Číslo 16 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a herečkou.
Szidi Tobias.


 

 

 

 

 

 


 

 

Kouzlení s časem a pamětí

Dnes už na jeho jméno narazíme častěji jen na jídelních lístcích, v první třetině devatenáctého století byl ale Francois-René de Chateaubriand (1768–1848) literární hvězdou první velikosti. Atala – jeho prvotina líčící lásku dvou amerických „divochů“ – se stala evropským bestsellerem. Jejím českým překladem, vydaným pouze čtyři roky po francouzském originálu, chtěl ostatně Josef Jungmann dokumentovat, že náš jazyk může sloužit i tomu nejsvrchovanějšímu literárnímu umění. Ještě výraznější vliv ale mělo na kulturní a duchovní atmosféru doby jiné autorovo dílo – Duch křesťanství. Tato romantická adorace katolicismu odňala osvícenskému deismu a ateismu jejich lesk. A Chateaubriand, někdejší aristokratický emigrant, jehož rodinu silně postihla Francouzská revoluce, za ně získal přízeň samotného Bonaparta.

Sláva romantismu dávno vyhasla a dnes jsou z autorova díla nejživější – alespoň ve Francii – Paměti ze záhrobí. Z dvanácti svazků, jež byly publikovány až po jeho smrti, vyšel závěrem minulého roku v nakladatelství Academia obsáhlý, téměř sedmisetstránkový výbor. V češtině vůbec poprvé. Překladatel Aleš Pohorský vybral jednotlivé kapitoly a pasáže tak, aby nám nezůstalo utajeno nic podstatného z Chateaubriandova bohatého citového, uměleckého a politického života. Ale také, abychom poznali autorovo specifické zacházení s časem. Chateaubriand začal své paměti psát v roce 1809 a pokračoval v nich – byť s  přeryvy – dalších třiatřicet let. A protože ke vzpomínkám většinou mířil od své aktuální přítomnosti, jeho vyprávěcí postupy se blíží těm, jež použil Proust v Hledání ztraceného času: autorovy asociace hloubí sondy do různých vrstev minulosti; události a osoby opakovaně nahlížené s různým časovým odstupem nabývají v odlišném nasvícení pokaždé jiné rysy. K plasticitě traktovaného přispívá i proměnlivý tón vyprávění: zatímco třeba ve vzpomínkách na mládí, prožité na starém hradě v samotě bretaňských lesů, převažuje nostalgie a smysl pro romantický šerosvit, při líčení politických událostí – ať již za revoluce, v době Napoleonově či za restaurace – se autor uchyluje i k sarkasmu. Na svá politická a diplomatická angažmá dokonce umí nahlédnout se sebeironií. Tu naopak postrádá, když líčí svá milostná dobrodružství: sentiment a ješitnost obdařují tyto pasáže bezděčnou komikou.
V posledních částech Pamětí věnoval autor mnoho kapitol svým cestám do Čech za svrženým francouzským králem Karlem X., který ve třicátých letech devatenáctého století sídlil se svým malým dvorem na Pražském hradě. O Čechách Chateaubriand hovořil jako o šedé a sychravé zemi. Zdejší ženy se mu ovšem líbily – zvlášť pokud daly najevo, že se on líbí jim. Křesťanství zřejmě v jeho duši neustále soupeřilo s potlačovaným libertinstvím. V závěru Pamětí nicméně zvítězilo. Svoboda, rovnost a bratrství se nemohou prosadit bez lásky k bližnímu, konstatoval autor při pohledu do budoucnosti. Stále vzdálené i nám.

Bronislav Pražan, publicista



  Kouzlení s časem a pamětí
  Pořiďte si
 
  Blázen, génius, spekulant

  Navštivte  
 
  Nekonečné, nekončící Dillí
  Téma