Číslo 38 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Luďkem Munzarem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Velká cesta Jaroslava Haška širou Rusí

Bohém Jaroslav Hašek je podepsán nejen pod nesmrtelným románovým torzem o dobrém vojáku Švejkovi, ale také pod bezpočtem povídek. Za první světové války bojoval na východní frontě a po bolševickém vítězství se přidal k „rudým“, i když ani ty a zvláště jejich primitivitu neopomněl zparodovat v cyklu bugulmských povídek, kde vylíčil své revoluční působení. Když ovšem v ruské produkci vznikala komedie Velká cesta (1962), tyto satirické šlehy zůstaly odsunuty, naopak podle ní mělo prostředí bolševické Ruska Haška ideově zocelit a dovést ke správnému třídnímu náhledu.

Haškova rázovitého sluhy Strašlipky, prý Švejkova předobrazu, se předvídatelně ujal Rudolf Hrušínský, jenž mu vtiskl tytéž rysy, jaké měl jeho Švejk ve Steklého přepisu

Velkou cestu režíroval Jurij Ozerov, režisér později spjatý s tendenčními velkofilmy o spasitelské úloze Sovětského svazu ve válce proti hitlerovskému Německu: cyklus Osvobození si starší čtenáři zajisté vybaví. Avšak v době, kdy za podpory barrandovského studia natáčel Velkou cestu, ještě byl nepříliš známým tvůrcem a vlastně se teprve rozhlížel. Zajímavé je, že jeho tuzemským poradcem byl Vladimír Vlček, zdejší opěvovatel stalinistické éry (mimo jiné Zítra se bude tančit všude).
Velká cesta nebyla prvním filmem, který by se Jaroslavem Haškem zabýval – už z němé éry pochází snímek Ve dvou se to lépe táhne, kde byl představen jako kumpán z mokré čtvrti, v dalším pokusu Poslední bohém se zase dojímavě staral o malého synka. Velká cesta chtěla ukázat, jak v Haškově mysli uzrávala postava dobrého vojáka Švejka.
Obsazení Velké cesty je převážně české – spisovatele ztělesnil s ironizujícím nadhledem v mluvě i mimice Josef Abrhám. Svého hrdinu nejprve pojednal jako provokujícího buřiče, jenž si tropil šprťouchlata z rakousko-uherské policie, avšak teprve v Rusku osobnostně zvážněl, vyzrál v uvědomělého člověka i velkého umělce. Haškova rázovitého sluhy Strašlipky, prý Švejkova předobrazu, se předvídatelně ujal Rudolf Hrušínský, jenž mu vtiskl tytéž rysy, jaké měl jeho Švejk ve Steklého přepisu.
Velká cesta je dílko z politického hlediska nepochybně tendenční a místy snad i těžkopádně chtěné, zvláště v dialozích a leckdy také v motivačních podnětech. Ostatně už dobový ohlas (Film a doba č. 11/1963) konstatuje, že zejména v Rusku se odehrávající část filmu „skutečnosti značně mytizuje.“ Přesto nalezneme některé okamžiky hodné Haškova smyslu pro nečekané paradoxy takzvaně malých dějin, třeba roztomilý výjev, kdy se válkou již znechucený Hašek chce vzdát ruským vojákům, zatímco oni se vzdávají jemu...

Film Velká cesta uvede v sobotu 22. září ve 12.05 program ČT2.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Z hrudníku mi vyšlo slunce
  Nalaďte si
 
  Byl Ježíš gay?        

  Pořiďte si  
 
  Přímý úder Charlieho Soukupa
  Téma