Číslo 6 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Dušanem Kleinem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dušan Klein, režisér

Měl jste k rozhlasu už předtím nějaký bližší vztah?

Asi vás překvapím, poprvé jsem se s rozhlasem setkal, když mi bylo deset let. Tehdy jsem ještě žil na Slovensku. Na základní škole jsem založil mandolínový soubor, hráli jsme písničky, já jsem naše vystoupení uváděl a dokonce i dirigoval. Taky jsem hezky zpíval. Mám doma fotku, jak zpívám v ruském úboru ruskou píseň a náš soubor je předskokanem, jak se dneska s oblibou říká, Alexandrovu souboru písní a tanců, který vystupoval na hradním nádvoří. Přes tento soubor jsem se dostal do rozhlasu a hrál jsem hlavní role v mnoha pohádkách.

Jak jste se naučil hrát zrovna na mandolínu?

Můj bratr byl učitelem hudby. Měl doma různé drnkací nástroje, na ty jsem se učil hrát sám, a taky jsem chodil na hodiny klavíru.

Zůstala vám hudba dodneška?

Občas si zahraju na klavír, ale jenom sám pro sebe, když se chci odreagovat. Dodnes lituji, že jsem něco propásl, když jsem se hudbě nevěnoval víc. Byl jsem líný se učit. Nejvíc ze všeho by mě bavilo dělat filmovou hudbu. Mám pocit, že tomu trošinku rozumím, cítím hudbu a umím si ji vybrat. Anebo si alespoň vybrat hudebního skladatele a vysvětlit mu, co chci.

Díky rozhlasu jste se dostal k filmu. Vyhlídnul si vás režisér Jiří Weiss…

Už předtím jsem hrál ve dvou filmech, Lazy sa pohly a Rodná zem. V rozhlase doporučili režiséru Weissovi jedno dítě, které prý vypadá jako malý cikánek. A tak jsem dostal hlavní roli ve filmu Můj přítel Fabián. Setkání s Jiřím Weissem rozhodlo o tom, že jsem se přestěhoval do Prahy a zůstal filmu věrný.

Režisér Weiss si vás nastěhoval k sobě domů?

Napřed jsem bydlel v hotelu s Ottou Lackovičem, který v tom filmu hrál mého otce. Spali jsme na jednom pokoji, protože pan režisér chtěl, abychom si na sebe zvykli. Ale Otta měl tehdy dvacet šest let, byl v bujném období krásného mládí a líbil se ženám. Tehdy jako dítě jsem dost dobře nechápal, co se to děje, když večer vidím ve filmovém klubu nějakou paní a v noci ji najdu v posteli u Otty Lackoviče a dělají tam podivné věci. Samozřejmě jsem nespal a ráno kameraman Pečenka chodil po třídě, kde jsme točili, a říkal Weissovi: Rejžo, vždyť vy jste povídal, že ten kluk má velký černý oči, vždyť on na ně ani nevidí! Holky ze štábu mu vysvětlily, proč na ně nevidím, tak si mě vzal k sobě. To prostředí mě naprosto uchvátilo. Chodili k němu na návštěvu slavní hudební skladatelé, spisovatelé, výtvarníci. Do té doby jsem si myslel, že spisovatel je kdosi dávno mrtvý, protože jsem četl Dumase a Balzaca. A tam najednou seděl živý spisovatel v křesle a v knihovně za ním bylo padesát jeho knížek. Sedával tam živý Franta Tichý a jeho obraz visel na stěně! To mě tak uchvátilo, že jsem se rozhodl stát se režisérem jako pan režisér Weiss, můj životní vzor. Když jsem dostudoval gymnázium, přihlásil jsem se na FAMU.

Nerada bych se dotkla něčeho bolavého, ale pořád přemýšlím o tom dvanáctiletém dítěti, které odejde do Prahy, maminku má na Slovensku…

Byl jsem zvyklý. Jako děti jsme prožili válečné trauma. Narodily jsme se na začátku války v židovské rodině, tatínek byl technický úředník ve firmě Globusfrucht. To byla továrna na sušené ovoce a zeleninu. Jako Žid dostal výjimku, protože potřebovali balíčky pro wehrmacht, takže jsme nemuseli jít do transportu. Ale asi za dva roky hrozilo nebezpečí, že nám výjimku vezmou. Utekli jsme z Michaloviec, kde jsme do té doby žili, a tatínek pro nás sehnal úkryt na středním Slovensku u jednoho sedláka. Přes den jsme byli zamčení ve stodole a v noci jsme mohli vycházet na procházky. Vytrvali jsme tam přes půl roku. Když začalo hrozit nebezpečí prozrazení, maminka šla do hor k partyzánům a tatínek nás děti ukryl v katolickém klášteře v Bratislavě. Měli tam doklady na tři kluky, tak jsme si vzali jejich jména. Já jsem vlastně rozený Julius, ale tam se ze mě stal Dušan Ružiak.

Jak ten malý chlapeček Julius-Dušan zvládal změnu identity?

