Tady Suchý, takovej ten ze Semaforu

Slovy z titulku článku začínal nedávno jeden osobitý vzkaz v mé hlasové schránce. Zřetelně si vzpomínám, že to bylo poté, co mi během živého vysílání zazvonil mobil (já vím, že měl být vypnutý, pane technický řediteli, ale vyzvánění bylo ztlumené, posluchači nic nepoznali). Samozřejmě jsem hovor nepřijal, volající tedy zanechal zprávu. Připouštím, bylo by možná originální se omluvit, přerušit běžící program a věc vyřídit. Jenomže kdyby se pak dostavilo vysvětlení, že mi volal osobně Jiří Suchý, stejně by mi posluchači ani kolegové zřejmě neuvěřili. Navíc bych se připravil o vtipný zvukový suvenýr na záznamníku.

Jiří Suchý bude mít prvního října kulaté narozeniny. A my jsme toho času v kontaktu proto, abychom doladili podrobnosti jeho návštěvy v našem archivu. Klíče od něj mu na dvě hodiny půjčíme právě 1. října ve 20 hodin. Strávit narozeninový večer mezi poklady archivu, to prý je pro Jiřího Suchého dárek jako ulitý. Rozhodně by neměnil za cukrárnu nebo televizní show, ačkoli i ta samozřejmě při této příležitosti už vzniká. Za RozHraní jsem však mohl slíbit, že na rozdíl od televizních kameramanů nebudeme nikam lepit staniol, aby se kulisy lacině leskly. Zůstane u stolní lampy, registratury archivních kartiček a mikrofonu. Neokázalé prostředí pro tiché úvahy, vzpomínky, zajímavé postřehy, improvizaci.

Kdo by dokázal „klíčů“ od rozhlasového archivu využít lépe než Jiří Suchý?Improvizace

Jiří Suchý bude v archivu nepochybně jako doma. Však i tam má nejednu černou desku. Desítky let sbírá památky na staré komiky, mezi donátory jeho gramoarchivu se řadí i Jan Werich. I ten se prvního října večer v éteru nepochybně objeví.
Jan Werich, ale také Miroslav Horníček a další se v šedesátých letech vedle Jiřího Suchého pravidelně podepisovali pod legendární Gramotingltangly. „Natočil jsem jich stovky, ale řekl bych, že tak asi padesát jich bylo mimořádně povedených. Pak byla spousta ,celkem dobrých' vydání a rozhodně i nějaká blbá,“ vzpomíná Jiří Suchý. Krčím rameny s tím, že „blbý“ Gramotingltangl jsem v našem archivu tedy nikdy neslyšel. Ale prý je to tím, že ty se mezi zvukové poklady nikdy nedostaly, pásky se po čase použily znovu, zachovalo se jen to opravdu dobré. „Přesto bych rád slyšel i něco z toho, co jsem tehdy do mikrofonu říkal, půjde to?“ táže se nad návrhem bodového scénáře básník, textař a herec v jedné osobě. Pídím se po nějakých konkrétních tématech, jimiž bývaly Gramotingltangly svázány, ale Jiří Suchý, hledě do dálky, kroutí hlavou, nepamatuje si: „Já jsem tehdy chodil do rozhlasu bez jediného rozmyšleného slova a ve studiu jsem našel papírek od hudebního dramaturga, kde bylo zadání – třeba voda, déšť, tekoucí voda, led, sodovka, pláč… Já jsem začal, pak pustili písničku a já jsem si během ní vymyslel, co řeknu dál.“ Napadá mě při tom, jak silné světlo by asi musela vrhat příslovečná lucerna, s níž bychom dnes za bílého dne hledali rozhlasovou stanici, kde by se k mikrofonu dostávaly takové osobnosti a měly by ve své tvorbě tak volnou ruku. Obávám se, že bychom žádnou nenašli. Nevalné vysvědčení pro veřejnoprávní rádio 21. století ve srovnání se státním rozhlasem éry Antonína Novotného. Nejde tu přitom o možnost takový program vytvářet. Jde tu spíše o (ne)využití té možnosti.

Muži, kteří posunuli umění humoru do těch nejvyšších pater„Co muzika?“

zajímá se dál Jiří Suchý o hudební doprovod své narozeninové párty v archivu. „Máte Rapsodii v modrém?“ Přikyvuji, zapisuji si do poznámek. Už teď jsem zvědav, jak se oslavenci bude líbit nahrávka s Karlem Krautgartnerem, kterou léta nikdo nevysílal, protože se nevejde do žádného „hudebního formátu“ našich současných stanic, a přitom je to snímek jako víno. Ježek, Šlitr, Ella Fitzgeraldová, to budou další gratulanti, se kterými se potkáte prvního října večer v RozHraní s poklady archivu. A Jiří Suchý otevírá další kapitolu: „Když jste u mě byl natáčet v březnu vzpomínku na koncerty Louise Armstronga v pětašedesátém v Lucerně, říkal jste, že existuje rozhovor s ním. V něm se zmiňuje o tom, jak se dobře pobavil v noci v Semaforu, kde jsme pro něj uspořádali soukromý koncert… To jsem nikdy neslyšel a nesmírně by mě to zajímalo!“ Ani to nebude problém, ten záběr opravdu v archivu máme. Těším se, že to bude další motiv, který obohatí sobotní večer nejen Armstrongovými písničkami.

Klíče v ruce

Vypůjčit si na hodinku nebo dvě klíče od rozhlasového archivu je, jakkoli jde o akt ryze symbolický, zjevně velmi lákavé nejen pro Jiřího Suchého. Nabídku na posezení mezi zvukovými poklady neodmítl v minulosti herec Bohumil Švarc ani architekt Václav Aulický, konstruktér žižkovské televizní věže, muž, který se podílel na generální rekonstrukci Petřínské rozhledny. Ten dokonce přišel před natáčením do rozhlasu hned několikrát a tiše seděl nad kartotékou, ze které si vybral množství jmen a pojmů na celý týden, ne jen na hodinu. Většinu hostů okouzlí, ba ohromí rozsah zvukových fondů našeho rozhlasu. Je jen málo historických osobností, jejichž hlas tu nenajdete. A každé to jméno je pro někoho inspirací. Kdo všechno to ještě bude v případě oslavence Jiřího Suchého, to si poslechněte v prvním říjnovém RozHraní na Dvojce Českého rozhlasu.

Tomáš Černý, redaktor ČRo 2 – Praha



  Utajení polárníci
  Jak to slyší Andrea Hanáčková
 
  Stimulujte se - s Radiem Wave  

  Nalaďte si  
 
  Aktualizace klasiků   
  Navštivte