Oskar Nedbal (1874–1930), jeden z prvních a nejlepších dirigentů České filharmonie, violista Českého kvarteta a úspěšný operetní a baletní skladatelBaletní Pohádka o Honzovi

Letos 24. prosince to bude rovných osmdesát let, co byl náhle přerván život jednoho z prvních a nejlepších dirigentů České filharmonie, violisty Českého kvarteta a úspěšného operetního a baletního skladatele Oskara Nedbala (1874–1930). Jeho sebevražedný skok z okna zkušební síně záhřebské opery na dlažbu náměstí krále Alexandra v den jednoho z nejradostnějšího svátků v roce zůstane pak asi navždy nevysvětlenou záhadou.

Nedbalovo jméno je dnes spojováno především s operetní tvorbou a dvěma nejznámějšími díly: geniální a nejčastěji uváděnou Polskou krví a v jejím stínu neprávem podceňovaným Vinobraním. Vedle těchto operet představují pak v Nedbalově skladatelské tvorbě skutečný vrchol jeho baletní hudby. V letech 1897 až 1913 složil celkem pět baletů: Pohádku o Honzovi, Z pohádky do pohádky, Čertovu babička, Princeznu Hyacintu a Andersena. Z nich pak Pohádka o Honzovi se na baletních prknech stala tím, čím Polská krev na operetním jevišti.
Baletní pantomimu, jak zní přesný podtitul Pohádky o Honzovi, Nedbal zkomponoval na libreto Františka Karla Hejdy v letech 1897 až 1901 a její děj zpracovává tradiční českou pohádku. Premiéra se za skladatelova řízení a s velkým úspěchem udála 24. ledna 1902 v pražském Národním divadle. O rok později Nedbal partituru částečně přepracoval a v říjnu 1903 uvedl balet i ve vídeňské Dvorní opeře. Vysoká hudebně dramatická kvalita Pohádky o Honzovi způsobila, že ještě do konce sezony 1902 ji pražské Národní divadlo uvedlo sedmnáctkrát, do roku 1945 byla uvedena přibližně stošedesátkrát.

TANEC V ROZHLASE?

Přinášela-li v 19. století baletní představení divákům a posluchačům stejně plnohodnotné umělecké zážitky jako například operní a činoherní inscenace, pak s příchodem 20. století a s ním nového vynálezu – rozhlasu – se situace významně změnila. Při poslechu většiny oper lze do jisté míry oželet vizuální kontakt. Horší je to však u baletu, kde nositelem jevištní dramatické akce není zpívané slovo, nýbrž tanec. A tanec není bohužel v silách rozhlasových technologií a vln přenášet.
Možná že podobnou myšlenkou se před desíkami let zabývali dirigent František Dyk a libretista Zdeněk Knittl. Tento tvůrčí tandem se totiž pokusil Pohádku o Honzovi adaptovat do ryze původní a unikátní rozhlasové podoby. Do jakési „zpěvohry“, která by srozumitelným způsobem umožnila posluchačům plnohodnotný zážitek z tohoto kouzelného baletního díla. Nazývat však tuto novodobou úpravu operou by bylo příliš troufalé, neboť zpěvní party jsou sice velice umně napsané, ale nejsou autentické. Jsou pouze aranžované z původní Nedbalovy orchestrální hudby. Vokální party tu vlastně zastupují taneční akci, která při baletním představení vypráví děj.

UNIKÁTNÍ ADAPTACE

Tato unikátní rozhlasová adaptace Nedbalovy Pohádky o Honzovi vznikla v Československém rozhlase v Praze pravděpodobně v roce 1946. Veršované libreto podle původní prózy Františka Karla Hejdy napsal Zdeněk Knittl, vokální a hudební úpravu velice citlivě a naprosto stylově vytvořil František Dyk. K realizaci pěveckých partů byli přizvány tehdejší hvězdy opery Národního divadla v Praze: Karel Kalaš, Bořek Rujan, Jaroslav Veverka, Ludmila Hanzalíková, Václav Bednář, Miloslava Fiedlerová, Jára Pospíšil, Štefa Petrová a mnozí další. V roce 2010 byla původní analogová nahrávka digitálně zrestaurována ve speciálním zvukovém studiu Českého rozhlasu a stanice Vltava ji uvede v pondělí 27. prosince ve 20 hodin v rámci pořadu Depozitář Hudební galerie.

Libor Dřevikovský, redaktor ČRo 3 – Vltava



  Vánoce mezi psem a vlkem   
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Hrabalova Modrá hvězda  

  Nalaďte si        
 
  Wilsonův časostroj 
  Navštivte