Číslo 26 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Norbertem Lichým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Norbert Lichý, herec

Kdy jste zaregistroval, že existuje ta kouzelná skříňka, ze které se linou zvuky?

V dobách mého dětství televize vysílala jen zřídka. Rodiče si koupili gramorádio a to se zanedlouho usídlilo v dětském pokoji. Jmenovalo se Bel canto. Začalo kupování desek, nejdříve s Hurvínkem a Spejblem a pak s jinými, převážně dramatickými výlisky jako Pes baskervillský, zkrátka co bylo k mání, a pravda je, že bylo z čeho vybírat. Jsem šťasten, že jsem odchovancem Skupy a Kirschnera, Trnky, Týrlové, Štěpánky s čertíkem Bertíkem, Krtečka a Křemílka, a ne Monster, ať se poskládají, jak chtějí. Závidím dnešním mladým, že mají počítače, ale už vůbec ne to, co všechno díky nim, byť nechtěně, konzumují. Kouzelná skříňka, z níž se linou zvuky, bylo i piáno, ale tam už to nešlo samo, tam do toho bylo třeba praštit pěstičkama.

Co pro vás v dětství znamenal další zdroj zvuků – rozhlas?

Klid a pohodu. Na chalupě věčná kulisa stanice Hvězda. Hrála tiše a nenápadně, ale pořád. Některé aranže hitů znám dodneška a mimoděk se mi vybavují. Určitě se z reproduktorů linula i propaganda, ale ty naše hlavy jako by měly schopnost ji nevnímat a zvednout pozornost až na něco chytrého. Tato dovednost se hodí i dneska, to bych si nepomyslil. A pak četby na pokračování a rozhlasové hry. Úžasná věc, dodnes mám mnohé v archivu, snad bych si troufal říci, že jsem v tom ohledu sběratel. Když nebylo nic chytrého, přeplo se Bel canto na desky. Poslouchal jsem je tak často, že jsem je znal téměř nachlup zpaměti. Zvuková paměť mi od té doby zůstala, stává se, že se některou roli naučím po nápovědě. Jinak jsme poslouchali Kolotoč, Dobré rána s panem Nepilem na Praze, později Rytmus, pohledy do světa populární hudby, a Větrník nebo na Vltavě 3x60, a to stereo. Něco neuvěřitelného v dobách normalizace. Ty lidi pozlatit.

Jaký vztah k rozhlasu měl váš táta?

S každou novou kořistí, kterou jsem nahrál na magnetofon, jsem se pochlubil a společně jsme poslouchali. Třeba Werichovy a Horníčkovy předscény, rozhlasová zpracování divadelních her, Cimrmany, jéje, toho bylo… Táta na chalupě poslouchal Hlas Ameriky, víc ruchů a kvílení než hlasu, ale usmíval se. Zažil si po okupaci moc ošklivých věcí, a i když se sametové revoluce nedožil, naději měl. Doma byl ale v divadle. Trochu i v televizi. Víte, že nevím, jestli něco napsal pro rozhlas? To je ostuda… Zeptal bych se ho, ale už tu není. Bohužel.

Norbert Lichý se objevuje na všech současných ostravských scénách, déle než dvacet let ale strávil v Divadle Petra Bezruče v Ostravě. V současnosti tu hraje například Harpagona v Lakomci.

Když jste přebíral Cenu Thálie, řekl jste: „Táto, ty to vidíš.“ Bylo to dojemné a milé. Mohl byste tu větu nějak rozvinout?

Je-li posmrtný život, tak se tehdy koukal. Ale protože nejspíš není, byl to ode mne pozdrav tatínkovi, který věřil, že mne divadlo vcucne tak jako jeho. Že mne pohltí a tak trochu si se mnou bude dělat, co chce. Že budu jeho fenoménem posedlý, že mu nejspíš dám celý život, jako to udělal i on. A i když je to někdy vyčerpávající a nedoceněná dřina a kolikrát beznaděj za docela mizerný obolus, stojí to za to. Cítil jsem, že je třeba rodičům poděkovat.

Vězíte nohama pevně v půdě ostravského regionu. Čím je pro vás Ostrava?

Je to moje rodné město. Tady mám své kořeny, domov, spoustu přátel a vazeb. Spoustu zapomenutých i nezapomenutých lásek. Je tu k vidění architektura, kterou by člověk v „ocelovém srdci republiky“ nečekal, ale i bída a beznaděj, kterou by čekal. Když jedu kolem Nové Karoliny, je mi neuvěřitelně smutno. Spousta utracených peněz a iluzí a očekávání. Ale stejně tak jezdím kolem Paláce, Ostravice, Fénixu, Elektry a kavárny Praha. Někdy mám pocit, že se ve skutečnosti nedělá nic pro nás, obyčejné lidi. Ale pak tedy… pro koho? V každém případě je Ostrava městem, kde každý ví, že za všechno se platí.

