Číslo 16 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Eliškou Balzerovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

Když choreografem je sám Haydn

Navléknout Haydnově oratoriu Stvoření baletní háv je z nejednoho důvodu přinejmenším odvaha. O to s větším napětím se očekávala česká premiéra, k níž došlo v Janáčkově divadle v Brně díky odvaze vedení baletu Národního divadla Brno.

Přesto tento krok byl svým způsobem sázkou na jistotu, neboť jihomoravská metropole nenabídla zbrusu nové pojetí, ale převzala již poměrně letitou roztančenou podobu Stvoření, kterou vytvořil Uwe Scholz před šestadvaceti lety pro Curych, přičemž roku 1991 následovalo ještě Lipsko. Protože Scholz již zemřel, v jeho choreografických intencích teď v Brně postupovali Ital Giovanni Di Palma, který navrhl též kostýmy a jako autor figuruje i pod náměty projekce, a Španělka Montserrat León.

Popisně roztančené Haydnovo Stvoření nezapře osobitou poetiku

Leckdo si právem řekne, že hlavním choreografem přesto zůstal sám skladatel: tanec totiž hudbu „kopíruje“, ilustruje, taneční pohyb vychází především z temp geniální partitury, z haydnovského frázování, takže tanec „jen“ akustický vjem vizuálně koloruje. V obecnější rovině je to hold čistému pohybu, hold ladným pohybovým křivkám, kráse lidského těla. Děj v choreografii hledat je marné, ani gradace se nedočkáte. Scholzovo Stvoření se odvíjí v jedné výrazové rovině, oku sice lahodí, ale je to „krása studená“. Divák zkrátka hledí a třeba si i užívá, ale nějaké silné emoční vzrušení neprožívá. Rozhodně sugestivněji vyznívají ansámblové sekvence než sóla a různá pas de deux.

Tančí se na holé scéně, a tak rozhodujícím výtvarným prvkem zůstává projekce. Na  plátno se promítají jak iracionálnější obrazce  tmavších odstínů, tak momentky pohybově zvlněného lidského těla, jeho detailů. Tanečníci navlékají spíše matnější modré trikoty, až téměř v samotném finále, kdy je stvořen člověk, nastupuje bílá, přičemž muži tančí v dlouhých bílých kalhotách, do pasu jsou holí.

Protože jde o společný projekt brněnského baletu a Janáčkovy opery, Haydnova hudba zní v živém provedení. Jejím nejvýraznějším nositelem je operní sbor skvěle připravený Josefem Pančíkem, který i přes své akusticky choulostivé rozdělení na oba protilehlé okraje forbíny zněl hutně, dynamicky odstíněně. Garantem hudebního nastudování je renomé šéfdirigenta brněnské opery Caspara Richtera.

Vladimír Čech, hudební publicista



  A máme po bledulích...
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Umění vycházet s mocí

  Pořiďte si  
 
  Kdo jsi bez hříchu...
  Dívejte se