Číslo 46 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou.
Idou Kelarovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


„Největším zdrojem inspirace je život sám,“ říká španělský kytarista a skladatel Vicente AmigoVicente Amigo:
Snažím se jít svou cestou

Hlavní hvězda letošního ročníku festivalu Kytara napříč žánry se jmenuje Vicente Amigo. Vyzrálý autor a kytarista ze španělské Córdoby je několikanásobným držitelem Latin Grammy v kategorii flamenco a v Praze triumfoval už před pěti lety v zaplněné Smetanově síni Obecního domu. Nyní přijíždí s programem sestaveným ze skladeb z posledního alba Paseo de Gracia (Cesta milosti). Pár dnů před svým koncertem, který proběhne 15. listopadu v Divadle Hybernia v Praze, poskytl Vicente Amigo Týdeníku Rozhlas exkluzivní rozhovor.

Pro mnoho posluchačů i novinářů jste nástupcem Paka de Lucíi. Jaký je váš vztah k této legendě?

To je logická asociace, oba jsme Španělé a oba kytaristé hrající flamenco. To, co říkají někteří novináři, tedy že jsem Pakovým nástupcem, nemohu a ani nechci komentovat – mimo jiné proto, že se snažím jít svou cestou, a to samo o sobě mě dostatečně zaměstnává. Můj vztah s Pakem je normální, i když si uvědomuji, že je to legenda. Obdivuji ho a cením si toho, co dokázal. Každý po sobě zanechává nějakou osobní stopu a ta jeho je velká.

Několikrát jste už s Pakem de Lucíou spolupracovali – jaké to bylo?

Být na scéně s Pakem je vždycky zvláštní zážitek, protože on je tou neopominutelnou flamencovou veličinou. Ve větší či menší míře ovlivnil celou jednu generaci hudebníků.

Začal jste hrát na kytaru už v pěti letech. Je to ten ideální věk, nebo se může začít i později? Jak vzpomínáte na své první učitele?

Ideální doba, kdy by se mělo začít s hrou na kytaru, neexistuje. Je však jasné, že to musí být v raném věku. Na své první učitele si samozřejmě jasně vzpomínám, navíc jsem je měl velmi rád. Byli to Juan Muňoz, přezdívaný El Tomate, dále Merengue De Córdoba a Manolo Sanlúcar.

Jste Andalusan – jako Paco de Lucía nebo třeba i Manuel de Falla. O kus východněji, ve Valencii, se zase narodil Joaquín Rodrigo, který prosadil do kytaru i ve světě vážné hudby. Nabídnete nějakou teorii vysvětlující, proč Španělsko rodí tolik výtečných muzikantů a zvláště kytaristů?

Popravdě řečeno – nemám žádnou teorii, kterou by se to dalo vysvětlit. Snad bych jen řekl, že konkrétně Andalusie je velice specifický kraj, který jistým způsobem utváří charakter a osobnost každého člověka, který se tu narodil nebo tu žije. Možná je mezi tou specifičností kraje a množstvím výjimečných kytaristů opravdu nějaká souvislost.

Spolupracoval jste s rockery i jazzmany světových jmen – od Davida Bowieho a Stinga po Di Meolu a McLaughlina. Jaké to je – pracovat s hvězdami žánrově „odjinud“, navíc s takovými osobnostmi?

To se dá přirovnat ke krabičce s překvapením. Je jasné, že všechna ta překvapení nejsou vždycky příjemná, ale u těch umělců, které jmenujete, šlo o setkání velmi obohacující, inspirativní. Byla to i výzva, na kterou jsem se těšil, protože všichni jsou podle mě jedineční umělci.

Spolupracoval s Bowiem, Stingem, Dylanem i McLaughlinem. „Vždycky šlo o výzvu, na kterou jsem se těšil,“ říká Vicente AmigoSkladby pro jedno ze svých starších alb jste prý napsal při pobytu v klášteře Rocamador v Extremaduře. Co kromě atmosféry určitého místa vás ještě inspiruje k hudebnímu autorství?

Ano, to je pravda. Rocamador pro mne v jednu dobu představoval zvláštní místo. To se stává i jinde, že najednou vám určité místo předává zvláštní energii a je ideálním prostředím pro skládání. Největším zdrojem inspirace je ale život sám.

Sledujete své flamencové kolegy – třeba Gerarda Núňeze, Chicuela nebo Oscara Guzmána? Existuje mezi španělskými kytaristy něco jako řevnivost, soutěživost, tvrdá konkurence?

Je jasné, že se člověk snaží sledovat, co dělají ostatní, žijeme v době, kdy je tu tolik dobrých flamencových kytaristů... Nikdy jsem ale hudbu nebral jako něco, v čem bych měl soupeřit. Je to už tak dost tvrdá profese, než aby se k ní ještě přidávala řevnivost.

V Praze nejste poprvé. Jak bude vypadat váš koncert v Divadle Hybernia?

Z posledního účinkování v Praze jsem si odvezl skvělý zážitek a udělám všechno pro to, abychom si ho zopakovali a všichni jsme si to užili. Tentokrát bude můj koncert vycházet z posledního alba Paseo de Gracia (což je i název jedné z nejznámějších promenád v Barceloně) vydaného před dvěma lety. Přednesu určitě i další skladby, ale konkrétní být nechci. Rád se při koncertech nechávám inspirovat atmosférou, daným okamžikem.

Milan Šefl

S laskavým přispěním překladatelky Šárky Valverde

Foto Gloria Rodríguez, Annemiek Roymans



  Tasemnice pana spisovatele
  Nalaďte si
 
  Láskyplně o bystré lišce

  Pořiďte si  
 
  Vicente Amigo napříč žánry
  Téma