Číslo 1 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s filmovým dokumentaristou.
Karlem Vachkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Přízrak svobody

Všichni milujeme film, ne kvůli Leninovi, který ho prohlásil za nejmasovější umění, ale kvůli tomu, že nás na dvě hodiny odnáší tam, kam bychom se nikdy nedostali. S touto myšlenkou v hlavě jsem si zakoupil v trafice na DVD starší Buňuelův snímek Přízrak svobody a pustil jsem si ho. To jsem neměl dělat. Nejen že mě nikam neodnesl, ale právě naopak: s jeho pomocí jsem se dostal do reality, kterou jsem si dříve až tolik neuvědomoval.
Buňuel vrší na sebe absurdní situace. Rodiče hledají s pomocí policie dítě, které stojí celou dobu vedle nich, mniši pojídají hostie jako chipsy, vrah odsouzený k smrti odchází od soudu a lidé mu tleskají a tak dále. Nechci se zabývat výkladem filmu, který už mnozí viděli, chci se jen s vámi podělit o zvláštní pocit, který se mě zmocnil. Možná se vám to také už někdy stalo: přečtete knihu, vidíte film a setrváváte dál v poetice, kterou dílo nastavilo vašemu mozku a srdci. Po humoristickém románu je vám veselo, po Anně Karenině máte chuť skočit pod vlak. Ale hlavně: svět kolem je úplně stejný, jako byl předtím ve vymyšleném příběhu.
Pustil jsem si zprávy v televizi, bylo právě půl osmé, a co vidím. Vojenská policie je obviněna z toho, že do jejích aut někdo nainstaloval kradené navigační přístroje GPS. Vojáci se vymlouvají, že už auta tak koupili, ale věrohodní svědci dosvědčí, že to není pravda. Policie krade. Buňuelův film pokračuje. Viděl jsem ještě ten večer, jak škola vítá dvanáctiletou dívenku, která vyhrála šílenou (maniackou) televizní soutěž. Děti ve špalíru tleskaly a ředitelka jí předala kytici.
Absurdní scény pokračovaly. Osmdesát procent lékařů z jednoho kraje a další z celé republiky dávají výpověď a ministr zdravotnictví říká: Ať si jdou. Zhroucení systému péče o nemocné je skoro jisté, ale tady je to jen další kus filmu.
Otevřel jsem noviny, abych se ubezpečil, že je všechno přece jen normální, a nevěřil jsem svým očím. Nějaký server WikiLeaks uveřejnil autentické depeše diplomatů, které svědčí o tom, jak prolhaná je americká zahraniční politika. Místo toho, aby se vyšetřovalo, kdo lhal, obohacoval se a naváděl k lumpárnám, spílají veřejní činitelé tomu, kdo tyto informace uveřejnil na svobodném internetu. Dokonce ho chtějí vyhledat a zabít. On už se pro jistotu sám ohlásil na policii. Nevím, jestli udělal dobře.

Absurdní svět je realita a film je jenom komická metafora. Jak to, že jsme se nepozastavili nad tím, že prezident Bush souhlasí s mučením, jako by to byla normální věc? Kdo dal příkaz k tomu, aby se sledovali vedoucí činitelé OSN, zjišťovaly se intimnosti o jejich životě?
Chcete svobodně letět letadlem? Nechte se ozářit, prohledat, svléknout. Jinak to nepůjde. To je součást cestování.
Najednou se mi zdá, že se děje něco divného. Kdo ty herce najal? Kdo režíruje ten film? Ve filmu o české ekonomice a politice někdo lidem už celé měsíce vyhrožuje, že náš státní dluh nás položí. Přitom je jeden z nejmenších v Evropské unii. Předseda vlády se zaměřil na uklízečky a školníky, kterým musí odebrat část mzdy, přestože už tak s ní nemohou vyjít. Politikům by se naopak mohlo i přidat. O daních pro bohaté se zatím nemluví. Nejsme žádní škrti, ale proč máme dát peníze na Irsko, přestože minimální mzda v Irsku je čtyřikrát větší než u nás? Musíme dát, abychom hráli podle scénáře! Ostatně, kdysi jsme dávali na Kubu, pamatujete?
Hra na absurditu je tak pestrá, kolik je oborů lidské činnosti. Už dávno se nepozastavujeme nad tím, že v emirátech, kde je celý rok třicet stupňů tepla, potřebují nutně lyžařské dráhy v obřích umělých zimovištích. Peníze, které si vynutily vládu nad lidmi, organizují náš život podle svého. S údivem sleduji dražby obrazů. Modigliani, který téměř umřel hladem – deset milionů, Gogh, který prodal za život jen jediný obraz – sto milionů. Člověk se baví, když sleduje toto zvrhlé počínání v televizních zprávách ze světa i z domova.
Někdo by měl vymyslet reality show, ve které by diváci uváděli, co je nejabsurdnější. Zaplatit bankám, které spekulacemi rozkradly miliardy? Uložit si peníze do soukromých penzijních fondů a pak o ně přijít? Kdo je větší blázen? Ten, kdo ještě věří, že když zbohatnou milionáři, zbohatne i celá společnost, nebo ten, kdo chodí každé čtyři roky k volbám a nechá pak za sebe rozhodovat polovzdělané politiky?
Znám ještě jeden příběh, který pojednává o absurditě. Král si nechal lichotit a radit od rádců tak dlouho, až jednou uvěřil, že má na sobě nejkrásnější šat z ničeho. Šel špalírem poddaných a oni mu tleskali a volali Sláva!, obdivovali nádheru jeho roucha, přestože na sobě nic neměl. Až pak jedno nevinné dítě zvolalo: Král je nahý! Všichni se nejdřív polekali, ale potom se zastyděli, jak mohli být takoví pokrytci. Bylo to osvobozující. Katarze jako v antických hrách. Však to byla jenom pohádka.

Ve skutečnosti to bylo tak: Dítě, které řeklo pravdu, odvlekli rychle z místa činu a zavřeli ho do ústavu. Jeho rodiče propustili z práce, zůstali potom na podpoře, a protože nemohli splácet hypotéku, brzy přišli o všechno a stali se z nich bezdomovci. Škole, do které chodilo inkriminované dítě, byl odebrán státní příspěvek a učitelům byl snížen plat o deset procent.
Scénář absurdního filmu, ve kterém hrajeme, je napsaný do posledního detailu. Každý ho máte před sebou. Pečlivě si přečtěte stranu 9, 15, 23 a další: Souhlasit se všemi škrty a reformami. Neprotestovat proti obohacování a rozkrádání. Pořídit si novou lékárničku do auta. Nezapomenout na zimní gumy. Zaplatit za uložení peněz v bance. Pořídit si Opencard. Pořídit si elektronickou zdravotní knížku a počkat, až se jí podaří fungovat. Nakupovat, nakupovat, nakupovat! (Kdo to řekl?)
Hrajeme ve filmu a ani jsme to nevěděli. Vedoucí serveru WikiLeaks se ocitl ve vězení. Někde v ústavu sedí dítě, které řeklo Král je nahý! Přemýšlí o tom, jakou roli si vybere. Mohl by z něho být Martin Luther King nebo Kajínek. To se uvidí.



  Přízrak svobody   
  Jak to vidí Petr Koudelka  
 
  Na Silvestra na workshop

  Jak to slyší Přemysl Hnilička  
 
  Na dvojce s Jitkou Novotnou 
  Téma