Číslo 3 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a moderátorkou.
Terezou Kostkovou.



 


 

 

 

 

 

 

 


 

 




Nápoj lásky v duchu neorealismu

Když jsem spatřil plakát na novou inscenaci Nápoje lásky Gaetana Donizettiho v pražském Národním divadle (premiéra 15. 12. 2010), jen s obavami jsem vstupoval do hlediště naší Zlaté kapličky. Motorka a na ní dva mladí družstevníci jako vystřižení z budovatelského časopisu počátku padesátých let. Teprve po zhlédnutí nové produkce jsem pochopil, že jde o italský neorealismus, který nás přenáší na italskou vesnici v poválečném období, kdy se Apeninský poloostrov vzpamatovával ze šrámů Musolliniho diktatury. Ostatně to byl i záměr autorky scény a kostýmů Lenky Flory, která navíc svou koncepci rozšířila o dopravní transportér – plně funkční běžící pás, na němž se odehrává jeden z duetů hlavních představitelů a na němž Adina čte báji o Tristanovi a Isoldě. Italský režisér a choreograf Simone Sandroni rozpohyboval celý ansámbl do živé inscenace, během níž se divák dobře bavil, včetně četnické scény s píšťalkou, kdy seržant Belcore (Jiří Hájek) řídí provoz, a to nejen motorizované nákladní tříkolky, během scénické přestavby. K režisérovým přednostem patří skutečnost, že si všímá úlohy sboru, který tančí a herecky nápaditě doplňuje sólistické výkony.

Marie Fajtová (Adina), Svatopluk Sem (Belcore), Aleš Briscein (Nemorino) a Lucie Fišer Silkenová (Giannetta) v Nápoji lásky

Představitelsky ideální jsou Kateřina Kněžiková jako Adina a Aleš Briscein jako Nemorino. Kněžíková dokáže zúročit svůj sexappeal a to nejen slušivým kostýmem, vycházejícím z jednoduché módy poválečných let. Sopranistka volně vystupuje k nejvyšším tónům, její hlas má pružnost a bravurně zvládá nejobtížnější koloratury. Jen střední poloha zůstávala chvílemi zastřená a možná příliš opatrná, takže zanikala její deklamace. Brisceinův tenor je vyrovnaný, plně zvučný po celém rozsahu, ovládá skvěle legato a svůj plastický výkon doplňuje výraznou dynamikou, která se opírá o znělá pianissima. Herecky mu tato role plně sedí a připomíná jeho plnokrevnou pařížskou kreaci v postavě Jeníka z Prodané nevěsty. Slovenský basista Ondrej Mráz v postavě mastičkáře Dulcamary podal výrazný výkon, který plně souzněl s režijní koncepcí, založené především na pohybu. Jeho šaškovské eskapády, při nichž je ochoten prodat vesničanům cokoliv, včetně nápoje lásky, doplňoval jakýsi italský Pustrpalk (mastičkářův pomocník) velmi legrační pantomimou (Zdenek Horváth).

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto Hana Smejkalová



  Lví silou, vzletem sokolím...       
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  S Ouředníkem napříč Utopií

  Pořiďte si  
 
  Rozhlas 2010...      
  Téma