Číslo 18 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Otakarem Brouskem.



 

 

 

 



 

 

Přemysl Hnilička, publicista

Úspěšné brněnské Velikonoce

Letošní velikonoční vysílání na rozhlasových vlnách obohatilo hned dvěma tituly brněnské studio. Zatímco první z nich zapadá do velikonočního schématu naprosto, druhý se do něj dostal spíše náhodou. V obou případech se však dá hovořit o úspěchu.
Rozhlasová inscenace divadelního nastudování Komedie o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista v podání Husy na provázku vznikla v roce 2001. Úpravy inscenací Divadla Husa na provázku mají již mnohaletou tradici (Chameleon, Justýna aneb Maléry ctnosti, Labyrint světa a lusthauz srdce), proto potěšila i tato nahrávka. Milovník českého lidového divadla Jan Kopecký sepsal text podle pašijových her z Podkrkonoší již v šedesátých letech pro brněnskou činohru. Legendární inscenace režiséra Evžena Sokolovského z roku 1965 je dodnes pro mnohé diváky divadelním zážitkem a stejný pocit lze mít i u rozhlasové verze, a to nejen proto, že několik tvůrců se podílelo na obou nastudováních (režisérka Eva Tálská dělala asistentku režiséra Sokolovského, Ladislav Lakomý hrál kdysi Krista, nyní Piláta, obě inscenace dramaturgicky vedl Bořivoj Srba). Provázkovská inscenace nebyla pouhou nostalgickou replikou; novou hudbu složil Miloš Štědroň, který v ní rafinovaně pracuje s aluzemi lidových písní. Překvapí prvotřídní práce se zvukem a citlivá spolurežie Zdeňka Kozáka. To vše dává zcela zapomenout na to, že předloha měla divadelní tvar. Z hereckého ansámblu nutno jmenovat vynikajícího Jiřího Pechu (Demon), Michala Bumbálka (Ježíš), Vladimíra Hausera (Jidáš), Alenu Ambrovou (Smrt) a Ladislava Lakomého, jehož Pilátem si Český rozhlas tiše připomněl první výročí jeho odchodu.
Další program byl již premiérový, byť brněnské studio nastudovalo hru Emma už v roce 2010. Dramaturgie si s ní pravděpodobně nevěděla rady, přesto jí sváteční vysílací čas slušel. Dramatizace románu Jane Austenové z pera Petry Kovářové a v dramaturgii Hany Hložkové představuje oblíbené autorčiny motivy, především osud ne zcela konformní dívky ve zcela konformní maloměšťácké společnosti. Nedostatek příležitosti k jakékoliv smysluplné činnosti si titulní hrdinka v podání Terezy Richtrové nahrazuje sjednáváním sňatků. Neřídí se však city zúčastněných, spíše si s nimi hraje jako s figurkami na šachovnici. Zrcadlo jí nastavuje její přítel George Knightley (Luboš Veselý), hrdinčinou „obětí“ se téměř stane přítelkyně Harriet Smithová (Petra Bučková). Že se celá komedie skončí Emminým prozřením a nápravou v manželském přístavu, je nasnadě. Brněnská inscenace v režii Hany Mikoláškové si udržela přesnou míru lehké nadsázky, kterou Jane Austenová do textu vložila, a tak se zde setkáváme s bezstarostně plynoucím dějem v anglickém stylu, jemuž vévodí především pevně držená herecká i režijní stylizace a dobře vystavěná hudební (Jan Kyncl) i zvuková (Lukáš Dolejší) složka. Hra se tak nestala povinnou položkou z dějin emancipačního hnutí, ale zařadila se po právu k výtečným inscenacím Pýchy a předsudku či Rozumu a citu. Z herců ještě rádi jmenujeme Jiřího Vyorálka jako výtečně stylizovaného maloměšťáka Eltona, Evu Ventrubovou coby naivní Jane nebo Pavla Zatloukala v roli hypochondrického Emmina otce pana Woodhouse, jehož závěrečné vypočítávání možných chorob, které by ho mohly postihnout z náhlého oznámení dceřina sňatku, je opravdu povedeným „aktšlusem“.



  Cestami Sigrid Undsetové
  Nalaďte si
 
  Za zbytky magie do Kopanic

  Pořiďte si  
 
  Cesty ztraceného ráje
  Téma