Číslo 18 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Otakarem Brouskem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konceptualismus s příchutí sentimentu

„Vzrušení, které pro nás toto téma představuje, spočívá ve skutečnosti, že se stavby s principiálně stejnou funkcí vyskytují v tak rozličných formách.“ Citovaná myšlenka manželské dvojice fotografů Bernda (1931–2007) a Hilly (1934) Becherových je svého druhu pozvánkou do světa průběžně zaznamenávaných projevů industriální architektury, vznikající v průběhu celého jednoho století nejen v jejich rodném německém Porúří, ale i v Porýní-Vestfálsku, ve Velké Británii, Francii a Spojených státech, z nichž vyvstal výjimečně konsekventní a jednolitý výraz obou společně pracujících umělců.

Puits Monceau Fontaine No. 14, Charleroi (Belgie, 1972)

Výstava téměř stočlenného souboru jejich černobílých fotografií v pražském Rudolfinu (kurátorsky připravená Heinzem Liesbrockem a trvající do 3. června) nese symptomaticky úderný název Doly. Hutě., a je celkovým představením obrazového typu Industriálních krajin, jehož prostřednictvím kdysi vyvstala poetika Becherových jakožto nejvýznamnějších představitelů německé poválečné fotografie, dominujících dnes ve světových galeriích a zosobňujících tzv. düsseldorfskou školu coby průkopnické centrum budoucího vzepětí (nejen) fotografického konceptualismu.
„Portrétování“ mamutích staveb těžkého průmyslu v urbánním a krajinném kontextu se jim stalo tématem, jež sledují v logice jejich konstrukčního jazyka do nejmenších, až filigránských detailů. Bylo již ostatně dříve zmíněno, že frontálně zachycené konstrukce industriálních objektů odkazují v jejich podání svou strukturní bohatostí k členitosti průčelí středověkých katedrál.

Gutehoffnungshütte Oberhausen, Ruhrgebiet (Německo, 1963)

Jakkoli se příznačně inspirovali poetikou meziválečného stylového proudu „nové věcnosti“, v šedesátých letech se Becherovi stali sami zakladateli nového přístupu k tématu, v němž se umělec zcela vzdává vytváření osobního rukopisu, aby stálou repeticí motivu dospěl až k divákovu estetickému „obrácení“, jehož prostřednictvím se původní, „tvrdě“ exaktní výraz stává krásným výjevem sui generis. Industriální předobrazy svých fotografií pojmenovávali koncem šedesátých let jako Anonymní sochy, později se přiblížili konceptualistickým východiskům vytvořením typologického systému, v němž je jednotlivé dílo vytvářeno z mnoha fotografií v horizontální, vertikální či diagonální souvztažnosti.
Jejich černobílá, esteticky minimalizovaná fotografie se paradoxně stala přitažlivou právě svou – nejprve intuitivní, později programovou – oproštěností od autorského stylu. Fotografie těžních věží a metalurgických komplexů se vyznačují jak střízlivou tonalitou, tak centrální, bezpříznakovou kompozicí, vylučující mimo jiné i nabízející se sociální patos. Odkazují svou technicistní přesností k pozitivistické objektivitě vědy; můžeme tedy ocenit případnost dobového kritického označení jejich díla coby „kalvinistického baroku“.
Zvláštní kapitolou je pak sama proměna uměleckého vnímaní, k níž konceptuální fotografie zásluhou manželů Becherových dospěla a přispěla. Zatímco v počátcích jejich tvorby se zvolené téma jevilo být v uměleckém kontextu nevýznamným a nepodstatným (a fascinace technickými objekty jako by byla jen soukromou fotografickou zálibou), pozdější historiografický přístup, charakterizovaný snahou uchovat tyto mizející formy v kolektivní paměti, objevil oba umělce světu, založil tradici a vytýčil jednu z budoucích tras uměleckého provozu.

Bez iniciačního a inspirativního počinu Becherových bychom dnes zřejmě nebyli svědky takového rozmachu konceptuálně pojatých fotografických cyklů, k jejich esteticko etickému přínosu však dnes odkazují i mnohé záchranné akce na podporu zachování vysloužilých, leč architektonicky kvalitních objektů industriální architektury...

Jaroslav Vanča

Foto Bernd und Hilla Becher



  Cestami Sigrid Undsetové
  Nalaďte si
 
  Za zbytky magie do Kopanic

  Pořiďte si  
 
  Cesty ztraceného ráje
  Téma