Jak literárně zpracovat zločin

Americký spisovatel Truman Capote (1924–1984) se proslavil reportážním příběhem Chladnokrevně, který se dočkal dvou i u nás známých filmových adaptací. Zpracoval tu šokující vyvraždění farmářské rodiny kdesi v Kansasu. Přitom se snažil zmapovat nejen průběh zločinu samého, ale zejména přiblížit osobnosti pachatelů, s nimiž vedl po řadu let rozhovory – až do jejich popravy. Film nazvaný prostě Capote (8. 12., ČT2, 23.20) vypráví o tom, jak umělce zaujala novinová zpráva o zločinu natolik, že se vypravil na místo činu. Zpovídal tamní vyšetřovatele, přihlížel soudnímu přelíčení, a hlavně začal stále zřetelněji tušit, že se před ním z uměleckého hlediska rozevírá životní téma.

Capoteho rozporuplnou postavu výtečně přiblížil Philip Seymour Hoffman

Režisér Bennett Miller se soustředí na Capoteho rozporuplnou postavu, kterou výtečně přiblížil Philip Seymour Hoffman. Nezastřeně vykreslil spisovatelovo homosexuální založení, zřetelné již ze zženštělých gest, mimiky i mírně fistulkové, jakoby přiškrcené mluvy. Capote je tu vylíčen jako sebestředný, marnivý ješita, ale přitom i neprůbojný – s pátráním mu v počátcích pomáhá obětavá kamarádka z dětství Harper Leeová, která se rovněž vydala na literární dráhu (z jejích knížek známe hlavně Jako zabít ptáčka).
Hoffman svého hrdinu postihl nejen ve vnějších obrysech. Převážně mlčenlivě zprostředkoval i jeho motivace, povážlivé sobectví a bezohlednost jakkoli maskované touhou pomoci. Když odsouzeným hrozí brzká poprava, sežene jim lepšího advokáta, aby déle „vydrželi“ a on z nich mohl vymámit potřebné informace. Trpělivě shromažďuje svědectví, pročítá si jejich deníky, aniž by jim prozradil, co tím vlastně sleduje.
Snímek zachytil, jak se Capotem obratně ovlivňovaný případ mění v noční můru, která titulního hrdinu stále víc traumatizuje. Má totiž již předem nalinkovanou stavbu chystaného díla a každá odchylka by ji mohla osudově narušit. Zcela jej vykolejí, že výkon absolutního trestu je odkládán, že odsouzení se odvolávají ke stále vyšším soudům. Přímo jej děsí představa (nikoli z mravních, nýbrž uměleckých příčin), že by mohli dostat milost. Zejména tento motiv ukazuje, jakých iracionálních rozměrů mohou nabýt pohnutky ovlivňující uměleckou tvorbu včetně té nanejvýš ceněné.
Režisér se přiklonil k záměrně staromilskému vyprávění, aby postihl Capoteho osobnost. Jednotlivé obrazy, koncipované často staticky, nechává plynout snad až příliš zdlouhavě, vyhýbá se dynamickému, klipovitě roztříštěnému tvaru, nyní tak oblíbenému. Určitou výjimkou se stávají jen retrospektivní průhledy připomínající krvavé události.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Krize identity
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Jak zpracovat zločin

  Dívejte se  
 
  O Martě bez přísudků
  Pořiďte si