Pro herce tu ale mnoho příležitostí není, že?

To je taky důvod, proč talentovaní mladí herci odcházejí pryč, hlavně do Prahy. A to i přesto, že se tu některé instituce potřebné pro příležitostné herecké přivýdělky nacházejí – televize, rozhlas, dabingová studia.

Vy ale zůstáváte.

To proto, že už nejsem ve věku, kdy člověk snadno přijímá tak velkou změnu, a jednak z nějakého vnitřního vzdoru, že to přece není správné. Že si toho někdo všimne, že se to změní...

Prakticky jste vyrostl na jevišti a v divadelním zákulisí, ale dobré herecké příležitosti vám nabídl i rozhlasový mikrofon. Jaké bylo první setkání s ním?

Na natáčení jsem se tehdy dostavil pozdě a ještě ke všemu v traumatu. V noci mi vykradli auto a rozbili okénko. Musel jsem do servisu, byla děsná mlha. Ve studiu už čekala spousta vážených bardů, režisér pak vracel každičkou větu. Mnohokrát. Tu moji. S tím narůstalo mé zoufalství a pocit naprosté zbytečnosti. Nejraději bych někam zmizel, ztratil se... Nerad bych to zažil víckrát. Dobrá zkušenost to ale byla.

Od koho jste se učil rozhlasovému herectví?

Mám v archivu dokonalé skvosty. Dialog s doprovodem děl se Štěpánkem a Adamírou, hra Oldřicha Daňka. Vzpomínka na Hamleta s panem Vinklářem. Soudce a jeho kat od Dürrenmatta s Rudolfem Hrušínským, jeho doktor Galén v Bílé nemoci. Fantastické hry Sedm svědků od Karvaše, Proces s kontryhelem s nezapomenutelným Högerem, Král Lear s Růžkem… Božínku, toho je! Medřická, Sovák, Kohout, Munzar a jeho žena Jana Hlaváčová… Učím se pořád. Hlavně umění dostat se na dřeň příběhu, situace, vést dialog, hrát si se slovy. Nevím, v čem je ten drobný rozdíl, že se mi jeví herci, které jsem jmenoval, jako mnohem větší osobnosti než ti dnešní. Jako by byly ty seriálově-dabingové hlasy přejeté žehličkou. Žádná zvláštnost, nuance, záhyb, výjimečnost, osobitost projevu. Nikomu to nevyčítám, zase z toho vykukují peníze, taková je asi doba.

Ve filmu ztvárňuje Norbert Lichý zpravidla menší, ale výrazné role. Jako například v thrilleru Hranaři.

Jen za poslední čtyři roky jste v ostravském rozhlase stál u mikrofonu při realizaci dvacítky větších projektů – četeb na pokračování, pohádek, dramatizací. Co pro vás tato práce znamená?

Mám tu práci rád, protože ji nelze ošidit gestem, mimikou ani jednáním. Dobře napsaná slova ale musí být poskládána v dokonalý příběh. Ten znamená téměř vždy jistý úspěch. V divadle, v kině, v literatuře. Řecké báje stejně jako Král Krysa, Kmotr, Den trifidů, Dumasovy romány, verneovky... Kolikrát mne napadá, když je toho tolik dobře napsaného, proč se vysílají ty bezduché celosvětové telenovely? Tuhle jsem byl připoután nemocí na lůžko a projel v neděli odpoledne devadesát kabelových programů. Vařilo se, blábolilo o hloupostech, předpovídalo počasí, teleshoppingovalo... a zase vařilo. Kdo to vlastně sleduje?

Nelze nevzpomenout texty Jana Balabána, které v rozhlase interpretujete relativně často. V Radioservisu právě vychází CD Zeptej se táty Jana Balabána. Čím vás tento autor zaujal?

Jeho věty zní jako desatero. Ten člověk píše o tom, co nám zoufale schází. Pokora, strach z všehomíra, odpovědnost za to, co každodenně činíme. Sebereflexe, láska k bližnímu, sepětí s přírodou a druhými lidmi, porozumění, tolerance, soucítění. Čím je člověk starší, stávají se všechny tyhle věci důležitějšími.

Milan Švihálek

Foto Tomáš Ruta a Falcon



  Možnosti tu jsou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  V čekárně s Bradburym

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Jak Sellers řádil v převlecích
  Dívejte se