Číslo 26 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Norbertem Lichým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Miloš Čermák, publicista

Možnosti tu jsou

Ten kreslený vtip to vystihuje přesně. Rozzuřený tatík vlítne do dětského pokoje, kde si jeho dvě ratolesti čtou knížku a časopis. Zakřičí: „Zbláznili jste se? Koukejte mazat na Facebook. Copak nevíte, kolik peněz máme v jeho akciích?"
Dlouho očekávaný vstup Facebooku na burzu proběhl rozpačitě. Nevím, kam se „hýbne" cena od uzávěrky, ale v době, kdy píšu tenhle sloupek, klesla za necelé dva týdny z 38 na 25 dolarů. Myslím, že takhle rychlý sešup nečekal nikdo. Pro zakladatele a šéfa firmy Marka Zuckerberga je to nepochybně noční můra. Ale co to znamená pro nás ostatní, kteří jsme do Facebooku neinvestovali peníze, nýbrž „pouze“ své zážitky, vzpomínky a emoce? Může neúspěch veřejného úpisu akcií znamenat, že je ohrožena budoucnost této sociální sítě? Zní to bláznivě, vždyť Facebook stále prožívá se svými uživateli cosi jako líbánky. Roste jejich počet, stejně jako doba, kterou na Facebooku tráví. Očekává se, že by někdy v létě mohl počet uživatelů přesáhnout miliardu. Veškerá konkurence včetně loňského pokusu jménem Google Plus zůstává daleko vzadu.
Na druhou stranu úspěch Facebooku je do značné míry psychologickou záležitostí. Že byla tato síť až dosud tak úspěšná, je pouze proto, že její správci šli vždy tak důsledně vstříc lidské povaze. Ať už dělali jakékoliv změny, tak vždy bylo prioritní, aby se uživatelé na Facebooku cítili dobře. Což se dařilo. Cena akcií, soudní spory s burzou či hněv investorů nemají s uživatelskou spokojeností nic společného. Ale jsme zase zpátky u té psychologie. Jestliže Facebook dostane „razítko“ zpackané investice a burzovního propadáku, bude to mít nepochybně zpětný efekt i na uživatele. Nikdo z nás nechce být spoojován s projektem, který se sune ke dnu. Že je to jen virtuální burzovní epizoda? To nikoho nezajímá. Nehledě na to, že určitý útlum Facebook pozoruje už jistou dobu. Počet uživatelů v absolutních číslech stále stoupá, ale to hlavně díky zemím, které Facebook „objevily“ až později. V zemích s delší facebookovou historií čísla stagnují, nebo dokonce mírně klesají. Týká se to zejména USA a Velké Británie. Čím to je? Pomalu dorůstá druhá uživatelská generace. Ta už Facebook „neobjevila“ (tak jako teenageři před pěti a více lety), ale spíše zdědila od generace předešlé. Mnozí puberťáci dnes neberou Facebook jako sexy novinku, ale jako určitou virtuální „ohrádku“, do které se museli poslušně nasoukat.
Na otázku Proč používáte Facebook? dnešní třináctiletí až osmnáctiletí nejčastěji odpovídají: Protože to bez něj nejde! Skoro to vypadá, jako by ve Facebooku našli nějakou novou digitální totalitu. Psychologové předpovídají, že právě z této generace se rekrutuje – po dosažení dospělosti – nejvíc facebookových „uprchlíků“. Může tedy dojít k určitému paradoxnímu jevu. Zatímco dnes je brán Facebook jako médium mladých, na které ti starší často koukají skrz prsty, může se během pár let tato pozice vyměnit. A to by pro Facebook mohlo být nebezpečné, rozhodně mnohem víc než současné zakolísání akcií. Jak to dopadne? Můj tip zní, že Facebook tu bude ještě dlouho, bez ohledu na dočasné výkyvy a zaváhání. Ale nebude to síť pro každého. Lidská povaha je pestrá a nejde na ni nasadit jedno kopyto, bez ohledu na to, zda mu budeme říkat „Facebook“, „socialismus“ nebo jakkoliv jinak. Jestliže dnes se lidská populace dělí na ty „na Facebooku“ (rozuměj ty mladé) a na ty „bez Facebooku“ (rozuměj staré), tak to zmizí. Ono to nedává smysl, vždyť Facebook není funkcí lidského věku, nýbrž povahy. Někdo ji má „facebookovou“ a řadí se spíš mezi zvídavé extroverty, ale zrovna tak je spousta těch, kterým tenhle způsob komunikace nic neříká. V tom je i určitá, byť malá naděje vydavatelů novin. Jsem si téměř jistý, že z těch „facebookových“ lidí už nikdo noviny číst nebude a ani nikdy nezačne. Jejich vědomí je naladěné do jiné oktávy, mimo rozsah klasických médií. Není to plus ani minus, je to prostě fakt, který musíme přijmout.
Ale pak tu bude nezanedbatelná část populace, která bude i v nadcházejících desetiletích odmítat tančit v ďábelském rytmu facebookových statusů či stočtyřicetiznakových tweetů. A z těchto lidí se mohou rekrutovat i čtenáři papírových novin. Ne automaticky a ne stoprocentně. Ještě bude záležet na tom, jak tuto šanci vydavatelé novin využijí. Jedno jen jisté, jestli mají přežít byť v omezené podobě, tak nemůžou vypadat tak jako dnes. Myšleno jako chudí internetoví příbuzní. Zdá se mi důležité až symbolické, že akcie Facebooku nevystřelily po vstupu na burzu vzhůru, ale že se zakolísaly a zhouply směrem dolů. Jako by tím nefacebookovému světu chtěly říct: i kdybychom stokrát chtěly opanovat svět, tak na to nemáme. Prostor pro konkurenci, včečtně té papírové, tu je. Záleží jen na tom, jak ho využijete.



  Možnosti tu jsou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  V čekárně s Bradburym

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Jak Sellers řádil v převlecích
  Dívejte se