Miloš Čermák, publicista

Krize identity

Nečtou papírové noviny, ale chtěli by v nich pracovat. Sledují internetové zpravodajské servery, ale práce v nich je nezajímá. To je stručná charakteristika přibližně dvacetiletých budoucích žurnalistů, které učím na Karlově univerzitě.

Je v tom obrovský vnitřní rozpor a za deset let, které už učím, se poprvé projevil tak silně. Už jsem víckrát napsal, jak za tu dobu klesal počet těch, kteří čtou papírové noviny. Od třiceti procent v roce 2001 až po řádově jednoho či dva studenty ve třídě v roce 2011. Ale v mezidobí byli studenti aspoň nadšeni z webové žurnalistiky, kterou viděli jako prostor nových možností a příležitostí. Dnes z nějakého důvodu vystřízlivěli a práce na webu je neláká. Vidím v tom určitou krizi identity žurnalistiky coby profese. Co vlastně pro dnešní teenagery znamená? S těmi z prvního ročníku se společně díváme na slavné novinářské filmy. Viděli jsme Všechny prezidentovy muže o aféře Watergate, film Dobrou noc a hodně štěstí o počátcích televizní publicistiky či komedii Noviny o jednom dni stráveném v redakci bulvárního deníku v devadesátých letech. A když pak o těch filmech mluvíme, cítím z konverzace takovou míru nostalgie, až mě to bolí. Chápal bych ji u sebe, konec konců jsem psal své první reportáže na psacím stroji, překlepy opravoval bílou vodičkou a rozhovory nahrával na diktafon s velkými kazetami. Ale proč ti mladí?

Z žurnalistiky jako by se s Twitterem, Facebookem a Googlem vytratila romantika. Dnešní studenti novinařiny touží po profesi, které svým vlastním nezájmem berou budoucnost. Ptám se jim, proč nečtou noviny, když by je lákalo do nich psát. Dívají se na mě udiveně. Asi jako kdybych fanouškům filmů pro pamětníky kladl otázku, proč v nich nevezmou nějakou roli. Fascinuje mě, jak dnes mediální profesionálové používají ve spojení se sledováním médií slovo „konzumovat“. Dneska už se média „nečtou“, „nesledují“ ani „neposlouchají“, ale prostě „konzumují"“. V této souvislosti mě zaujal návrh internetového byznysmena a mediálního experta Ethana Zuckermana, který říká, že by se média měla opatřovat jakousi informací o „nutriční hodnotě“. Podobně jako potraviny, v případě médií by se však jednalo o kvalitu obsahu.

Představme si to tak, že otevřeme na webu nějaký článek, a než se nám načte, objeví se na monitoru varování: „Následující stránka obsahuje 32 procent původních informací, 41 procent převzatých informací, 16 procent obsahu bez jakýchkoliv informací a 11 procent reklamy. Přejete si pokračovat?“ Něco jako když si v supermarketu prohlížíte kelímek jogurtu. Zaujalo vás víčko, máte na jogurt chuť... ale zároveň byste rádi věděli, co přesně najdete uvnitř. Před dvaceti lety byste to museli risknout, ale dneska si složení přečtete na obalu. Je to lepší, nebo horší? Pomůže vám, že víte, že po jeho snězení zkonzumujete „17 procent doporučeného denního množství kalorií“? A chtěli byste číst noviny, které by vedle hlavičky na titulní straně měly napsáno: „Po přečtení tohoto deníku získáte 15 procent doporučené denní dávky užitečných informací a 238 procent denní dávky pitomostí"?

Moderní technologie berou médiím jejich tajemství. Novináře zbavují jejich výlučnosti, vždyť kdo by potřeboval jejich ošlapané polobotky (ano, píšu o vašich botách, pánové Woodwarde a Bernsteine!), když každý má na počítači nebo i na mobilu svůj Google, Obchodní rejstřík a Twitter. Nezařídí si snad každý ten svůj Watergate svépomocí?

Odpověď zní: „Nezařídí!“ Víc svým studentům nemůžu říct. Neumím. Mělo by to stačit



  Krize identity
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Jak zpracovat zločin

  Dívejte se  
 
  O Martě bez přísudků
  Pořiďte si