nedobojován
  Nalaďte si
 
  Rozhovor s M. Kyšperským

  Pořiďte si  
 
  Rozhlasový zážitek roku 2012
  Téma