Číslo 4 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Stašovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Simona Stašová, herečka

Umělecky i vizuálně jste typem světové divy…

Nechci, aby to vyznělo jako falešná skromnost, ale hrát si v tom našem českém rybníčku na světovost by bylo přinejmenším úsměvné. Pokud jsem zvládla herecké řemeslo natolik, že českého diváka bavím a plním sály v divadlech a v kinech, jsem nadmíru spokojená, vážím si toho. A došla jsem tím ke splnění svého snu.

Myslíte, že víte, co prožívá neobsazovaný herec, když čeká na nabídku?

Na to vám odpoví každý herec stejně, ten pocit známe důvěrně všichni. Doba, kdy drnčí telefony a můžeme si vybírat z krásných velkých rolí, je vždy dočasná, omezená. Ono trvá většinou dost dlouho, než ty telefony vůbec začnou vyzvánět. Když tomu tak nakonec je, nastane období, kdy vás v jednu chvíli chce každý, ovšem s tím, že pak zase dlouho nic... Ale to je úplně běžný herecký život, a kdo s tím nepočítá, má smůlu – bude se zbytečně trápit.

Jak dlouho tedy trvalo, než začaly drnčet vaše telefony?

Dlouho, hodně dlouho. Ale věřte, nikdy jsem s tím neměla problémy, nikdy jsem neprožívala trauma. Vlastně jsem ani nepočítala s tím, že vůbec drnčet začnou. Nebyla jsem krasavice ani veliký, průrazný talent, spíš takové šikovné a bláznivé třeštidlo, o kterém se říkalo – kdo ví, co z něj bude.

Nedokážu si představit, že by tak energická žena jako vy nedělala nic pro to, aby se později stala jednou z nejžádanějších hereček.

Vsadila jsem na to, že se profesi nejdřív pořádně naučím. Chodila jsem obden do divadel a studovala práci velkých hereček. Hlavně Danu Kolářovou, každý její pohyb, přestože jsem věděla, že jsem úplně jiný typ než ona. Líbila se mi. S Jaromírem Hanzlíkem tvořili nezapomenutelnou dvojku. Milovala jsem je oba. V divadelní knihovně jsem si půjčovala scénáře a hledala pro sebe roli, kterou bych ráda hrála, přestože jsem ji zatím neměla hrát kde. Bavilo mě to, byl to můj koníček. Vůbec mě nenapadlo spoléhat na někoho zvenčí, protože jsem tušila, že takový člověk v tu chvíli neexistuje. Vzala jsem do hry i fakt, že se nelíbím na první pohled. Ani klukům, ani režisérům. Hrát jsem chtěla. Moc. Sázet jsem ale musela jen sama na sebe.

Držela jste se při tom nějaké rady?

Měla jsem své sny. Můj táta mi jednou řekl, že sny se zabíjejí tím, že se realizují. To jsem si zapamatovala pro celý život. Dodnes podle toho jedu.

Raději si tedy své sny neplníte, abyste o ně nepřišla?

Ale kdepak. Člověk má přece tolik snů! Postupně by je měl realizovat, nebo se o to pokusit. I tak mu zbyde mnoho těch, které se zabít, tedy zrealizovat nikdy nepodaří. Jak říká Jack Nicholson ve filmu Přelet nad kukaččím hnízdem: „Aspoň jsem to zkusil.“

Rodiče přirozeně svým dětem pomáhají…

Maminka mi velmi pomáhala, ale jinak, než si lidé mysleli. Byla v tom hodně moudrá.

Připravila vás na to, že herecké povolání je džungle, kde přežívají jen ti nejsilnější a nejlepší?

Než jsem šla v patnácti na konzervatoř, máma mě varovala, že pokud nebudu dřít a nebudu mezi prvními, budu nešťastná, protože není horšího povolání než neúspěšný herec. Přesto jsem do toho šla. A byla jsem a snad stále jsem dost houževnatá a zdravě, obyčejně sebevědomá. Tušila jsem, že se herectví naučím a že mě bude bavit celý život. Houževnatost mi naši nadělili do vínku. Podíváte-li se na moji mámu a mého tátu, neměla jsem asi ani jinou šanci. Když táta dnes, ve svých třiaosmdesáti letech, mluví o své práci, tak jenom hoří. A máma jakbysmet.

Vraťme se ještě na počátek, k vašim prvním hereckým krůčkům.

Mým prvním idolem, ještě na základní škole, byl Felix Holzmann. Naučila jsem se nazpaměť všechny jeho scénky, včetně jeho nahrávače, pana Budína, a ohromovala jsem tím na vánočních jolkách ve školní tělocvičně. Tehdy jsem získala základy monodramatu, kterým se dnes živím. Později, již na konzervatoři, mně moje máma přenechala svůj dialog Žákyně Hufnáglová a roztržitý profesor. Jako mladá ho hrála s Lubomírem Lipským, a já jsem s ním začala jezdit spolu s Jiřím Lírem a takzvaně se otřískávala o všechna jeviště a pódia po vlastech českých. S Jiřím byla sranda, hodně jsem se naučila, přestala se stydět a ještě jsem si přivydělala. Ideální kombinace. Takto například vypadala mámina pomoc.

Jste jí asi za ta učednická léta vděčná, že?

Moc. Máma byla moudrá a velmi prozíravá, věděla, že ne jednorázovou nesmyslnou protekcí, ale jedině praxí na jevištích se můžu něco naučit. Hned po DAMU jsem nastoupila do divadla v Českých Budějovicích a zároveň jsem začala jezdit s Darkem Vostřelem, Evou Pilarovou a Milanem Drobným s divadelní hrou, kterou napsal právě Vostřel. On hrál úspěšného spisovatele komických divadelních her a já byla stenotypistka, jeho sekretářka. Psal hry, které se rovnou na jevišti realizovaly, a všechny ty figury hráli a zpívali Eva Pilarová s Milanem Drobným. Vzpomínám si, jak paní Pilarová zpívala a capela píseň o růžích. Něco úchvatného! Tenkrát jsem pochopila, co musí umět opravdová umělkyně. Darek Vostřel, to byla další vysoká herecká škola. Škola estrádní, škola ne zas tak jednoduchá. Jezdili jsme křížem krážem po všech možných i nemožných štacích. Hráli jsme uvnitř i venku. Když se to tak vezme, od té doby se toho v mém životě moc nezměnilo, jen repertoár mám už jiný a pestřejší.

Pavel Sršeň

Foto archiv, Divadlo ABC

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 17. ledna.



  Vlastenci     
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Sršatcova konfese 

  Pořiďte si  
 
  Kde psal Mahler symfonie
  Téma