Starší bratři mě hlídali, abych neprozradil své pravé jméno. Ale nejtěžší bylo to, že se vše muselo dělat podle katolických zvyklostí. Už jen  takové maličkosti: když Žid přijde do modlitebny, musí si nasadit pokrývku hlavy, v katolickém kostele se musí smeknout. Pak došlo k dramatické, tragické události. Udal nás jeden úředník z Bratislavy. Večer přišlo gestapo, vzali nás k  důstojnému pánovi do kanceláře, řekli: Sundat kalhoty, viděli obřízku, a jeli jsme hned do Seredi, kde bylo shromaždiště Židů pro transporty. A toho faráře zastřelili. Jedním z posledních transportů jsme odjeli do Terezína. V Terezíně bylo patnáct tisíc dětí, z toho se zachránilo sto. Mezi nimi jsme byli my tři kluci. O pobytu v tom klášteře jsem napsal scénář, ale nikdy jsem ho nerealizoval a už asi ani nebudu. V té době se židovské látka dělat nemohla a dneska, kdy už by se dělat mohla, by na ten film už nikdo nedal peníze a nikoho by to téma už asi ani nezajímalo.

Když jste začínal s režií, měl jste nějaké osobní téma, které jste chtěl zkoumat, pojmenovávat?

Celý život jsem chtěl točit tragikomedie, ale to se mi příliš nevedlo. Mým spolubydlícím na koleji byl Vladimír Körner. Spolu jsme sedávali po hospodách a povídali jsme si o svých osudech. Byl na tom podobně jako já, taky mu umřel tatínek během války, taky zůstala maminka sama s dětmi. Pocit odcizení, hledání domova, trýznivé zážitky z války, to bylo téma, které nás spojovalo. Společně jsme napsali scénář k filmu Místenka bez návratu, které pak Körner zpracoval do literární podoby pod názvem Střepiny v trávě.

Jaké to bylo na FAMU tehdy v padesátých letech?

Nastoupil jsem v roce 1958. Pro mě to bylo uchvacující. Měl jsem pocit, že se mi splnil životní sen. Bylo to období prvních lásek, prvního okouzlení, skutečné setkání s filmem, zkrátka nejkrásnější období mého života. Náš ročník byl trošku ve stínu ročníku pana profesora Vávry, toho slavného ročníku celé nové vlny: Chytilová, Schorm, Juráček, Menzel... Tím, že jsem si během studií napsal scénář s Körnerem, Místenku bez návratu, jsem se vlastně stal jedním z nejmladších debutantů v naší kinematografii, ve třiadvaceti letech jsem točil celovečerní film.

Režii vás učil Elmar Klos. Jaký to byl pán?

Pro nás byla výhoda, že měl zakázáno točit, protože jeho do té doby poslední film Třetí přání skončil v trezoru. A tak měl čas věnovat se studentům, byl s námi každý den. Klos byl především výborný dramaturg. Dobrý režisér musí být zároveň dramaturgem, musí umět pracovat s textem. A to mě naučil právě Klos.

Podle čeho se pozná dobrý dramaturg?

Když jsem pracoval na filmech s dobrými dramaturgy, neříkali mi, jak to má být, ale jak to nemá být. Neukazovali: Napiš to takhle, ale vedli autora k tomu, aby sám přišel na to, kde je chyba. Měl jsem štěstí spíš na dobré dramaturgy, jako byli Nývlt nebo Šašek. Scenáristika a dramaturgie je těžší obor než režie. Režírovat může každý, pokud se obklopí dobrými lidmi, kteří to udělají za něj. Ale někdo to musí vymyslet. A to je to nejtěžší. To, že jsem si začal sám psát scénáře, vzniklo vlastně proto, že jsem marně sháněl dobrého scenáristu.

Takže úspěšný debut a rychlý profesní start. A pak?

Pak jsem si myslel, že si konečně splním svůj sen natočit tragikomedii. S jedním neznámým autorem jsme napsali scénář, který zachycoval jeho životní osudy. Byl to doktor filozofie, který studoval v Anglii, po prvním semestru se v únoru 1948 vrátil na měsíc do Prahy a už ho samozřejmě nepustili zpátky. Nastoupil do školy v Praze, ale když přišly prověrkové komise, byl vyhozen, stal se účetním… Příběh se jmenoval Virtuózi na sviňárny. V osmašedesátém roce jsme na Barrandově začali připravovat natáčení, hlavní roli měl hrát Jirka Adamíra. Ale přijely tanky. V tom pocitu, že dojde zase k další židovské diskriminaci, jsem si řekl, že tady žít nebudu. Sebral jsem kluka, tehdy čtyřapůlletého, manželka byla s Laternou magikou v Americe, tak jsme si dali sraz v Paříži s tím, že tam se rozhodneme, co bude dál. Odjel jsem a byl jsem půl roku v cizině. Protože jsem uměl německy, usadil jsem se v Německu. Po půl roce mi ale přišlo, že těch Němců je v Německu strašně moc, kam se člověk podíval, samý Němec, všude jenom němčina, a tak mi ruply nervy a vrátil jsem se zpátky.

Jitka Škápíková

Foto Zbyněk Pecák

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 1. února.



  Jeseník je blízko           
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Webové rádio pro gurmety    

  Nalaďte si  
 
  Den Drážďan na Vltavě    
  Téma