Číslo 38 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Luďkem Munzarem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Luděk Munzar, herec

Rozhlédni se, člověče, Paměť stromů, Zpátky k pramenům. Dokumenty, za kterými stojíte a které jsou přímo vlasteneckými obrazy. Jak byste se vy sám, vzhledem k jejich vzniku, charakterizoval?

Jsem Čech! Sem patřím, tady jsem doma. Během svého života, své herecké kariéry jsem dostával nabídky k emigraci například do západního Německa. Jenže jsem věděl, že kdybych uslyšel první tóny Antonína Dvořáka, Gustava Mahlera, tak půjdu pěšky domů, do Čech. Jsem odkojený východními Čechami, jsem hradecký votrok se vším všudy, mé srdce patří i díky vášni k létání Hořičkám, Novému Městu nad Metují, Červenému Kostelci, Černé hoře. Za to, že se můžu považovat za vlastence, a to říkám s právem na omyl, vděčím několika vzdělaným intelektuálům, kteří si náš národ v době obrození znovu vymysleli. Jako kluk jsem hltal obrozenecké knihy, jejichž autoři velmi často psali právě ve východních Čechách. Alois Jirásek je mojí srdeční záležitostí, protože tak krásně popisuje kraj, ze kterého pocházím. Jeho dílo mě drželo i v nejtěžších chvílích mé nemoci, kdy jsem byl po několika velmi silných chemoterapiích na konci svých sil.

Co je pravé vlastenectví a co už nacionalismus, který se za vlastenectví často jen schovává?

Nejdříve je nutné položit si otázku, jestli vůbec víme, co to je být pravým vlastencem. Na tuto otázku většina lidí neumí odpovědět. Pro mě vlastenectví znamená jít bránit svoji zem vlastním tělem, kdyby to bylo potřeba. Nejsem si jistý, jestli by toho dnešní nacionalisté byli schopni a k tomu ochotní. Díky svým rodičům mám pocit, že jsem prožil život i v Rakousku-Uhersku, o kterém tak často vyprávěli, a díky hodnotám, které tito obyčejní lidé vyznávali, jsem se učil opravdovému vlastenectví a pravé lásce ke svému domovu. Oni mně byli příkladem. Proto pro mě nikdy nebyl Jirásek povinná četba. Jeho jazyk a styl vyprávění mě dodnes hladí po duši. Jestli to, co napsal, byla pravda, pro mě v tomto ohledu není důležité. V mém životě jsou chvíle, kdy si musím pravé české slovo přečíst nahlas. A s tím souvisí i mé působení na prknech českého Národního divadla, kde jsem byl poctěn už jen tím, že jsem mohl ještě zažít tu skvělou plejádu výborných hereckých legend.

Smetana, Dvořák, Janáček, Martinů – čeští autoři ryze české hudby, skladatelé, které milujete. V čem je jejich hudba tak jiná, že jí tleská celý svět?

Nemyslím si, že je o moc jiná než ostatní světová díla. Ale to, že se tito naši skladatelé otevřeně hlásili k češství a psali hudbu s vyloženě českými motivy, dává jejich dílům pravou českou vřelost. Oni psali hudbu o tom, v čem žili. Janáčkovy Listy důvěrné a jeho milostné dopisy jsou vyjádřením obrovské lásky starého muže k mladé ženě, plné bolesti, lyriky a naděje. Jsou pro mě přímo spouštěčem slz. Janáček je mně sympatický i svým obyčejným životem, kdy musel velmi bojovat o to, aby německé rodině své manželky dokázal, že coby Čech není druhořadým člověkem.

Patříte k nemnoha hercům, kteří v období komunismu „neleštili kliky“ u vlivných lidí. Přesto jste si zahrál skvostné role.

Nebylo to samozřejmě jednoduché. Často musela produkce použít různých lstí, abych prošel. Film se třeba natočil v době, kdy byl dotyčný pohlavár mimo republiku a pak se s tím už nic nedalo dělat. Po Sametové revoluci mně jedna z tehdejších produkčních prozradila, že pokud si režisér prosadil do filmu Munzara nebo Hrušínského, musel být pak každý z nás „politicky vyvážen“ účinkováním šesti předních komunistických herců. Jednou jsem to opravdu počítal. Byla to pravda. A co teprve ve filmech, kde jsme s Rudolfem Hrušínským hráli společně... Když se reprízovala Královská hra, kde jsme oba hráli, napočítal jsem jich tam dokonce šestnáct! V širším pohledu s tím souvisí i to, že jsem dostal nejen oficiální politický zákaz létání, ale i zákaz vstupu na letiště. Soudruzi se báli, abych jim náhodou neulétl navždy.

Závodil jste v autech, skákal parkúry na koních, létal v letadlech. Vlastně jste neustále riskoval zdraví i život. Připustil jste si někdy, že kdyby se s vámi něco stalo, tak by inscenace, které stály na vašem hereckém výkonu, padly?

Samozřejmě že jsem si to uvědomoval. Dokonce jsem měl od vedení divadla zakázáno sport vůbec provozovat, už proto, že součástí hereckého života jsou časté změny v programech divadla, takže jsem mohl kdykoliv večer hrát v náhradním představení. Jednou v neděli jsem se šel po jezdeckých závodech, ještě v rajtkách a jezdeckých botách, podívat do divadla na ferman, jestli náhodou večer nehraju, a potkal mě tam pan Vejražka. Na jeho otázku, jak jsem prožil neděli, se mu dostalo odpovědi, že jsem musel rýt zahrádku a dělat kolem domku. Na to jen prohodil, jestli prý v jezdeckých botách… Mírně mně pak promlouval do duše. Ty závody jsem tenkrát vyhrál. Ale stalo se, že jsem při tréninku na Velkou cenu Poděbrad spadl z koně na rameno a večer jsem měl v Shakespearovi šermovat. Tak tenkrát to muselo vypadat dost humorně. Mně ale do smíchu nebylo.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 11. září.



  Z hrudníku mi vyšlo slunce
  Nalaďte si
 
  Byl Ježíš gay?        

  Pořiďte si  
 
  Přímý úder Charlieho Soukupa
  Téma