Číslo 16 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Eliškou Balzerovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Umění vycházet s mocí

Byla to velká sláva, když 28. února 2011 slavil filmový režisér Otakar Vávra sté narozeniny. Televize vysílala jeho nejlepší filmy, vycházely portréty zdůrazňující tu či onu stránku činnosti pana profesora – a samozřejmě nezůstali pozadu ani nakladatelé. Filmoví teoretici Jan Jaroš a Miloš Fikejz s editorskou spoluprací Zdenko Pavelky sestavili z textů Vávrových a o Vávrovi knihu Otakar Vávra – 100 let (Millenium Publishing).

Vybrali do ní příspěvky lidí jemu nejbližších – zamyšlení Jiřího Menzela, který  soustavně připomíná nenahraditelnost Vávrova pedagogického působení, otevřenou výpověď Jitky Němcové, kterak se zamilovala do svého učitele staršího o čtyřicet let – a především pak podstatná Vávrova interview a úvahy publikované v odborných časopisech, které dokumentují jeho postoje a názory na filmové umění v průběhu sedmdesáti let. Vychází z nich jedna podstatná věc – Vávrův přístup k úloze a funkci filmu se záhy ustavil na nejvyšších uměleckých nárocích a tomu přizpůsobil jak svou filmařskou činnost, tak působení organizační (například kolektivní úsilí o znárodnění české kinematografie promýšlené s podobně naladěnými umělci již ve třicátých letech).

Otakar Vávra s prvorepublikovými hvězdami Hanou Vítovou a Jiřinou Štěpničkovou

Kniha vrcholí dvěma studiemi snažícími se objektivně vystihnout Vávrův přínos české kinematografii (a neoddělitelně od toho i jeho charakterové rysy). První z nich napsal Pavel Taussig v roce 1982 pro Film a dobu a analyzuje v ní Vávrovy filmy natočené podle děl Františka Hrubína – Srpnovou neděli, Zlatou renetu a Romanci pro křídlovku –, tedy filmy považované za vrcholy Vávrovy tvorby. Ta druhá, ještě obsažnější, je z pera Jana Jaroše a hodnotí Vávrův otisk v české kinematografii po stránce umělecké i morální. Je chvályhodné, že Jaroš nevytváří tendenční obraz umělce, který „dokázal vyjít s mocnými za všech režimů“. Nezamlčuje některé jeho kroky v padesátých letech, rozebírá velmi diskutabilní Vávrovy historické velkofilmy, ale ani mu neupírá jeho zásluhy a úspěchy. Knihu doprovází Vávrova úplná filmografie a bibliografie, kterou sestavil Miloš Fikejz.

Alena Sojková



  A máme po bledulích...
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Umění vycházet s mocí

  Pořiďte si  
 
  Kdo jsi bez hříchu...
  Dívejte se