Opravdu jsme žili jak v ráji?

Téměř současně se vynořily dva filmy, které se zabývají spornými rysy disidentů, kteří se jistě odvážně postavili proti stávající politické moci a nesli za to následky, avšak současně i selhávali. Protagonista Kawasakiho růže se provinil dlouho tajeným udavačstvím a jeho pozdější postoje lze vnímat jako svého druhu pokání. Hrdinové dramatu Zemský ráj to na pohled (ČT1, sobota 1. 1., 20.00) hřeší lhostejným sobectvím a bezohledností: sebevzhlíživý herec Petr Hána, provázený milenkou, se distancuje od své bývalé rodiny, třebaže ta těžce doplácí jak na svou spojitost s ním, tak na ochotu, s níž pomáhá disidentům. Těžkou deziluzi přináší Hánův závěrečný výrok, pronesený před odchodem do emigrace k ženě a dcerám: „Za vaše problémy se necítím zodpovědný.“

Václav Havel posloužil jako předobraz dramatika Pavla, jehož ztvárnil poněkud rozpačitě Ondřej Vetchý

Zemský ráj to na pohled vznikl podle scénáře Terezy Boučkové (dcery Pavla Kohouta), která své hrdiny obdařila smyšlenými jmény i profesemi, avšak kresba a povahové rysy jednotlivých figur přesto odkazují ke skutečným osobnostem, například k Václavu Havlovi nebo Pavlu Kohoutovi. První posloužil jako předobraz dramatika Pavla, jehož ztvárnil poněkud rozpačitě Ondřej Vetchý, druhý se prolnul do výše zmíněného herce, věrohodně ztělesněného Jiřím Dvořákem. Pohled je to notně zhořklý, odpůrci režimu ze všeho nejvíce připomínají nadšenecký hlouček diskutérů, kteří by bez obětavého zázemí, které jim ženy poskytují, snad ani nemohli existovat.

Zobrazení prvního desetiletí normalizace v lecčems přináší demytizující pohled, třeba na chorobnou podezíravost režimu, který svou šikanou vhání lidi, dosud více či méně loajální, do opozice. To platí zejména pro ústřední ženskou trojici – stárnoucí matku Martu (Vilma Cibulková) a její dvě dcery, které již přesáhly práh dospívání. Pozoruhodně je pojednána právě Marta: zprvu ji zastihujeme v soužití se žárlivým partnerem, jehož se posléze zbavuje, aby nadále – s jistou až promiskuitní náruživostí – hledala toho pravého. K nejpůvabnějším výjevům celého filmu patří hravý domácký striptýz, ke kterému se na dramatikovu nesmělou žádost odhodlá celé ženské trio.

Režisérka Irena Pavlásková, od níž Česká televize nedávno uvedla pozoruhodné Bludičky, sice místy popustila uzdu zbytečně křečovité expresi, avšak zašedlé ulice s rudými prapory oživila zdárně, v sytých tazích přiblížila přízemnost vedených životů. Ani obezřetné slídilství bezpečnostních složek nepodléhá nějaké ironizaci či dokonce zesměšnění, cítíme hlavně smutek ze zmařených nadějí. Je dobré si to aspoň v první sváteční den nového roku připomenout.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vánoce mezi psem a vlkem   
  Jak to vidí Jaroslav Vanča  
 
  Hrabalova Modrá hvězda  

  Nalaďte si        
 
  Wilsonův časostroj 
  Navštivte