Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Retro 2010

V poslední době jsme si zamilovali retro, ten příjemný návrat do minulosti, a s velkou nostalgií vzpomínáme na všechno, co nás před lety provázelo životem. Viděl jsem nedávno kousek televizního seriálu Vyprávěj! a úplně mě to odrovnalo. Jak je to všechno milé a sympatické! Je to úžasné, že nám moderní médium v tomto drsném světě umožňuje připomenout si krásné a neopakovatelné zážitky. Znovu jsem viděl cigarety Lípa, které jsme za dvě koruny vykuřovali na chodbách filozofické fakulty (džunky a globusky jsme ignorovali). Nebo procházky po Václaváku v košilích, kterým se říkalo švédky, na horách větrovky a tak dále. Samozřejmě se občas vloudí i chybička do příběhů ze vzdálených časů: v sedmdesátých letech už nebyly potravinové lístky a Rudolf Slánský už tehdy nebyl generálním tajemníkem komunistické strany. Ale jinak všechno sedí jako přibité.
Mám spoustu kamarádů a kamarádek, kteří píší všelijaké televizní novely. Musí se jich napsat hodně, a tak nemají o práci nouzi. Jeden z nich je tak pilný a výkonný, že je s prací brzy hotov a píše si, jak se říká, do zásoby. Dřív se tomu říkalo psát „do šuplíku“, ale týkalo se to jen zakázaných prací disidentů a nepřátel režimu. Dnes jsou autoři vedeni jen komerčními cíli.
Přítel spisovatel měl takový nápad. Udělá si do foroty seriál, který nabídne až za deset patnáct let. Napíše, inspirován úspěchem retroseriálů, takový cyklus příběhů o naší době, ovšem „retro“, tak jak na naši dobu budou vzpomínat pamětníci, kteří se dožili.
Bylo to úžasně napsané. Točilo se to samozřejmě kolem jedné rodiny, myslím Novákových, což je základní předpoklad, aby se mohly ozřejmit charaktery, zkonstruovat zápletky, vyostřit nejrůznější vztahy mezi zúčastněnými osobami, jejich lásky, nevěry, přešlapy, závislosti, úspěchy a neúspěchy v práci, kariéra, děti a přátelé, prostě aby si divák přišel na své. Ale pak ta atmosféra doby! Přirozeně se většina scén odehrávala v obchodních střediscích při nákupech, na módních přehlídkách, na technopárty, v létě v Turecku u moře, v zimě v Alpách, zkrátka, kde už se tak nejvíc lidé vyskytují (lépe řečeno vyskytovali, protože to bylo, jak jsem už řekl, retro z roku 2010, ale vysílat se bude o patnáct let později).
Vystupovaly tam různé osobnosti, aby příběhu dodaly ráz autentičnosti a pravdivosti. Byl tam Rath s Kalouskem jako dva kamarádi ze sněmovny, dobrák Topolánek. Jako lidumil byl vylíčen ministr Julínek se svými směšnými třicetikorunovými poplatky ve zdravotnictví, které vybojoval proti třiceti pěti nebo čtyřiceti korunám, prosazovaným nepřejícími dravci. V jednom dílu byl hlavním hrdinou hodný kapitalista Bakala, který rozdával potřebným lidem byty, a jehož ústředním lidským tématem byla nezkrotná láska k ředitelce Miss ČR Maláčové. Vůbec byznysmeni a bankéři představovali zvláštní sortu lidí, kteří sledovali jen prospěch obyčejných občanů. Zaujal mě případ jednoho bankéře, který šel tak daleko, že ho ostatní bankéři začali napadat. A to mu šlo jen o to, aby dlužník, který chce splatit svou půjčku dříve, než si dohodl, nemusel za toto předčasné splacení skládat tvrdé penále. Byl to bojovník, ale nakonec neuspěl.
Ptal jsem se svého přítele – autora, jestli není případ s hodným bankéřem trochu lakováním na růžovo. Ale svěřil mi argument, který mě přesvědčil. Víš, řekl, uvědom si, co si řeknou za patnáct let diváci o této době. Byli jsme přece mladí, prožívali jsme svoje lásky, měli jsme právo na hezký život. Pamatujeme si hlavně příjemné věci a vzpomínáme na hodné lidi, kterých bylo přece i v té době (rozumí se v naší době) plno. Musel jsem souhlasit. Taková už je lidská povaha.
Seriál se ovšem motal i kolem kultury. Vystupoval tam významný sběratel obrazů Vladimír Železný, který nebyl vylíčen ani jako zloděj, ani jako původce demoralizace národa prostřednictvím televize Nova. Dokonce ve spojení se známým galeristou Knížákem zakoupil za své poctivě nabyté peníze od státu Muchovu Slovanskou epopej, zachránil ji před agresivními Moravany, a tak se stali oba, Železný a Knížák, miláčky národa. Autor zachytil v seriálu i další národní ikonu, zpěvačku Lucii Bílou, která se však při divoké jízdě noční Prahou s Václavem Noidem Bártou těžce zranila při nárazu do sloupu v tunelu Blanka. Jak říkám, retroseriál měl i svá dramatická místa. K těm nejdojemnějším patřila kapitola o požáru O2 Arény. Lidé z celé České republiky posílali finanční příspěvky, ze kterých mohla být Aréna znovu postavena. Scénu korunoval výstup bezzubé babičky z Pelhřimova, která dala na Arénu poslední penízek, jen aby se v ní mohl konat ve stanoveném termínu koncert kapely Visací zámek.
Zdálo se mi jen, že v posledních dílech příběhu kamarád jako by přitvrdil. Osobní vztahy Novákových ustupovaly pomalu do pozadí a na scéně se čím dál víc objevovaly postavy známé z byznysu a z politiky. Také poněkud nepochopitelně se vyskytovaly společně na jednom místě celebrity, které už dávno k sobě nepatřily: Stanislav Gross, Kožený, Václav Klaus, exministr Němec, Barták, několik ředitelů a exředitelů bank a firem, exprimátor Bém a Radovan Krejčíř. „Proč mají všichni předepsané jednotné oblečení?“ zeptal jsem se. „To chceš říct, že se brzy začnou nosit zase masově tepláky?“ Přítel jen věštecky pokýval hlavou. V dialogové části scénáře to bylo samá dlouhá řeč, prošpikovaná právnickými termíny, skoro se nedostalo na živé rozhovory nebo rychlé akce.
„To se asi divákům líbit nebude,“ protestoval jsem. „Víš, že jsou zvyklí hlavně na akční filmy.“
„Ale bude,“ tvrdil autor. „Myslím, že přesně na to lidi čekají. Závěr seriálu se odehrává před soudem a ve vězení. A to jsou přesně místa, kde je příběh nejdramatičtější.“
Tím mě, přiznám se, zaskočil. Neuměl jsem si představit, že by naše doba s něčím takovým přišla, abychom na to mohli ještě po letech s láskou vzpomínat.
„Neboj se,“ uklidnil mě přítel, „jmenuje se to sice Na každého jednou dojde aneb Boží mlýny, ale nikomu se nic nestane.“
„Jak to?“
„Je to přece jenom seriál.“



  Retro 2010   
  Jak to vidí Petr Koudelka  
 
  Duch a tělo Pinkavy a Bolfa  

  Navštivte        
 
  Bytosti zvané houby 
  Téma