Číslo 18 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Otakarem Brouskem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Otakar Brousek starší, herec

Rand by mohl být líčen jako směšný, senilní stařec. Vy ale Randa obdarováváte moudrostí, nadhledem, svou duševní čilostí. Pročpak?

Ano, z Randa jsem mohl udělat senilního staříka. Jeho žena Chancyho svádí, a on jejich vztah přesto podporuje. I Randovo angažmá v politice by mohlo být pojato komicky... S režisérem Martinem Stropnickým jsme ale dospěli k tomu, že jde o postavu nejen velmi činorodou, ale také o velkodušného a moudrého člověka, který si uvědomuje, že už po něm šátrá ta zubatá s kosou. A proto chce svou ženu, kterou miluje, zabezpečit – i po lidské stránce. Chce, aby jeho odchod nenesla příliš těžce a měla po boku někoho, komu může věřit. A tak když se Rand setká s Chancym, nezáludným prosťáčkem božím, anebo – záleží na úhlu pohledu – „dobrosrdečným géniem“, uvědomí si, že právě on by pro ni mohl být tím vhodným člověkem. Proto také Chancyho uvede do elitní společnosti byznysmenů a politiků, v níž se sám pohybuje.

Kromě Randa hrajete na Vinohradech ještě v jiné inscenaci, jejíž příběh se točí okolo politiky. Jde o hru Jistě, pane ministře. Je pro divadlo politika vděčné téma?

Divadlo by mělo nastavovat společnosti zrcadlo. Politika je proto pro ně jedno z nejvděčnějších témat. O tom ostatně svědčí i úspěch naší hry. Začátkem května budeme hrát už její dvoustou reprízu. V historii Divadla na Vinohradech – tedy od roku 1907 – je to jeho čtvrtá nejúspěšnější inscenace. Tou vůbec nejúspěšnější je Feydeaův Brouk v hlavě, kterého režíroval Jiří Menzel. Brouka budeme ho hrát v květnu již po třistašesté. Zajímavé u titulu Jistě, pane ministře je, že původně nebyl napsán pro divadlo, ale pro televizi. Byl to seriál BBC, který se vysílal i u nás. Už ho hrajeme šestou sezonu a pořád máme plno. Martin Stropnický s ním jako režisér debutoval – promítl do něho zkušenost ze své  diplomatické praxe. Téma politického „šibalství“ je stále žhavé, politici na celém světě se chovají pořád stejně.

Radioservis nyní na CD vydává šestidílnou rozhlasovou dramatizaci Sienkiewiczova románu Quo vadis. I ona se úzce dotýká politiky: v postavě císaře Nerona vykresluje zrůdnost tyranie. Vy propůjčujete hlas spisovateli Petroniovi. Inscenace byla realizována v roce 1968. Vzpomínáte si na atmosféru jejího natáčení?

Je to už hodně dávno, takže si podrobnosti příliš nevybavuji. S režisérem Janem Bergerem se ale pracovalo dobře a já jsem měl vděčnou roli – intelektuála, který se vyhřívá v přízni císaře Nerona a domnívá se, že ho pokaždé dokáže přelstít a těžit z jeho náklonnosti. Dlouho s tím obludným manipulátorem skutečně jako jediný z celé římské společnosti sám manipuluje. Nakonec se mu ale jeho jednání vymstí a nezbude mu než spáchat sebevraždu. V tom seriálu se hodně odrážely dobové úvahy o vztahu intelektuálů k moci. Zvláště k té nekontrolovatelné. Což bylo tehdy velmi aktuální téma... A vlastně má co říci i dnes.

V katalogu Radioservisu najdeme i další nahrávky, ve kterých zaznívá váš hlas: například Doyleovy detektivní povídky, v nichž hrajete doktora Watsona. Vy jste byl ovšem v rozhlase i Sherlockem Holmesem. Kterou z těch dvou postav jste interpretoval raději?

Obě jsem dělal rád a s velkou chutí. Když jsem byl mladší, tak mě režisér Josef Červinka obsadil ve Psu baskervillském do role Holmese. To bylo v roce 1962. On v tom desetidílném seriálu ztvárnil Watsona, který je starší. No, a jak šel čas a já zestárnul, Watsonem jsem se stal já a do role Holmese nastoupil Viktor Preiss. S režisérkou Hankou Kofránkovou jsme těch Doyleových povídek natočili celou řadu. Nejsou to žádné realistické „přiběhy ze života“, je v nich nadsázka, vtip, ironie... Myslím, že při poslouchání těch břitkých dialogů mohou posluchači poznat, jak nás natáčení těšilo, jak jsme se jejich anglickým suchým humorem všichni bavili.

Zjistil jsem, že v Městské knihovně v Praze si lze vypůjčit okolo čtyřiceti různých audionahrávek, v nichž hrajete. Vesměs pocházejí z rozhlasu. Kdy jste kouzlu rozhlasového herectví propadl poprvé?

Hned po válce, v roce 1946. Tehdy jsem měl angažmá v divadle na Kladně a na popud svého bratrance z druhého kolena – vynikajícího rozhlasáka Karla Pecha – jsem se přihlásil na herecké zkoušky do rozhlasu. Připravil jsem si dlouhý monolog – Podotknutí mistra těžké váhy z Bassova souboru povídek Lidé z maringotek. Ve zkouškové komisi seděli Bohumil Hradil, Jiří Vasmut, Miloslav Jareš, Přemysl Pražský a předsedal jí Josef Bezdíček. Čekal jsem, že mě někde v půli mého monologu utnou. Ale oni ne. A hned druhý den mi telefonoval Jiří Vasmut, abych přišel na natáčení. Už nevím, co to tehdy bylo. Asi rok po těchto úspěšných zkouškách jsme s Karlem Pechem natočili prvních pětadvacet reportáží inženýrů Hanzelky a Zikmunda z jejich legendární cesty po Africe a tím se můj hlas stal pro posluchače známý.

Od té doby jste jistě natáčel s většinou významných rozhlasových režisérů. Který z nich vás při práci s mikrofonem nejvíc naučil?

Řekl bych, že Miloslav Jareš. Přestože byl o jedenadvacet let starší než já, velmi jsme se spřátelili a naše přátelství nám vydrželo až do roku 1980, kdy zemřel. V padesátých a šedesátých letech jsme spolu natočili spoustu krásných her – především těch klasických: Čechovův Višňový sad, Goetheho Egmonta, několik Shakespearů... Tehdy se natáčelo jinak než dnes. Hodně jsme zkoušeli mimo mikrofon a do studia jsme šli, až když už bylo vše perfektně připraveno. Jareš ale rád natáčel i mimo nahrávací studio – v přírodě, v kostele, na nezvyklých místech, která měla své charakteristické zvuky. Dělali jsme spolu i poezii. To, co znamenali E. F. Burian a Jindřich Honzl pro můj jevištní přednes, co mě naučili, když jsem pracoval v jejich souborech, to znamenal Jareš pro mou interpretaci poezie před mikrofonem.

Bronislav Pražan

Foto Tomáš Tesař

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 24. dubna.



  Cestami Sigrid Undsetové
  Nalaďte si
 
  Za zbytky magie do Kopanic

  Pořiďte si  
 
  Cesty ztraceného ráje
  Téma