Číslo 9 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelem a pianistou.
Borisem Urbánkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Nasedni a jeď zabít padoucha

Opileckého, neurvalého a cynického šerifa Cogburna si kdysi (a to hned dvakrát) zahrál John Wayne, nyní se přidává Jeff Bridges. Jako předloha posloužil román Charlese Portise nazvaný True Grit. Česky nikdy nevyšel a filmové adaptace v tuzemsku získaly rozdílné názvy – jen v televizi uvedený první přepis se nazýval Maršál, nová verze nachystaná bratry Coenovými přijala přesnější přetlumočení Opravdová kuráž.

Jeff Bridges se vzepjal k působivé studii cynika, v němž přesto doutná soucit i jakási profesní čest

Napínavý snímek, nominovaný na rovných deset Oscarů, vypráví o houževnaté, neodbytné dívce Mattii (Hailee Steinfeldová), teprve čtrnáctileté, avšak už rozhodné a schopné rovnocenně diskutovat. Mattie dokonce přiměje nevrlého, alkoholem zdevastovaného federálního maršála Cogburna, aby se za úplatu vydal stíhat vraha jejího otce. K výpravě se přidává i strážce zákona (Matt Damon) z vedlejšího státu, jenž stíhaného zločince, za jehož dopadení je vypsána odměna, rovněž hledá.

Coenové dodržují pravidla westernového žánru, avšak hledí vyprávění vtisknout spíše všednost, danou i nepříliš přitažlivými přírodními sceneriemi, zpravidla chladnými až mrazivými, a únavností dlouhých jízd. Zvolna se rozvíjejícím vyprávěním prosvítá bizarně ironický odstup, jak se ukáže v kousavých dialozích nebo při pohoršlivých skutcích (třeba srážení indiánských dětí se schůdků). Avšak důležitější než prořízlý dívčin jazyk je niterné zmátoření Cogburnovo, když dívku uštknutou jedovatým hadem doslova v náručí a s vypětím všech sil dovleče k ošetření.

Hailee Steinfeldová se vedle zkušenějších spoluhráčů zajisté neztrácí, avšak její hrdinka zůstává přece jen vykreslená v jednolité neústupnosti, jakoby tvrdohlavě přemoudřelá, zatímco zejména Bridges se vzepjal k působivé studii cynika, v němž přesto doutná soucit i jakási profesní čest. Kupříkladu úžasný opilecký výstup se závody ve střelbě, kdy s podlamujícíma se nohama a s narušenou rovnováhou sestupuje z koně, aby se chopil zbraně, vyniká skvělým pohybovým ztvárněním blízkým skvostné pantomimě. Nezbývá než zírat.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kanály nechtěných
  informací

  Jak to vidí Věra Nosková  
 
  Zpráva
  o kalužích naděje

  Pořiďte si  
 
  Robinsonka
  je neohrožený druh

  Téma