Číslo 18 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Otakarem Brouskem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Na jaře roku 1997 jsem byl překvapen, když vedle malby grafiky a kresby nečekaně vstoupilo do mého života hobby. Mikrofon, nahrávací zařízení, a především rozhlas...“Cesty do ztraceného ráje

Prvního května tomu bude přesně patnáct let, co se na vlnách Českého rozhlasu poprvé ozvala znělka jednoho z nejúspěšnějších projektů našeho veřejnoprávního rádia. Za jeho posluchačskou oblibou nestojí tým dramaturgů a scenáristů, ale všehovšudy dva muži: Jiří Anderle a Vlado Príkazský.
Je to příběh s dvojím startem, se střemhlavým vzestupem a s cílem v nedohlednu. Láska za lásku byla původně koncipována jako hudební pořad s netypickým průvodcem: Jiří Anderle patří nejen k našim nejoceňovanějším malířům, ale je znám i svým hlubokým vztahem k muzice všeho druhu. V mládí hrával na tancovačkách – koneckonců cyklus inspirovaný vzpomínkami na jejich atmosféru stojí u úspěšných začátků jeho tvorby. A v jeho ateliéru často zní takzvaná soudobá vážná hudba od Stravinského po Bouleze. Dramaturgie stanice Praha tedy vsadila na nápad, že by mohl posluchače provádět vlastní diskotékou.

Od diskžokeje k vypravěči

Tahle role ale Jiřímu Anderlemu nebyla souzena. „Horšího diskžokeje jsem v životě neslyšel,“ řekl mu zkušený rozhlasák Vlado Príkazský, a jak se na kamaráda sluší a patří, poradil změnu formátu. Zanedlouho se posluchači začali seznamovat s rakovnickým krajem, s malířovou rodnou vesničkou Pavlíkovem a jejími rázovitými obyvateli, a jak šel čas, okruh vzpomínek se rozšiřoval. Hrdiny Anderleho vyprávění se vedle vesnických tetek a strejdů, kluků a holek, řemeslníků a pábitelů staly také známé osobnosti české kultury, ve fantazii posluchačů ožily nejen vesnické návsi, pole a rybníky, ale také pražské ulice, hospůdky a ateliéry.
Pravidelnému posluchači Lásky za lásku může přijít až neuvěřitelné, kolik vzpomínek zůstává v člověku uloženo a v jaké intenzitě se propalují z podvědomí do sfér, kde je možno je zachytit a předat dalším. Přitažlivost vyprávění spočívá v tom, že jeho vyprávění nikdy neuvázlo na mělčině sentimentálních obrázků, srozumitelných jen úzkému okruhu zasvěcených. Je to zcela jistě síla talentu, co z privatissima jedinečných situací bezpečně vyhmátne to obecně sdělné a osobitě je rozvede v umělecký tvar – lhostejno, zda jde o kompozice výtvarné, nebo slovesné. „Jako štětec může přenést na plátno i ty nejkřehčí pocity, tak i mikrofon prozradí každé hnutí mysli, lásku i faleš,“ říká Jiří Anderle.

Důležitý muž ve stínu

Když je řeč o rozhlasové kompozici, je nezbytné zmínit osobu, která dává Lásce za lásku osobitý, nezaměnitelný rytmus a vyznění. Je jí rozhlasový dramaturg a dokumentarista Vlado Príkazský.
„Nedovedu přesně říct proč, ale nechtělo se mi nikdy moc vyprávět o zákulisí rozhlasové tvorby, na kterém se podílím, zejména když jde o výrazné autory, jako je Jiří Anderle. Navíc když podobný rozhlasový tvar nemá v minulosti mnoho vzorů. Známe úžasné vypravěče, kteří se objevovali v Sedmilhářích Dity Skálové, nebo tvůrce, jako jsou jako František Nepil, Ivan Vyskočil, Přemysl Rut, a další spontánní vypravěče, jenomže Jiří Anderle byl u mikrofonu sám a doma.
Když se pořad Láska za lásku před patnácti lety rodil, dost opovážlivě jsem nabídl pomoc při zpracování volně vyprávěných příběhů, které nebyly předem napsány a plynuly v proudu vzpomínek protkávaných brilantním a specifickým malířským viděním světa. Mým úkolem bylo dodávat vyprávění rytmus, napětí, zkratku, a to vůbec nebylo lehké. V pozadí tohoto činění vždy probleskovala obava, aby mé zásahy nepokazily jeho originalitu a přirozenost. Naše přátelství s Jiřím mi poskytlo jakousi ,plnou moc' zpracovat jeho vyprávění podle vlastní úvahy, s rizikem, že se to autorovi nebude zdát přesné, výstižné a nezkreslené. Svou roli jistě hrála i skutečnost, že mé zážitky z dětství byly obdobné, že si pamatuji podobu lidí, domů, nevydlážděných ulic, lipových alejí, vůni školních kalamářů, dívčích copánků a klukovských praků, ale i hudbu na tancovačkách a oblečení tetiček, které šly do kostela.

