Číslo 16 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a herečkou.
Szidi Tobias.


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Blázen, génius, synestetik, spekulant

Příběh Švýcara Adolfa Wölfliho (1864–1930) je v dějinách art brut (čili umění v syrovém stavu) vzorový, vlastně prototypický – pokud jde o povahu jeho díla i jeho recepci. Výstava v pražském Domě U Kamenného zvonu, která trvá do 27. května, ukazuje dobře obě tyto polohy. Jak jinak: jde o dvě strany jedné mince.

Adolf Wölfli: U kolébky Bedřicha Velikého (1917, tužka, pastelky a koláž na novinovém papíře)      Adolf Wölfli: Druhý pochod bichlí (1913, tužka a pastelky na papíře)

Zprvu blázen s diagnózou schizofrenie, zavřený na doživotí za mříže kliniky ve Waldau u Bernu, později uznávaný umělec, jehož génia ovšem světská sláva poněkud rozmělnila a otupila. V šesti letech ztratil otce, v deseti přišel o matku; v letech 1890 a 1895 byl opakovaně vězněný za pokus o znásilnění – a od té doby zpoza zdí nápravných zařízení, která mají za cíl chránit společnost právě před takovými „nepřizpůsobenci sociálními“, nevyšel. V roce 1899 začal kreslit, zprvu černobíle, rychle však přešel na pastelové barvy – a kreslit a psát nepřestal až do své smrti v roce 1930.
Jeho rukopis byl hotový od první práce, tak silnou vizi Wölfli sledoval. Její základnu obsadil přirozeně on sám, jako „Obří Stvoření svatého Adolfa“, a dal jí neklamně náboženské rysy. V kresbách jsou patrné motivické filiace třeba s ruskou ikonografií nebo exotickým Orientem; pokud jde o výraz, dají se v jeho díle dobře číst příbuznosti se symbolismem a secesí – nic z toho samozřejmě nevzdělaný Wölfli, syn kameníka a pradleny, neznal. K vlastnímu dobru: Jeho univerzum, které zachytil jednak ve stovkách, možná tisících v podstatě monotónních kresebných nebo později kolážovaných prací, variujících jako základní stavební kameny písmena, noty a lidskou figuru, jednak na ploše více než pětadvacet tisíc stránek různých „knih“ a „sešitů“, je natolik komplexní a svrchované, že za něj autor nemohl ručit ničím menším než vlastním životem. Jakmile uzavřel své rekviem, knihu Smuteční pochod, zemřel.
Wölfli byl synestetikem: spojoval spontánně ve svém díle výtvarné umění, literaturu a hudbu. Jeho práce jsou múzické povahy, a to nejen vnějším užitím not, případně notových linek, ale zejména sotva pojmenovatelným, spíš tušeným než vizualizovaným proudem energie, která je odkudsi přináší a kamsi nese. Tím Wölfli vlastně až děsí: je tolik jiný, tak cizí tradičním racionálním vzorcům umění a kultury, ale zároveň do ní patří víc než kdokoli druhý. To pochopil v roce 1921 psychiatr Walter Morgenthaler, který mu věnoval studii Duševně nemocný umělcem; v ní Wölfliho, rok před slavným Hansem Prinzhornem, autorem spisu Výtvarná tvorba duševně nemocných, nesoudil podle psychiatrické diagnózy, ale ocenil jej primárně jako svébytného tvůrce.
To mělo za následek dobré i zlé: Wölfliho dílo se sice začalo těšit oprávněnému zájmu, zejména ze strany avantgardních umělců, kupříkladu Breton jej označil za „triumfátora“, ale sám autor jaksi zpychnul, začal brát své kresby jako možný byznys – a jeho invence poněkud ochabla. Dal přednost rychlejší technice koláže a dokresloval jen volná místa; některé plochy navíc zadával k realizaci svým kolegům-pacientům. Stal se sice spekulantem, ale nadále osvíceným: jednou rukou dělal zakázkovou tvorbu, tou druhou si nicméně držel stále vlastní svět – a nepustil jej, jak řečeno, až do své smrti. Po druhé světové válce se začal o Wölfliho umění zajímat Jean Dubuffet, který právě na něm postavil svoji unikátní koncepci i sbírku prací art brut.
Wölfli byl vizionář, nikoli pouhý fantasta, jak by mohl svědčit třeba seznam jeho sto osmdesáti šesti vynálezů, kde najdeme „prsten lymf“, „superlopatu“ nebo „basové housle svatého Adolfa“. Byl vizionář typu Blakea či Junga, potažmo Londonova „tuláka po hvězdách“. Ze svěrací kazajky blázince obsáhl svým vnitřním zrakem celý vesmír. A pojal jej po svém. Jako nikdo před ním a nikdo po něm.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Kouzlení s časem a pamětí
  Pořiďte si
 
  Blázen, génius, spekulant

  Navštivte  
 
  Nekonečné, nekončící Dillí
  Téma