Číslo 15 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Sašou Rašilovem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na dvorcích kladenského Podprůhonu

„Jádro obyvatel Syslího údolí se mění jen zvolna. Pamětníci vynikají dlouhověkostí, jako Jiří Hanke je autorem řady dokumentárních, portrétních a konceptuálních cyklůby stráně Syslího údolí nebyly součástí průmyslového města, nýbrž vinorodými svahy slunné Gruzie…“ napsal František Stavinoha ve své próze Hvězdy nad Syslím údolím. Kladenský fotograf Jiří Hanke rád cituje Stavinohův popis investičního systému stavby a oprav domků nejstarší kladenské čtvrti Podprůhon (ve své knize ho spisovatel nazývá Syslím údolím) „od výplaty k výplatě“. Tento originální přístup stavebníků se projevuje na nezaměnitelné „podprůhonské architektuře“.

Jiří Hanke byl naším průvodcem při natáčení pořadu Slunné stráně Gruzie v průmyslovém středu Čech aneb Kladenské dvorky, který ve středu 11. dubna ve 21.45 odvysílá stanice Vltava v rámci pravidelného Radiodokumentu. Kladno představuje v Hankeho díle obdobně důležité téma jako Ostrava ve fotografiích Viktora Koláře nebo Sovinec a jeho okolí v tvorbě Jindřicha Štreita. Hanke je autorem řady dokumentárních, portrétních a konceptuálních cyklů jako například Pohledy z okna mého bytu, Otisky generace, Podnikatelé a také Lidé z Podprůhonu – v tomto cyklu z let 1974 až 1989 „portrétoval“ zdejší občany, často skurilní postavy z okraje společnosti. Podařilo se mu skvěle zachytit atmosféru a poezii tohoto zvláštního místa.
S pamětnicí Alenou Satýnkovou a archivářkou Květou Hrnčířovou jsme dále mluvili o historii Podprůhonu, jehož podobu ve třicátých letech popsala spisovatelka Marie Majerová ve fejetonu Hornický Betlém: „Před důlními vraty se půda svažuje; dno hlubokého sedla mezi šachtou a Kladnem je nyní napěchováno tmou a jen protější stráň, hornický Betlém, se neurčitě zjevuje v chumelenici…“

Svérázné postavičky a atmosféru kladenského Podprůhonu skvěle zachytil fotograf Jiří HankeNatáčeli jsme také se sochařem Zdeňkem Maninou, hudebníkem Borisem Jedličkou či zvukařem Janem Holznerem, kteří po roce 1989 v Podprůhonu našli nový domov, nebo alespoň ateliér jako Zdeněk Manina. Hlavním tématem rozhovorů byl multikulturní festival Kladenské dvorky. Ten se zrodil na počátku osmdesátých let nejdříve jako výstava výtvarných děl pod širým nebem. U vzniku „Dvorků“ stáli hlavně  členové výtvarné skupiny Atelier 74 Viktor Stříbrný, Anna Tichá, Václav Frolík, Václav Černý či Jiří Hanke. K výtvarníkům se postupně přidali hudebníci a divadelníci. Každý rok Kladenské dvorky „obsazují“ desítky podprůhonských dvorků a zahrad. Mezi vystavujícími objevíme i významná jména českého výtvarného umění: sestry Válovy, Vladimíra Kokoliu, Olbrama Zoubka, Aleše Veselého nebo Kurta Gebauera.
Na závěr optimistická informace: jako leitmotiv ve výpovědích účastníků natáčení dokumentu zaznívaly obavy o budoucnost Podprůhonu. Loni v prosinci Kladno konečně získalo „podprůhonskou“ dotaci z evropských fondů na uskutečnění projektu rekonstrukce tamních opěrných zdí a komunikací. Práce mají být zahájeny už letos v létě. Tímto aktem odchází do historie iniciativa Zachraňme nám Podprůhon. A třicátý ročník Kladenských dvorků, který se koná 9. a 10. června, může proběhnout v atmosféře nadějného očekávání.
Ještě dodejme, že při natáčení a na scénáři spolupracoval Lukáš Kamen. Hudbu ze skladeb Jany Koubkové a Bory Kříže vybíral Marek Smetana. Technicky spolupracoval Pavel Dejmek. „Podprůhonské“ literární fragmenty čte Lukáš Příkazký.

Jiří Kamen, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Lukáš Kamen



  Nevýroční vzpomínka
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Na dvorcích Podprůhonu

  Nalaďte si  
 
  Závrať, nebo prázdno
  Navštivte