Vynadáno jsem prozatím nedostal

Velice brzo se ukázalo, že i papoušek Žanda, který si pískal, kdy se mu zachtělo, Mozartovu Malou noční hudbu, měl v pořadu svou nezaměnitelnou a posluchači milovanou roli – a že i druhá Žanda, která do vyprávění neukázněně breptá dnes, má v tomto představení jednoho vypravěče stále své místo. Že pro atmosféru střídajících se historek má význam použitá filmová, klasická, ale i dechová hudba, a že ji Jiří nejenom dobře zná, ale i pilně shání a dodává.
Můj úkol je shrnutý do kostrbatého názvu ,rozhlasová realizace', který je souhrnem dramaturgické spolupráce, výběru a úpravy slova a zařazení vhodné hudby, ale i dotvoření konečné podoby stočeného pořadu. Ona ,realizace' se pravdivěji dá nazvat ,službou' autorovi. Právě tak pokorně slouží pořadu Láska za lásku Markéta Košťáková a přátelé technici, kteří jsou zároveň prvními posluchači a dávají najevo, jestli se nám dílko povedlo, či ne.
Hlavními aktéry jsou samozřejmě naši věrní fandové mezi posluchači. Setkání s nimi bývá zdrojem odvahy pro práci na dalším dílu. I když je cesta k vytvoření každého kamínku do mozaiky příběhů složitá, radost z odezvy je odměnou největší.“

Také druhý výbor z Lásky za lásku, cédéčko Ani mráčku na obláčku, sklízí posluchačský úspěchAni mráčku na obláčku

V roce 2007 vydal Radioservis výběr z Lásky za lásku pod názvem Cesty. „Často se to mé putování minulostí podobá snu a při vypínání mikrofonu jsem překvapen, že od doby, o níž jsem vyprávěl, uplynul téměř celý můj život,“ napsal tehdy Jiří Anderle. Putovat vzpomínkami, prostorem mezi skutečností a snem, máme možnost nejen u rozhlasového přijímače, ale také u přehrávače cédéček díky novému titulu Ani mráčku na obláčku.
Opět je tu řeč o ztraceném ráji dětství a mládí – rodném Pavlíkově a pražském Novém Světě, který se Jiřímu Anderlemu stal od dob studií na dlouhou dobu druhým domovem. V Anderleho vzpomínkách není rozdílu mezi městem a vesnicí, tady i tam žijí lidé s dobrým srdcem a laskavýma rukama, lidé stateční a moudří i blázni a podivíni. Pokud jde o Prahu, Jiří Anderle udělal pro Nový Svět – malebné i bizarní prostředí v těsném sousedství velebných Hradčan – to, co jiní věhlasí umělci před ním pro Malou Stranu. Bohumil Hrabal o Novém Světě řekl: „To jsou kulisy pro divukrásný román, jen ho napsat.“ A Jiří Anderle jako by jeho přání vyslyšel, byť v jiných žánrových konturách, když po svém navazuje na tradici pražských humorných i hořkých obrázků počínající Janem Nerudou a pokračující Ignátem Herrmannem až třeba po Karla Pecku. I metoda „sběru“ motivů a jejich přetvoření v jen zdánlivě spontánním proudu autorského monologu, jenž je ve skutečnosti stylizovanou literární strukturou, odkazuje k Anderleho příteli Hrabalovi – a některými aspekty také k metodě a poetice „navrávaček“ Dominika Tatarky.
Rozhlasové vzpomínky Jiřího Anderleho – a zdaleka nejenom ty soustředěné na tomto cédéčku – jsou přehlídkou dojemných i úctyhodných postav s ostrou, výstižnou charakteristikou opřenou třeba o jediný detail, s přesně pointovanými příběhy. Ty příběhy jsou směšné i hořké, velkolepé i banální; stejně jako v jeho malířské tvorbě se tu střídá vysoké a nízké, profánní témata se prolínají s těmi, jež se – podobně jako často citovaná Mahlerova hudba – vztahují k nejzávažnějším filozofickým otázkám. Hudba vůbec hraje v Anderleho tvorbě důležitou roli. Zůstaneme-li u Lásky za lásku, neplní tu jen funkci rytmizace rozhlasového tvaru, ale stává se nezřídka i literárním tématem, integrální součástí děje – a v neposlední řadě pomáhá vyjádřit to, co jinak vyjádřit zkrátka nelze.
Už patnáct let jsme my, rozhlasoví posluchači, za zvuků konejšivé melodie Láska za lásku zváni do světa, v kterém bychom si přáli žít: kde pálí ostré slunce na dětská dobrodružství, kde platí dané slovo, kde nikdo není zbytečný a nad každým člověkem bdí láska a pochopení. Díky fantazii a talentu Jiřího Anderleho můžeme tento svět sdílet. Třeba se nám podaří odnést si z něj aspoň něco do našich všednodenních životů.

Milan Pokorný

Foto Mona Martinů



  Cestami Sigrid Undsetové
  Nalaďte si
 
  Za zbytky magie do Kopanic

  Pořiďte si  
 
  Cesty ztraceného ráje
  Téma