Číslo 4 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a kytaristkou.
Lenkou Filipovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


Jaroslav Vanča, scenárista

O ptačím sněmu a třebušínské vzájemnosti

Tálo – po těch dlouhých, k ničemuž neinspirujících mrazech začal sníh náhle zprudka mokvat – takže si po změně prahnoucí fejetonista vyrazil pozorovat cvrkot, a to pokud možno doslova. Chodím za tím účelem do pražské obory Hvězda, člověka tu může leccos napadnout, anžto zde „tělo lesa“ vykazuje spjatost s přírodou i historií. Obora zaznamenala stavbu pitoreskního letohrádku dle návrhu samotného Ferdinanda Tyrolského, toho, který uvěřil v opravdovou lásku navzdory společenským předsudkům, sledovala fatální expozé historických změn v podobě bělohorské bitvy; to by bylo, aby tu jednoho něco satyrského či satirického nenapadlo.

Vzhledem k dějinám i zdejší zeleni se jako inspirace nabízejí hned dvě vzájemně podmíněné moudrosti, jedna patřící antickému filosofovi, druhá takříkajíc vytrysklá z duše lidu: totiž že vše plyne, a přitom žádný strom neroste do nebe. Chceme-li si zafilosofovat po způsobu peripatetiků, tedy za chůze, lze z těchto myšlenek takříkajíc dobře vyjít. Jak se tak tedy čvachtám rozbředlým sněhem s myšlenkami po Novém roce unavenými, také nějak přesycenými svátečním přívalem významovosti, jako by na mne shůry kdosi vylil necky plné umanutého nenávistnictví. Zprvu pleskání tuctů křídel, pak hartusivé krákorání, skřehotání, až po zlostné skřípění zobáků ve chvílích, kdy těm jindy líbezně švitořivým ptáčkům jarabáčkům došel dech...

Neměl jsem z toho zprvu dobrý pocit, ne snad proto, že bych si připadl jako postava z Hitchcockova horroru, leč z jistého pocitu zhrzenosti nad tím, že je snad celý ten tyjátr určený mně. Já vás po celý roku šanuju, všelijak dokrmuju, podepisuju petice bránící nedotknutelnost těch vašich smradlavých pelíšků a vy teď na mne řvete jak na cizího, bando darmožroutů, smradi opeření, místo abyste mi něžně cvrlikali do ouška jak svatému Františkovi! Vzápětí mi ale došlo, že já osobně jsem těm našim menším bratřím šumafuk, že to se jenom v několika stromových patrech navzájem hádají sojky, kavky až po nějaké maličké, leč o to naštvanější ptáčky. Efektní podívaná, i zezdola! Nejsem první, kdo si toho úkazu všiml, a nedivím se, že se vícekrát v dějinách malířství objevil symbolicky zástupný motiv ptačího sněmu či parlamentu, podobenství o implicitní hádavosti zastupitelské demokracie.

Bylo to už ne znepokojující, ale vlastně docela úsměvné, šel jsem dál a říkal si: Asi to tak musí být, když se i ptáci hádají, a oni se také beztak nehádají o nic nadosobního, to spíše o rozsah svého teritoria, o to, kdo kterou samičku vezme pod křídlo a bude tak mít nárok sledovat, kam klade jím udánlivě oplozená vejce. Ono je podezřelejší, když se důležité věci obejdou bez hádání či když se cosi jen dohaduje za našimi zády… A napadlo mne, že kdybych měl v nějaké anketě uvést negativní zážitek uplynulého roku, byla by to taková jen zdánlivě nepodstatná místní nepravost. Pod obcí Třebušín v Českém Středohoří byl rybník, u něj zelený pažit, plážička jako dlaň, i pro kiosk se tu místo našlo. Tedy: samotný rybník je tam dosud, z mapy jej nikdo nevymazal, i když co včera nebylo, může dnes a právě dnes být. Na tom pažitu totiž, na místě toho kiosku si nějaký hejhula postavil haciendu, velkoryse ji oplotil a zabránil tak lidem, turistům, ale i místním, aby se v tom rybníku mohli v létě byť jenom omočit. Předpokládám, že i takový člověk v životě přečetl nějakou knihu a že snad i on zná slavnou pasáž ze Tří mužů ve člunu, onu vádu mezi Jeromem a Harrisem, týkající se majitelů pobřežních pozemků, odpírajících ostatním přístup k vodě. Zatímco v tom, že takové lidi patří utlouci jejich vlastní cedulí se zákazem vstupu, je mezi nimi konsensus, spor je veden výhradně o to, zpívat-li na jejich hrobě komické písně, čili nic.

Jak se hejhula jmenuje, nevím, po pár letmých hovorech s místními vyšlo najevo, že mu ani na jméno nemohou přijít. Chlapík, máchající si v parném letním dni v rybníce aspoň nohy, spuštěné z navigace, mi jej charakterizoval coby legrační figuru, postávající na svém anektovaném břehu s psiskem a výrazem, že snad i ta voda v rybníce je jeho. Jak tak od té doby o třebušínském rybníce vyprávím přátelům a kolegům, odevšad ozvěnou slyším – no to ale musí být pěkní plantážníci (výrazy se proměňují, leč jsme zde v kulturním časopise) v tom jejich zastupitelstvu. Odpírat člověku přístup k vodě, říkáme si, to je zločin přímo starozákonních rozměrů, echt svinstvo z hlediska vyššího principu mravního. Ha! Tuze zlovolní, nepěkní lidé se nám to usadili v druhdy tuze pěkném Českém Středohoří. O podnikateli Oulickém a jeho novostavbě přímo v chráněné oblasti ví dnes už každý, o Třebušíně si začínají ptáci na svých sněmech teprve cvrlikat. Ech, ale vždyť já jsem vlastně původně nechtěl psát o nějakém Třebušíně, kam už jako turista nepřijdu, leda tak na blízký hrad Kalich, a to jen s myšlenkou na jeho zakladatele Jana Žižku, který by se s takými odpírači vody nepáral a byl je v tom rybníku jednoduše utopil.

A jsem zase v pražské oboře Hvězda, v korunách stromů je klid, vše důležité už asi bylo řečeno, ušlechtilá láska Ferdinanda Tyrolského proniká i třemi sty lety habsburského útisku. Co jsem si to ale prve říkal já sám? Že žádný strom neroste do nebe a že vše plyne, a to i v příslovečném českém rybníku. Roztají sněhy, přijde jaro, léto a lidská zlovůle ponese plody. Naštvaných lidí rok od roku přibývá.



  Zpráva z nemocnice       
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Osudy Petra Kotíka

  Nalaďte si  
 
  Jak se žongluje se socialismem      
  Navštivte