Číslo 6 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s režisérem.
Dušanem Kleinem.




 

 


Porozumět dokumentům je obtížné

Se statěmi Billa Nicholse se mohli nejen příznivci dokumentů už několikrát setkat i v českém překladu – například v časopisech Iluminace a Revue pro dokumentární film. Nyní zásluhou Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava a Nakladatelství Akademie múzických umění vyšla jeho základní práce nazvaná Úvod do dokumentárního filmu. Je to kniha psaná srozumitelně, přehledně, přidány jsou předmětný i jmenný rejstřík. Pečlivou přípravu českého převodu dokládá i ediční dovětek, který vysvětluje nakládání s Nicholsovou odbornou terminologií.

Hned v úvodu autor upozorňuje, že po celou dobu existence kinematografie se stíraly rozdíly mezi skutečností a fikcí: do dokumentů vstupují inscenované výjevy obohacené prvky fabulace (už v němém Nanuku, člověku primitivním), naopak hrané filmy předstírají dokumentární původ (Záhada Blair Witch). Ostatně mnohé inscenované pasáže z Ejzenštejnových Deseti dnů, které otřásly světem dodnes nahrazují autentické záběry z bolševické revoluce v Rusku.

V devíti kapitolách Nichols rozebírá jednotlivé aspekty dokumentárního filmu. Čerpá přitom z podrobné znalosti mnoha děl, která používá jako vhodnou ilustraci svých tvrzení. I když větší pozornost věnuje teoretickým otázkám, zvláště klasifikaci, poohlédne se jak po začátkách dokumentu, tak po způsobech psaní o něm. Průběžně se vrací k etickým otázkám, které by pro dokumentaristy měly být prvotní pohnutkou, podrobně zkoumá zacházení se sociálními a politickými tématy.

Nichols zjišťuje, že údajná „objektivita“ a „realita“ jsou vždy iluzorní, neboť už samo uspořádání materiálu modeluje jeho žádané vyznění. Záleží jen na niterné poctivosti dokumentaristů. Nejsou totiž výjimečné případy, kdy tvůrci, ať již přesvědčení o správnosti šířených idejí nebo zlákaní výší honoráře, dokáží stvořit manipulativní díla, schopná v zásadě propagovat cokoli – hájit jakoukoli ideologii nebo třeba šířit nejprimitivnější spotřební hodnoty. Takže mějme na paměti: i zdánlivě „pravdivé“ televizní zpravodajství může své sdělení významově zužovat nebo rovnou být fikcí.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jeseník je blízko           
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Webové rádio pro gurmety    

  Nalaďte si  
 
  Den Drážďan na Vltavě    
  Téma