Číslo 15 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Sašou Rašilovem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

S malým Mikulášem na cestě dětství

Pět útlých svazků, které o příhodách malého Mikuláše sepsala dvojice Sempé – Goscinny, dosáhlo velké obliby i v českém překladu, takže víme, že se skládají z jednotlivých, v zásadě samostatných epizod, které ústředního dětského hrdinu zachycují nejen ve škole, ale i v jiných prostředích či jiných obdobích (na prázdninách).

Mikulášovy patálie jsou prototypem rodinného filmu, který pobaví všechny generace

Tvůrci příjemně starosvětské komedie Mikulášovy patálie, kterou v pondělí 9. dubna v 10.25 nabídne ČT1, museli proto nejprve sestrojit jakousi základní dějovou osnovu, kolem níž by se Mikulášovy příhody obtáčely. Rozhodli se pro chlapcovo podezření, že rodiče před ním skrývají zvěst o budoucím sourozenci. Hoch dokonce trpí obavami, aby jej neodložili třeba někde v lese. Z toho se odvíjejí události, přímo související s touto obavou, například když se celá rodina vypraví na výlet do přírody...
Mikulášovy patálie režiséra Laurenta Tirarda se zpravidla posouvají skrze konflikty, nejčastěji vinou nepřesného odhadu, případně mylného vyhodnocení situace. Proto se děti s Mikulášem ve svém středu mohou obávat, zda neotrávily novou přísnou učitelku prošlým dortem, proto prchají poté, co prodávání „posilujícího lektvaru“ vyvolává u příjemců zažívací potíže. Nechybějí ani opravdové Mikulášovy trampoty, když jej při jedné návštěvě obklopí smečka podnikavých děvčátek. Některé epizody se blíží grotesknímu rozměru – třeba jízda neovládaným autem napříč ulicemi. Přidat lze i Mikulášovy bizarní představy, jak si porozumí s budoucím sourozencem, v jeho očekávání samozřejmě klukem.
Výchozím momentem, byť ne vždy důsledně dodržovaným, je dětské vnímání událostí. Povšimneme si ovšem, že leckterá nedorozumění se vrství i bez Mikulášovy přítomnosti v probíhajícím dění. Zde zřetelně vychází najevo, že „dětský pohled“ je jen umnou stylizací postihující celé vyprávění bez ohledu na hrdinovu bezprostřední účast v něm.
Snímek se nevěnuje jen titulovému Mikulášovi (Maxime Godart), portrétuje i širokou škálu jeho spolužáků či mimoškolních kamarádů: každá z postaviček se vyznačuje svébytnou kresbou, ať se jedná o milionářského synka přiváženého komorníkem, obrýleného šprta či chlapce mentálně opožděného. Parodicky nadsazená pozornost provází i postavy dospělých, nejen Mikulášových středostavovských rodičů věčně sužovaných existenčními hrozbami, ale i různě potřeštěných lidiček spjatých se školou.

Mikulášovy patálie, nevtíravě posunuté do retrostylizace, jsou prototypem rodinného filmu, který pobaví všechny generace – a ledasco přitom prozradí o té nejmladší. 

Jan Jaroš, filmový publicista



  Nevýroční vzpomínka
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Na dvorcích Podprůhonu

  Nalaďte si  
 
  Závrať, nebo prázdno
  Navštivte