Číslo 25 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ekonomem.
Tomášem Sedláčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eskymo Welzl jako komiksový western

První letošní premiérou „divadla roku 2010“, tedy Dejvického divadla, byl titul Wanted Welzl. Příběhy moravského „strýčka eskymáka“ inspirovaly naše divadelníky už vícekrát. Tentokrát je ovšem autor scénáře a dramaturg Karel František Tománek a režisér Jiří Havelka interpretovali jinak, než bývá zvykem: místo řetězce rozmarných epizod bodrého a vynalézavého pábitele vytvořili komiksový western. V minimalisticky uměřeném podání Davida Novotného (TR 20/2011) není Welzl jeho akčním hrdinou, nýbrž spíše nechtěným a většinou jen mlčenlivým svědkem. A nakonec i obětí. Osou syžetu je totiž snaha „klaďase“ Bradleyho (Václav Neužil) ochránit eskymáky před ohnivou vodou a šerifovo (Hynek Čermák) vyčkávání na chvíli, až Albee (Jiří Konvalinka v alternaci s Josefem Wiesnerem), který onu vodu eskymákům prodává, nashromáždí u děvky Jane (Klára Melíšková) dost peněz...

Eskymo Welzl v podání Davida Novotného není akčním hrdinou, spíše nechtěným a mlčenlivým svědkem dění

Prozrazovat děj nebudu, abych případné diváky neochudil o dramatické napětí; podstatnější je ale stejně způsob, jímž je jim předkládán. Jeviště je zakryto čtyřmi černými oponami, jež se rozevírají pro každou sekvenci zvlášť V té první vidíme Welzla mlčky, pomalu kráčet vpřed a dlouhým bidlem zkoušet sílu, ledu před sebou. Led zapraští, Welzl se zvolna vrátí a opony se zatáhnou. Jako clona u fotoaparátu. A pokaždé, když se rozhrnou, vytvářejí obraz jiného formátu - obdélník, čtverec, podlouhlé úzké panorama – a vždy s jinak nasvíceným horizontem; postavy před ním však většinou působí ploše. Jako kresba. Ostatně i jejich charaktery jsou ploché, bez psychologie. O tom, čím jsou, vypovídají jejich činy. Dialogy jsou stručné – jak už to v komiksu bývá. Do toho zaznívá kytara. Naživo. Někdy tklivě, jindy vesele…

Okouzlující atmosféra inscenace je vedena na hraně mezi černou baladou a naivizující groteskou, mezi melodramatem a parodií – a to jak pojetím příběhu, tak pojetím postav, hudby i scénografie (ony komiksové obrázky-sekvence připomínají scénického mága Wilsona). A hlavně: v našem chaotickém spěchajícím světě je chválou pomalosti a vybízí k soustřednému zahledění.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Hynek Glos



  Eskymo jako western
  Navštivte
 
  Básník jako Job i Orfeus

  Nalaďte si  
 
  2010 – objevení Naardenu
  Téma