O Martě bez přísudků. A bez předsudků

Ročník 1982, scenáristika na FAMU, dramaturgie seriálů Comeback a Ulice, za debut K moři Cena Jiřího Ortena, za druhou knížku Zmizet Magnesia Litera. Nejvíc ze svý generace... Tak nějak by mohlo vypadat „sívíčko“ Petry Soukupové, pokud by si ho nechala napsat od hrdinky své nové knížky Marta v roce vetřelce (vydává Host).

Protagonistkou fiktivního deníku je devatenáctiletá pražská dívka z dobré rodiny. Nikdy s ní nebyly potíže, gymnáziem prošla jako nůž máslem, rychle a ráda čte a na počítači sjíždí spoustu filmů. Před prvním ročníkem bohemistiky na filozofické fakultě si na brigádě vydělává na hadříky a mojita s přítelkyněmi. Má pubertální sestru Karlu, která tancuje a sluchátka od empétrojky jí přirostla k uším, a staršího bratra Jakuba, jenž se od starostlivých rodičů odstěhoval na Letnou, a tak už nemusí s rodinou absolvovat víkendové návštěvy babičky v důchoďáku. Marta se občas opije a pak musí doma poslouchat spoustu řečí. Rodiče nejsou nadšeni ani z jejího čerstvého vztahu s třicátníkem Robertem, který do práce dojíždí z Brna, kde pečuje o matku. Ale z matky se vyklube manželka s dítětem a z prázdninového románku vetřelec: „V baru počůrat test. Dvě čárky. Do prdele.“ Napohled banální příběh může začít, jenže v reálu i v knížce je to spíš dvanáctiměsíční inferno.

Třetí prózou úspěšné spisovatelky a scenáristky Petry Soukupové je fiktivní deník dospívající dívky MartyV deníkovém žánru uplatňuje Soukupová svou zásadní přednost, kterou je scenáristickou praxí vytříbený cit psát živě, nepřikrášleně, autenticky. Martiny klipovité zápisky dokonale kopírují esemeskové vyjadřování dnešních adolescentů, v němž scházejí přísudky, ale přebývá ega. Vedle stylistické obratnosti je autorka výjimečná i schopností nahlédnout pod povrch rodinných vztahů. V nové knize modeluje typickou velkoměstskou famílii současnosti, zajištěnou a prosperující, v okamžiku krize však náhle bezbrannou a nefunkční – ne náhodou se ostatně Marta odrazí od dna nikoli zásluhou rodinné sounáležitosti, ale vlastním přičiněním. Spisovatelka je přesvědčivá i v úsečném líčení depresivních stavů mladé „rebelky bez příčiny“: pasáže, v nichž od problémů utíká k samotě s rumem a kolou na rodičovské chalupě, patří k nejsilnějším.

Knihu Petry Soukupové můžeme vnímat také jako zprávu o první české svobodné generaci – Marta se narodila po roce 1989, nevyrůstala už ve stínu pionýrského šátku a nematurovala z občanské nauky. Měla by být cílevědomá, sebejistá, suverénní, ale to ani náhodou, nevyzná se sama v sobě, povlává, zevluje, neví, co se životem... Jaksi mezi řádky se tak čtenáři dostává ujištění, že první střet s realitou dospělého světa je drásavě bolestný za kteréhokoli režimu.

Milan Šefl

Foto Martin Kopecký



  Krize identity
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Jak zpracovat zločin

  Dívejte se  
 
  O Martě bez přísudků
  Pořiďte si