Číslo 4 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Stašovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Sršatcova konfese

Pier Paolo Pasolini (1922–1975) byl doposud v českém prostředí znám především jako vynikající filmový režisér, jakkoli se vědělo i o jeho významné a vlivné působnosti coby básníka, spisovatele, esejisty, novináře, kritika, teoretika umění a sémiologa. S odstupem šestatřiceti let od Pasoliniho smrti se vedle filmové tvorby za jeho nejvýznamnější tvůrčí přínos vedle poezie považuje právě esejistika.

Pasoliniho filmy byly vždy namířeny proti determinujícím společenským silámKnižní výbor Zuřivý vzdor (vydaný nakladatelstvím Fra v překladu Tomáše Matrase s doslovem Martina C. Putny) vychází ze dvou esejistických sbírek z posledních let autorova života, Korzárských spisů (1975) a Luteránských listů (1976). Krátce po napsání posledního z textů byl za dodnes neúplně vyjasněných okolností zavražděn.

Pasoliniho myšlení bylo vždy výsledkem zdánlivě nesourodého spojení „post-neorealistického“ vnímání skutečnosti a abstraktně tezovitého přístupu. Právě to jej ale učinilo velkým kritikem (nejen) italské moderní společnosti. Jeho levicové východisko je typické pro přelom let padesátých a šedesátých; přirozeně sice ústí z marxismu, argumentuje však zároveň prostřednictvím morálních hodnot křesťanství, projevujících se odpuštěním, vcítěním a především láskou.

Je třeba si uvědomit, kolik vnitřní síly toto vše vyžadovalo od člověka několikráte vykořeněného: svou homosexualitou, svým názorovým nonkonformismem a možná nejvíce svým intelektualismem, tedy osobnostním potenciálem, jenž se italským fašistickým a později neofašistickým reziduím a resentimentům stavěl v cestu snad nejvíce. Pasolini byl autorem vždy provokujících filmů rozličného zacílení. Potrefeno se jimi cítilo být nejen fašistické podhoubí k modernismu směřující Itálie, ale i prostředí státní korupce, dotčena byla katolická církev, stejně jako – jen zdánlivě překvapivě – představitelé levicových společenských tendencí, ať už je reprezentovali italští komunisté, či rozvolněná levicová ideologie mladých intelektuálů včetně „prvobytně pospolných“ hippies, k nimž například Federico Fellini zaujal postoj spíše citový, apoliticky smířlivý.

Připomeňme, že Pasoliniho filmy byly vždy namířeny proti determinujícím společenským silám: od režijní prvotiny Accattone a slavné Mamma Roma přes Evangelium svatého Matouše ke grotesknímu podobenství Dravci a vrabci, od originální transpozice antických látek Oidipus král a Médeia k filosofující Teorémě či aktualizaci renesanční látky ve filmech Dekameron a Canterburské povídky k přízračně krutým podobenstvím nedávné historie Vepřinec a Salo aneb 120 dnů Sodomy. Společensko-kulturní přínos těchto filmů hodnotíme samozřejmě jejich kvalitou uměleckou, ale i dobovým mediálním účinkem a v některých případech i skrze jejich anticipační jasnozřivost.

Jako bytostný esejista, hotový provokovat a třeba i znepřátelit si kdekoho, chrlil Pasolini množství rafinovaných i sršatých invektiv, hodných skutečného prokletého básníka. V tomto smyslu lze v jeho esejích nalézt více pozoruhodných, dodnes platných myšlenek. Například tu, že potenciální nebezpečí splynutí zbytnělého, duchovně i duševně vyprázdněného konzumismu (konzumerismu, řekli bychom dnes) s neofašistickými náladami a vzněty části společnosti nezůstane pouze italským problémem let sedmdesátých. A pak také jeho postřeh ražby jen zdánlivě konzervativní, týkající se společenských revolt mládeže jakožto pochmurné předzvěsti její budoucí sociálně konzumní unifikace. Ze zpětného pohledu můžeme takové posuny paradigmat chápat jako pouhé dobové paradoxy. Sršatec či „prokletý básník“ Pasolini byl však jedním z prvních myslitelů, který patogenezi těchto zdánlivě přirozených jevů nazřel, odvodil a pojmenoval...

Jaroslav Vanča, scenárista, pedagog FAMU



  Vlastenci     
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Sršatcova konfese 

  Pořiďte si  
 
  Kde psal Mahler symfonie
  Téma