Číslo 11 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s novinářem.
Davidem Vaughanem.


 

 

 

 

 

 


 

Andrea Hanáčková, publicistka

Olomoucké Ucho nás všechny slyší

V Olomouci se podařila mimořádná věc: režisér Michal Bureš se chopil divadelního textu Lenky Procházkové, která upravila filmový scénář svého otce Jana Procházky. Pod původním názvem Ucho tak vznikla z velkého filmu komorní inscenace pro tři herce, a to velmi příhodně v místním rozhlasovém studiu proměněném pro tuto příležitost v jednu ze scén olomouckého Moravského divadla. 18. února uvedl Český rozhlas 3 – Vltava audiální verzi této inscenace natočenou ve stejném prostoru a obsazení jako zmíněná divadelní verze. Co to všechno znamená pro rozhlas, posluchače, diváky?
Především to, že i čtyřicet let po vzniku filmu o špiclování a totální kontrole státu nad životem jednotlivce je toto téma srozumitelné a rezonující. Manželé Ludvík a Anna prožijí dlouhou noc, během níž jsou sledováni a odposloucháváni policií, která o nich shromáždí dost kompromitujících informací na to, aby Ludvík mohl být nad ránem jmenován ministrem.
„Starodávné“ rekvizity přitom dnes už působí jako zvukové ikony – kdo by se v době domácích skartovaček trápil splachováním nebezpečných dokumentů do záchodu, koho by v době promořenosti prostoru digitálními sítěmi trápilo na ulici auto s anténou? Podle těchto drobných detailů jsme kdesi v dobách minulých, taky „soudruhu“ už si dnes neříkáme, ale pocit odtažitosti a nesourodosti běžného života s životem politiků ve shodě s Procházkovým dramatem ve společnosti stále narůstá. Denně se valící zprávy o tajných kontech, tajných zprávách, tajných sponzorech a tajných schůzkách opravdu znovu navozují pocit podobných paralelních světů, mezi nimiž se ve hře pohybují dva zoufalí manželé – Ludvík ostražitě až paranoicky, Anna nejdříve s pohrdáním, později s úzkostí a strachem z velkého Ucha. Osobní data, intimní údaje, soukromé záležitosti jsou vydány napospas „velkému bratrovi“, to, co by naopak mělo být věcí veřejnou, je zatajováno. Dramaturgie tohoto titulu je (pro nás všechny bohužel) zcela aktuální.
Rozhlasové Ucho přináší výbornou zprávu i o olomoucké činoherní rozhlasové režii. V posledních letech vznikají ve zdejším studiu pravidelně dvě až tři inscenace vesměs autorských her nebo objevných titulů a jejich herecká, režijní i zvuková úroveň stále roste. Na působivosti rozhlasového Ucha se kromě režiséra velkou mírou podílel i zvukový mistr Zdeněk Slavotínek, který dokázal výborně odstínit jednotlivé prostory malého bytu a herce zachytit ve zcela autentickém, místy velmi expresivním či naopak až plíživém pohybu. Intimita divadelního prostředí a koncentrace veškerých motivů jen do dialogu umožňují Igoru Barešovi a Ivaně Plíhalové maximální soustředění na všechny zvraty dramatické noci, v níž se vystřídá mnoho vyhrocených emocí od hysterických výlevů až po zcela vyčerpané chvíle manželského souznění. Ludvíkovy utkvělé myšlenky dohledat a zničit důkazy jeho nevyhovující předchozí kariéry, jeho upjatost a panický strach ostře kontrastují s ufňukanou, roztěkanou a rozmazlenou paničkou Annou, která však nezapře vesnickou holku se zdravým rozumem a přirozenou odvahou. Je zásluhou výborných herců, soustředěné režie i kvalitního zvuku, že žádná z těchto nuancí nezanikla a přinesla i rozhlasovým posluchačům srozumitelnou zprávu.



  Esperanto (ne)vzdělaných?
  Jak to vidí Zbyněk Vybíral  
 
  Kniha noci po Půlnoci

  Pořiďte si  
 
  Realita a poezie Kamila Lhotáka
  Navštivte